2021 gjorde Digg, Myndigheten för digital förvaltning, en genomlysning av 28 webbsidor och tre dokument kopplade till SL:s hemsida. Man noterade då flera brister i fråga om tillgänglighet. De granskade webbsidorna var svåra att förstå och besvärliga att hantera.
Bland annat påpekade man det olämpliga i att redovisa tidtabeller i pdf-format eftersom det gjorde informationen krånglig att ta del av.
Detta framfördes till SL som lovade att problemen skulle vara åtgärdade i mars 2022. Några dagar därefter påpekade Digg att man inlett en omgranskning. SL vädjade då till myndigheten om att de skulle avvakta och förklarade att man hade för avsikt att åtgärda de påtalade bristerna den 31 mars. Därefter har SL på nytt begärt anstånd vid ett flertal tillfällen.
Under den långdragna processen har SL bland annat framhållit att det skulle vara ”oskäligt betungande” att tillgängliggöra tidtabellerna och påtalade att kostnaden för arbetsinsatsen kunde landa på 11 miljoner kronor. Enligt SL:s bedömning skulle det ta runt tio timmar av arbete per pdf för att få ordning på tillgänglighetsbristerna.
I maj 2023 gjorde Digg en omgranskning och fann då att flera brister kvarstod. Man fattade därför ett beslut om att SL skulle få 700 000 kronor i vite om inte webbsidorna gjordes mer tillgängliga.
I april i år konstaterade Digg att sju av de sammanlagt 17 bristerna har åtgärdats. Digg väljer dock alltjämt att gå vidare med en ansökan till förvaltningsrätten om att döma ut 300 000 kronor i vite, rapporterar Nyhetsbyrån Siren.
SL:s presschef Andreas Strömberg skriver i ett mejl till DN att man kontinuerligt har fört en dialog med tillsynsmyndigheten och tydligt har meddelat att åtgärder gjorts så långt det varit möjligt i nuvarande format.
”Vi har även erbjudit oss att helt ta bort pdf-tidtabellerna om det skulle krävas för att uppnå full tillgänglighet. Vår uppfattning var att dialogen fortsatt pågick och därför förvånas vi av beslutet att ärendet nu gått vidare till Kammarrätten för prövning om vite”, skriver Andreas Strömberg.
Han tillägger att SL är medvetna om att processen varit tidskrävande och att man självklart kommer att fortsätta arbetet med att ”säkerställa en tillgänglig och användarvänlig webbplats för alla resenärer”.
Läs mer:
Rekordfå plankar i SL-trafiken – drar in miljoner mer i biljettintäkter
SL byter ut skyltar för hundratals miljoner kronor