Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Så har låttexterna i Eurovision song contest förändrats sedan 1956

maj 11, 2025

Mardrömmen: Kulusevski utbytt skadad

maj 11, 2025

Björn af Kleen: Betyder guldet i Ovala rummet att Trump tänker stanna för alltid?

maj 11, 2025

Från malm till mem – ny bok skildrar Södermalms historia

maj 11, 2025

Miljonsatsning sätter hockey på skolschemat: ”Inte lika vanligt att åka skridskor”

maj 11, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » SL kräver Nobina på miljoner efter busskaos
Sverige

SL kräver Nobina på miljoner efter busskaos

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 17, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Kritiken har varit skarp beträffande busstrafiken i flera av Stockholms södra förorter i början av året sedan den nya trafikutövaren Nobina tog över den 19 januari (Söderort, Botkyrka och Huddinge) respektive den 9 februari (Nacka och Värmdö).

När DN gick igenom de registrerade klagomålen från tusentals resenärer framgick att många var missnöjda med busschaufförernas bemötande, kompetens och körstil. Även upplevd trängsel och bristfällig information var något många tog upp som oacceptabelt.

Men den största delen av klagomålen rörde indragna bussturer och trafikstörningar – och nu riktar SL viteskrav mot Nobina, vilket lokaltidningen Mitt i har rapporterat om. Kravet motiveras med att mängden ”utförd trafik” för Nacka och Värmdö inte har uppnått kraven på 99,8 procent som stipuleras i avtalet.

I februari låg siffran på 98,8 procent – en siffra som SL i ett mejl till DN beskriver som ”väldigt låg”. I mejlet formuleras månaden som ”en väldigt utmanande situation för våra resenärer och i synnerhet i kombination med bristande trafikinformation”.

I mars var siffran bättre: 99,5 procent – men ändå inte högt nog enligt de fastställda kriterierna.

Viteskraven som riktas mot Nobina ligger på 2,1 miljoner kronor för februari och 1,8 miljoner kronor för mars, och är enligt SL en del av den avtalsuppföljning som görs månadsvis.

Nobinas presschef David Erixon bekräftar kraven från SL, men beskriver det som en del i det avstämningsarbete mellan Nobina och SL som kontinuerligt pågår.

– Varje månad görs det avstämningar på detta sätt. De senaste två veckorna levererar vi 99,9 procent. Det är det som är vår leverans. Men man ska ha respekt för de störningar som har varit. De påverkar ju våra resenärer, någon kanske kommer för sent till ett möte och liknande, säger han.

David Erixon vidgår att februari var en månad med mycket störningar.

– Då hade vi ju uppstarten. Det är alltid utmanande, och särskilt nu eftersom vi saknade väldigt många av de bussar som vi hade beställt, säger han.

DN har tidigare rapporterat om att den tyska tillverkaren MAN har haft svårt att leverera den mängd nya bussar som Nobina har beställt, vilket har inneburit att många av de bussar som har trafikerat linjerna har varit gamla, inhyrda bussar från olika ställen. Situationen har sedan dess successivt stabiliserats, och fler bussar väntas komma i trafik under våren.

Dessutom har siffrorna gällande ”utförd trafik” påverkats av flera större trafikhändelser, menar David Erixon.

– En tredjedel av de inställda turerna har varit orsakade av ett fåtal trafikhändelser. Detta ligger tyvärr utanför vår kontroll och jag hoppas att våra resenärer förstår att störningar kan inträffa, säger han.

Läs mer: Tusentals klagomål på bussarna i söderort i Stockholm

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Hon gör säkerhetsprövningar: ”Måste inte vara fläckfri”

Sverige maj 11, 2025

Mässling på uppgång i Europa – oro för vaccinskepsis

Sverige maj 11, 2025

Ingen skam att jobba i ”sista minuten” – panik föder kreativitet

Sverige maj 11, 2025

Färre dödsfall kopplas till förgiftning

Sverige maj 11, 2025

Risk för vattenbrist i sommar – då påverkas du

Sverige maj 11, 2025

Fem nya kvarter mitt i Stockholm – men inga bostäder

Sverige maj 11, 2025

Stockholmssamarbete gav Asenath sommarjobb: ”Jättekul att testa nya saker”

Sverige maj 11, 2025

Gissa platsen – vad kan du om Eurovision?

Sverige maj 11, 2025

Skoldåd var PDV-övning: ”Jag hade kunnat skjuta någon”

Sverige maj 11, 2025

Redaktörens Val

Mardrömmen: Kulusevski utbytt skadad

maj 11, 2025

Björn af Kleen: Betyder guldet i Ovala rummet att Trump tänker stanna för alltid?

maj 11, 2025

Från malm till mem – ny bok skildrar Södermalms historia

maj 11, 2025

Miljonsatsning sätter hockey på skolschemat: ”Inte lika vanligt att åka skridskor”

maj 11, 2025

Hon gör säkerhetsprövningar: ”Måste inte vara fläckfri”

maj 11, 2025

Senaste Nytt

Amazon utmanar SpaceX:s rymdinternet – hotar Musks dominans

maj 11, 2025

Isobel Hadley-Kamptz: Senaste AI-trenden är tänkt att trösta – men är fortfarande nekromanti

maj 11, 2025

Hanna Fahl: Är Robin Bengtsson verkligen det sexigaste vi har?

maj 11, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?