I det rådande vintermörkret känns det möjligen som en avlägsen fråga, men sommartid kan det vara en riktigt svettig upplevelse att ta sig fram i SL-trafiken. Tidvis kan det bli så tryckande varmt att resenärer uppmanas att ta med sig en vattenflaska under särskilt varma dagar.
Sedan 2020 rullar tåg av typen C30 på den röda linjen. De är utrustade med luftkonditionering. Det är däremot inte de 270 vagnar av modellen C20 som trafikerar den gröna linjen.
I en skrivelse till trafiknämnden, som lokaltidningen Mitt i var först med att uppmärksamma, har SD-politikerna Samuel Stephan och Roland Johansson ställt frågan vad det skulle kosta att installera luftkonditionering på C20-tågen. Detta eftersom värmen på tågen, enligt dem, skapar missnöje och riskerar att avskräcka resenärer.
I ett tjänsteutlåtande medger trafiknämnden att det skulle vara motiverat med luftkonditionering vissa dagar. Samtidigt konstateras det, med stöd av utredningar från fordonstillverkaren Bombardier, att detta inte är något man rekommenderar med hänvisning till prislappen. Bedömningen är att det skulle kosta drygt en miljard kronor att uppgradera C20-fordonen – som levererades mellan 1997 och 2004 – med luftkonditionering i vagnarnas passagerarutrymmen.
Enligt trafiknämnden skulle nyttan för fordonens resterande livslängd helt enkelt inte väga upp de, som det heter i tjänsteutlåtandet, tekniska riskerna och de saftiga kostnaderna som förutom installation även omfattar drift och underhåll. Det konstateras också att det skulle krävas betydande modifieringar i vagnskonstruktion, kanalsystem och elförsörjningssystem. Ovanpå detta tillkommer bland annat behov av anpassningar av tågdepåerna.
Läs mer:
Över 30 grader på bussen: ”Jag är inget fan av värme”
Plattformsbarriärer i t-banan kan bli verklighet – trots enorma kostnader
71 rulltrappor måste bytas ut – miljardnota för SL