Planerna för den nya bussterminalen vid Slussen i centrala Stockholm är storslagna. Det väldiga utrymmet för anläggningen ska sprängas fram i Katarinaberget genom ett samarbete mellan Stockholms stad, som är byggherre, och Region Stockholm som äger anläggningen när den väl blir klar. Men just den detaljen har visat sig vara ett långdraget bekymmer – arbetet går nämligen förödande långsamt.
Till en början närdes en förhoppning om att terminalen skulle kunna öppna 2023. Så blev det inte, alls. Sedan dess har både budgeten och tidsplanen spruckit flera gånger. Det senaste budet är att busstationen i berget tas i bruk hösten 2025.
På grund av fördröjningarna tvingades SL först bygga en temporär bussterminal, en lösning som sedan även den fick överges. För närvarande använder man sig av en flytande terminal vilket medför en ordentlig promenad till Slussen för berörda resenärer.
Men problemen fortsätter att hopa sig. När ärendet klubbades av regionfullmäktige i februari hade investeringskostnaderna skenat från ursprungliga 1,4 miljarder till drygt 5,8 miljarder kronor.
Nu har det gått en en kallelse till extra trafiknämnd den 7 januari 2025 där de stigande utgifterna ska avhandlas, vilket Bussmagasinet var först med att berätta. För att kunna fortsätta genomförandefasen föreslår trafiknämnden att den så kallade investeringsramen utökas med 657 miljoner kronor.
– Bussterminalen i Katarinaberget behöver bli färdig, Nacka- och Värmdöborna förtjänar bättre än den tillfälliga lösningen. Projektet har drabbats av förseningar i flera omgångar vilket innebär ökade kostnader. För att Stockholm stad ska kunna arbeta vidare behöver Region Stockholm tillföra mer resurser, skriver SL:s presschef Andreas Strömberg i ett mejl till DN.
Anledningen till fördyringen beror enligt SL bland annat på problematik med inträngande vatten. Att SL nu är beredda på att gå in med ännu mer pengar handlar om att projektet har kommit för långt för att kunna avstannas.
– Terminalen måste färdigställas för att hela Slussenprojektet ska gå i mål, för att vi ska kunna dra fram Saltsjöbanan till Slussen och för att SL:s bussresenärer ska få en välfungerande bussterminal. Sedan ska man komma ihåg att vi tar höjd för risker, det är inte säkert att den totala ekonomiska ramen i slutänden hamnar på 6,4 miljarder. Det kan bli lägre, skriver Andreas Strömberg som vill poängtera att det inte handlar om tillskott av några nya skattemedel.
– Pengarna ska tas inom befintliga och redan beslutade ramar för investeringar.
SL utesluter inte att även tidsplanen spricker.
– Målbilden är att terminalen ska kunna tas i drift under hösten 2025, men trafikförvaltningen vill ta höjd för risken att projektet försenas ytterligare. Vi samverkar med Staden och vi räknar med att ha en mer konkret tidsplan under början av 2025, skriver Andreas Strömberg vidare.
I nuläget vill SL inte ange något datum för trafikstart.
– Vi kan inte säga något datum eftersom det beror på när Stockholm stad blir klar. Vi har en samverkansplan och vi kommer att jobba tillsammans för att få klart terminalen så snabbt som möjligt. När stadens entreprenadarbeten och deras tester är klara kan trafikförvaltningen påbörja sina tester för att trimma anläggningen för att köra själva busstrafiken.
Enligt Andreas Strömberg kommer SL att göra allt de kan för att jobba ikapp förseningen när man tar över bussterminalen.
– Redan nu har Trafikförvaltningen kortat tidplanen för våra arbeten och tester med flera månader och vi räknar med att vi behöver 5,5 månader på oss från den tidpunkt då staden lämnar över terminalen till oss.
Läs mer:
Så blir Slussens nya bussterminal: ”Logistisk utmaning”
Världspremiärtur i Stockholms nya tunnelbana