Region Stockholm har som ett uttryckligt mål att få fler att cykla. 2030 ska cykelresorna stå för 20 procent av alla resor. Som ett led i detta beslutade SL i slutet av förra året efter ett pilotförsök att tillåta resenärer att ta med cyklar på tvärbanan.
Nu visar en utredning som trafikförvaltningen har gjort att möjligheten kan utökas. Om allt går som det ska så blir det snart grönt ljus för att ta med cykeln även på Roslagsbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan.
– Nu ger vi SL och trafikförvaltningen i uppdrag att förbereda åtgärder så att det blir möjligt att ta med cykel på lokalbanorna från och med nästa år, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Undantaget bland lokalbanorna är Spårväg City som går från centrala Stockholm till Djurgården. Där blir det inte tillåtet med cykel.
– Vi har lite andra resmönster där. Trafikförvaltningen tror att det kommer att vara väldigt mycket folk vid de tider då folk kan tänkas vilja resa med cykel, då tar cykeln för mycket plats. Dessutom är det en ganska kort linje. Det är många som kan ta sig ut på Djurgården med cykeln ändå.
Vad vill ni uppnå med detta?
– Vi vill ha en kollektivtrafik i världsklass och då får man låta sig inspireras av andra städer. Det tillämpas redan på spårvagnar runt om i Europa, som i Barcelona och Hamburg till exempel. Kollektivtrafiken är fantastisk på många sätt, men den tar en inte alltid hela vägen fram till dörren. Då blir det strålande om man kan kombinera den med cykel, säger Anton Fendert och påpekar att färre reser kollektivt på fritiden.
– Vi hoppas att det här ska göra kollektivtrafiken mer attraktiv om man ska ut och resa på helgen och vill cykla i ett naturområde, längs med Roslagsbanan till exempel.
Reglerna kommer att bli desamma som på tvärbanan. Du får alltså inte ta med cykeln i rusningstrafik, det vill säga under vardagar mellan klockan 6-9 och klockan 15 -18. Helgtid är cykel alltid tillåtet. Dessutom måste cykeln stå på den särskilt avsedda platsen och spännas fast ordentligt.
Vad händer om en resenär i rullstol kommer ombord och det står en cykel i vagnen?
– Det kommer att fungera som det redan gör på tvärbanan i dag. Vi ber att man ska visa hänsyn och lämna plats till den som har allra störst behov av platsen. Då får cyklar ge plats för rullstolar, säger Anton Fendert.
Ser ni någon risk för konflikter om det blir trångt om utrymmena?
– Det har vi inte sett hittills, men i det förberedande arbetet ska vi titta på de risker som kan finnas och se till att hantera dem. På tvärbanan och pendeltågen har det fungerat väl.
Läs mer:
Tåg från tvärbanan ska rädda strulig spårvagnstrafik
Bilar får ge plats för cyklar på Sveavägen