Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Därför fortsätter vi att fascineras av de superrika

augusti 19, 2025

Trots krisen – gör historisk satsning på herrar

augusti 19, 2025

DN Debatt. ”Därför slutar jag som statsepidemiolog”

augusti 19, 2025

Labubu-feber – så skiljer du äkta från fejk

augusti 19, 2025

Samspelt Sverige ska skrälla i EM: ”Åker dit för att vinna matcher”

augusti 19, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
14°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Sockersöta ”Lilo & Stitch” saboteras av klumpiga produktplaceringar
Kultur

Sockersöta ”Lilo & Stitch” saboteras av klumpiga produktplaceringar

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 22, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Barnfilm

Betyg: 2. Betygsskala: 0 till 5.

”Lilo & Stitch”

Regi: Dean Fleischer Camp

Manus: Chris Kekaniokalani Bright, Mike Van Waes

I rollerna: Hannah Waddingham, Billy Magnussen, Tia Carrere, Sydney Agudong m fl.

Längd: 1 tim 48 min (fr 7år)

Språk: engelska

Biopremiär

Inom kort kommer era barn börja kräva Capri-sun till mellanmålet. I alla fall de knoddar som sett denna spelfilmsversion av den drygt 20 år gamla Disney-animationen ”Lilo & Stitch”. Återkommer till det.

Minnet av den förlagan är vagt, men det lever ändå kvar som ett positivt känsloavtryck. Stitch var en skönt anarkistisk typ, och hans och Lilos äventyr var traditionellt tecknade för hand – ett tacknämligt avbrott i en tid då de första, kantiga dataanimationerna intog branschen.

Intrigen är i princip densamma. Lilo saknar såväl föräldrar som kompisar, men har en äldre syster som kämpar för att duons tillvaro ska gå ihop. Lilo är en liten egensinnig tjej vars fantasi och uppfinningsrikedom gör henne till ett hot mot möblerade hem – ja, lite som en gulligare mix av Emil och Pippi Långstrump. Hennes högsta önskan är att få en trogen vän och när den lilla hyperaktiva rymdvarelsen 626 (senare döpt till Stitch av Lilo) dimper ner på hennes ö i Söderhavet, får hon en hårig kompis med Karlsson på taket-attityd, som är ännu vildare än hon.

Den gamla 1990-talsstjärnan Tia Carrere (”Waynes world”) gör en Prussiluskan-typ (dock av en mer älskvärd sort) som tycker att Lilo skulle få det bättre i ett fosterhem, och den lilla hjälteduon jagas av två klantiga Dunder-Karlsson och Blom-epigoner från yttre rymden.

Visst finns här teknisk briljans – dataanimationen flyter ihop fint med spelscenerna – och dessutom en och annan lustighet, men på det stora hela är detta en rätt tam och generisk Disneyprodukt om utanförskap och önskan att ha något att kalla sitt hem, sin familj. Gemenskap. Fint.


Capri-sun, var det ja… de klantigt exponerade produktplaceringarna får mig att tänka på en tidig film om den svenske agenten Hamilton

Och Sött. Som attan. ”Lilo & Stitch” harvar på en bra stund efter det att storyn gått i mål, och merparten av övertiden ägnas åt ett slut där alla konflikter löses upp som rosa sockervadd på en utsträckt barntunga.

Capri-sun, var det ja… de klantigt exponerade produktplaceringarna får mig att tänka på en tidig film om den svenske agenten Hamilton. I ”Vendetta” använder Stefan Sauk ett betalkort från Statoil för att öppna ett fönster och när han sedan landar på golvet innanför, har han kortet i munnen, i tydlig närbild. Kanske inte ett av den svenska filmhistoriens stoltaste ögonblick.

I ”Lilo & Stitch” får nämnda juice en liknande behandling. Är till och med inklämd i dialogen.

Jo, jag vet, det är lönlöst och kanske boomer-typiskt att oja sig över klumpiga produktplaceringar, fajten är ju sedan länge förlorad. Likväl fungerar de (och tillhörande Happy Meals med mera) som krassa påminnelser om att vissa barnfilmer främst görs för att fylla producenternas plånböcker, inte för att berätta fantasieggande sagor.

Se mer: Disney utan produktplacering: ”Snövit och de sju dvärgarna” (1937), ”Djungelboken” (1967), ”Robin Hood” (1973).

Läs fler film- och tv-recensioner och fler texter av Fredrik Sahlin

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Därför fortsätter vi att fascineras av de superrika

Kultur augusti 19, 2025

Kärlekens historia kunde varit mer besatt och passionerad

Kultur augusti 19, 2025

Johan Croneman: Vågar SVT visa sanningen om Ikeas skövling på svenska?

Kultur augusti 19, 2025

Nisse: Den svåra konsten att se hur enkelt det är

Kultur augusti 19, 2025

Amanda Knox ”tar tillbaka sin historia”

Kultur augusti 18, 2025

Rebecka Kärde: Kommer USA lyckas resa sig mot sina superrika – igen?

Kultur augusti 18, 2025

Sverker Olofsson gör comeback i SVT:s program om kyrkflytten i Kiruna

Kultur augusti 18, 2025

Jacob Lundström: Kultureliten tjafsar om kokain och uppmärksamhet

Kultur augusti 18, 2025

Nicholas Wennö: Omöjligt att glömma när Terence Stamp spände sin isblå blick i mig

Kultur augusti 18, 2025

Redaktörens Val

Trots krisen – gör historisk satsning på herrar

augusti 19, 2025

DN Debatt. ”Därför slutar jag som statsepidemiolog”

augusti 19, 2025

Labubu-feber – så skiljer du äkta från fejk

augusti 19, 2025

Samspelt Sverige ska skrälla i EM: ”Åker dit för att vinna matcher”

augusti 19, 2025

Polis, polis potatisgris – nu prövas den nya lagen om förolämpning

augusti 19, 2025

Senaste Nytt

Melanias brev till Putin –Zelenskyjs fru svarar

augusti 19, 2025

Kärlekens historia kunde varit mer besatt och passionerad

augusti 19, 2025

Stockholmarnas kamp mot vattenbristen: ”Positivt”

augusti 19, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?