Meydan ligger i en av Dubais så kallade fria zoner, där det erbjuds skattelättnader och förmånliga tullar för utländska investerare.
Ett av företagen som registrerats på adressen är Caravella, som äger oljetankern Eagle S.
– Ett sånt här upplägg innebär att det är mer komplicerat för länder att komma åt bolagen bakom fartygen. Det kan försvåra för Finland, i det här fallet, att komma i kontakt med rätt personer, säger Hans Liwång, professor vid Institutionen för försvarssystem på Försvarshögskolan och forskare i marina system vid Kungliga tekniska högskolan.
DN har inte kunnat ta reda på vem eller vilka som äger Caravella via offentliga myndighetsregister.
I höstas pekade finanstidningen Bloomberg ut den fria zonen kring hotell Meydan som ett tillhåll för bolag som används för att kringgå sanktioner mot ryska oljebolag och fartyg som anses ingå i den så kallade ryska skuggflottan.
Hans Liwång betonar att skuggflottan inte är ett väldefinierat begrepp och att det inte behöver finnas någon specifik koppling till just Ryssland.
– Men det man, framför allt i medier, menar är att fartygen transporterar sanktionerad last till och från Ryssland, och att det råder osäkerheter kring försäkringar och fartygets ägarförhållanden, säger Hans Liwång.
– Givet säkerhetsläget behöver länderna runt Östersjön hitta en praxis för hur man ska hantera de här fartygen.
Att Eagle S skulle vara en del av en rysk skuggflotta avfärdar rederiets advokat, Herman Ljungberg, som ”fantasier”.
– Jag känner inte ens till det där begreppet. De har hittat på bara. Men det hör inte till mitt uppdrag att kommentera något sådant, säger han.
Oljetankern Eagle S byggdes i Kina 2006 och har sedan dess haft flera namn och ägare. Det nästan 20 år gamla fartyget har i samband med tidigare inspektioner visat sig vara i dåligt skick. När fartyget granskades i Ghana i september 2023 upptäcktes 24 brister, enligt fartygsdatabasen Equasis.
I juli ifjol kunde den anrika sjöfartstidningen Lloyd’s list berätta om hur danska myndigheter samma år hittat ännu fler brister.
Enligt tidningen valde fartyget, mitt under en resa, att byta klassningssällskap – den organisation som ansvarar för att inspektera fartygs säkerhet – för att undvika nya inspektioner.
– Successivt faller de här fartygen i värde och säljs vidare, och om man inte håller efter dem hamnar de på ifrågasatta turer. Det blir en nedåtgående spiral, säger Hans Liwång.
Att frakta olja från Ryssland är något ”normala rederier” inte befattar sig med, menar han.
– Man behöver ta uppdrag som ingen annan vill ta.
Den nuvarande ägaren, Caravella, köpte fartyget – som då hette Norstar Intrepid – i juli 2023. Samma år flaggades fartyget i Cooköarna.
På juldagen 2024, klockan 01.25 på morgonen, satte Eagle S kurs mot nordväst från den ryska hamnstaden Ust-Luga i Finska viken.
Vid lunchtid körde fartyget förbi kabeln Est-link 2 i en fart på omkring åtta knop. Strax därefter upptäcktes ett avbrott i elkabeln. Via data från Marine Traffic syns hur fartyget saktade ner och vände om några kilometer efter kabeln, innan den fick upp farten igen.
Strax efter midnatt på annandagen tog den finska specialstyrkan, kallad Björnligan, tillsammans med finska kustbevakningens särskilt utbildade trupper, Eagle S i besittning.
Finsk polis misstänker att Eagle S har skadat flera elkablar i Finska viken. Fartyget är beslagtaget och placerat på en skyddad ankarplats i Borgå, öster om Helsingfors. Åtta personer i besättningen misstänks för brott, bland annat grovt sabotage och grov störning av kommunikation.
Advokat Herman Ljungberg har varit i kontakt med fartygets befälhavare vid ett par tillfällen.
– Myndigheterna har effektivt förhindrat kommunikationen med besättning och befälhavare. Mitt uppdrag är att få fartyget fritt och att det kan fortsätta sin resa till destinationen, säger han.
Under onsdagen meddelade det finska Transport- och kommunikationsverket, Traficom, att de under en inspektion av tankfartyget funnit 32 brister.
”Att rätta till bristerna kommer att kräva reparationshjälp utifrån fartyget och kommer att ta tid”, skriver sjöfartsdirektör Sanna Sonninen enligt tidningen Iltalehti.
Eagle S får inte användas förrän bristerna är åtgärdade.
Läs mer:
Stor Natoinsats planeras i Östersjön
Marinen: Ankare hittat efter kabelbrotten i Östersjön
Finländarna stolta över bordningen av Eagle S i Finska viken