Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Ryskt fartyg som tros ha fraktat vapen genomsöks av Tullen

Ryskt fartyg som tros ha fraktat vapen genomsöks av Tullen

december 21, 2025
Björn Wiman: Med Ingrid Carlberg lär Akademiens engagemang för pressfrihet och demokrati fortsätta

Björn Wiman: Med Ingrid Carlberg lär Akademiens engagemang för pressfrihet och demokrati fortsätta

december 21, 2025
Få kvinnliga huvudtränare i elitfotbollen: ”Jätteviktigt att öka urvalet”

Få kvinnliga huvudtränare i elitfotbollen: ”Jätteviktigt att öka urvalet”

december 21, 2025
En religionslektion på stan – skolbarn besöker Malmös religiösa rum

En religionslektion på stan – skolbarn besöker Malmös religiösa rum

december 21, 2025
Jessica: Låt Hesa Fredrik larma om sol

Jessica: Låt Hesa Fredrik larma om sol

december 21, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Spårvagn eller superbussar – så ser framtidens kollektivtrafik ut
Ekonomi

Spårvagn eller superbussar – så ser framtidens kollektivtrafik ut

NyhetsrumBy Nyhetsrumseptember 21, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Spårvagn eller superbussar – så ser framtidens kollektivtrafik ut

Just nu sitter lokalpolitiker runtom i landet och funderar på hur de ska utveckla kollektivtrafiken. I Umeås senaste kollektivtrafikplan står det till exempel att man ska säkerställa utrymme för att kunna bygga spårvägar.

– Umeå är en stad i tillväxt, befolkningsmålet innebär att kommunen ska ha 200 000 invånare år 2050. Det innebär en förflyttning mot att bli en storstad, och då måste kollektivtrafiken hänga med, säger Mikael Brändström, utvecklingsdirektör på Umeå kommun, till Västerbottens-Kuriren.

Kommunalrådet Anders Ågren (M) kallar spårvagnsplanerna för ”rena fantasiprojekt” som skulle kosta ”astronomiska summor” och göra att satsningar på äldreboenden och skolor skulle få gå åt sidan, i en insändare till samma tidning. Han menar att man istället borde satsa på att förbättra den befintliga busstrafiken.

Det finns ingen kostnad för spårvagnarna i Umeås kollektivtrafikplan, men sträckan som nämns är 31,5 kilometer spårväg. Det är nästan dubbla sträckan av Uppsalas pågående byggnation av 17 kilometer spårväg, som beräknas vara färdigt 2029 – och kosta 9 miljarder kronor. Av denna summa betalar staten 3,1 miljarder, resten betalar Uppsala kommun och Region Uppsala, enligt Upsala Nya Tidning.

Umeå är Sveriges 13:e största stad, precis bakom Norrköping på plats 12 och Lund på 11, som båda redan har spårvagnstrafik. Men hur tänker de som är på topp tio-listan kring kollektivtrafiken framöver?

Det finns städer bland de tio största i landet som har utrett spårvagnstrafik, men ett annat alternativ som nämns i kollektivtrafikplanerna är BRT (Bus Rapid Transit) – eller ”superbussar”. BRT är ett system med eldrivna bussar, separerade körfält och prioritet i trafiksignaler, som ska öka effektiviteten i trafiken.

Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, säger att en BRT-lösning går väldigt snabbt att bygga jämfört med spårvägar, är billigare och minimerar driftstörningar.

– Om det är stopp på huvudvägen och du har en avfartsväg, då kör ju bussen bara ut i vanlig trafik.

Hon uppmanar lokalpolitiker att tänka på hur mycket skattepengar som spenderas, även om de skulle få statliga bidrag för exempelvis spårtrafik, eftersom det ändå handlar om sammanlagda skattemedel i slutändan.

– Oaktat om det kommer från den statliga eller kommunala kassan, behöver vi ju vara rädda om människors och medborgares pengar.

Som svar på frågan vad hon har för hälsning till städer som Umeå, som funderar på att bygga spårvägar, säger hon att kommunledningen borde åka på studiebesök till Danmark.

– När man ser en satsning som Plusbus i Danmark och inser: ett, hur snabbt den kommer på plats, två, hur fantastiskt system detta är och tre, vad det faktiskt har kostat och vad alternativkostnaden för en spårväg är, så känner jag inte många som inte skulle säga ”det här tar vi”, säger Anna Grönlund.

Johan Wadman, vd på Svensk Kollektivtrafik, framhåller också den lägre kostnaden för BRT men säger att spårvagnar har högre kapacitet ”vilket kanske är den främsta anledningen till att man i Uppsala valde spårvagn framför BRT”.

Johan Wadman säger att en fördel med BRT kan vara att man inte låser fast sig – men säger samtidigt att fastlåsningen som spårvagnslösningen innebär kan göra att det ses som ett stadsutvecklingsprojekt, eftersom det är ”normerande” och staden visar att ”man har kollektivtrafik här i lång tid framåt”.

– Spårvägar är inte lätta att bara plocka bort, jämfört med en busslinje. Den är mer flexibel och kan försvinna, säger Johan Wadman.

Läs mer:

SL:s ekonomi har hämtat sig – nu utlovas satsningar

Ny rapport: Fler tycker bilen är mer prisvärt alternativ än bussen

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

När tomten ersatt släden – här är de juliga konceptbilarna

När tomten ersatt släden – här är de juliga konceptbilarna

Ekonomi december 20, 2025
Här får gamla Leaf nytt liv

Här får gamla Leaf nytt liv

Ekonomi december 20, 2025
S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

Ekonomi december 20, 2025
”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025
”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

Ekonomi december 18, 2025

Redaktörens Val

Björn Wiman: Med Ingrid Carlberg lär Akademiens engagemang för pressfrihet och demokrati fortsätta

Björn Wiman: Med Ingrid Carlberg lär Akademiens engagemang för pressfrihet och demokrati fortsätta

december 21, 2025
Få kvinnliga huvudtränare i elitfotbollen: ”Jätteviktigt att öka urvalet”

Få kvinnliga huvudtränare i elitfotbollen: ”Jätteviktigt att öka urvalet”

december 21, 2025
En religionslektion på stan – skolbarn besöker Malmös religiösa rum

En religionslektion på stan – skolbarn besöker Malmös religiösa rum

december 21, 2025
Jessica: Låt Hesa Fredrik larma om sol

Jessica: Låt Hesa Fredrik larma om sol

december 21, 2025
Åsa Beckman: På julafton tänder Siw Malmkvist ett ljus för den kvinnliga folkhemskraften

Åsa Beckman: På julafton tänder Siw Malmkvist ett ljus för den kvinnliga folkhemskraften

december 21, 2025

Senaste Nytt

Först VM-fiasko – sedan bråket som gjorde innebandy intressant

Först VM-fiasko – sedan bråket som gjorde innebandy intressant

december 21, 2025
Johan Esk: Maxim slogs blodig på jobbet – varför bryr sig inte fler?

Johan Esk: Maxim slogs blodig på jobbet – varför bryr sig inte fler?

december 21, 2025
Stora konsekvenser för samhället när de svenska vintrarna försvinner

Stora konsekvenser för samhället när de svenska vintrarna försvinner

december 21, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?