En 52-årig man från Örebrotrakten spelade åren 2009-2014 bort närmare 5,9 miljoner kronor. Han sökte läkarhjälp och fick diagnosen spelmissbrukare, eller hasardspelssyndrom. Försvaret anlitade experthjälp som kunde, under rättegången i Patent- och marknadsöverdomstolen, konstatera att företaget läste av 52-åringens spelmönster och genom sina algoritmer skickade ut marknadsföring och reklam som var skräddarsydda för att få honom att spela mer.
”Hej (mannens namn). På Betsson förtjänar alla det lilla extra! Idag är det din turdag, för jag lade nyss till 500 EUR på ditt konto! Bonusen har ett omsättningskrav på 25 gånger. Prova lyckan i Casinot och kanske blir du nästa miljonär!”, stod det i ett av meddelandena.
– En professor i statistik har gjort en gedigen analys och kunnat visa hur algoritmerna fungerar för att stimulera spelare. Och hur sedan bolaget har haft direktkontakt med spelaren för att förstärka det och trigga till spel, säger Jörgen Hettne och fortsätter:
– Den statistiska analysen, men även den psykologiska, var helt avgörande för att få fram fakta i målet och visa vad som egentligen har hänt.
Domen i Patent- och marknadsöverdomstolen överklagades till Högsta domstolen som på tisdagen kom med sin dom, där Betsson tvingas betala tillbaka 5,9 miljoner kronor till 52-åringen.
Kritiken har under många år varit hård mot att spelbolagen utnyttjar missbrukare. Statliga Svenska spel har pekat på att många de har stängt av istället har vänt sig till internationella bolag.
Betsson var vid tiden för 52-åringens spelande skrivet på Malta och var olicensierat för den svenska marknaden och kunde då erbjuda online-casino.
Jörgen Hettne blev nyligen utsedd till en av två svenska domare i EU:s tribunal i Luxemburg och har arbetat med frågor kring spelreglering i hela EU och i resten av världen.
Blir det lättare nu för spelmissbrukare att få rätt mot de internationella spelbolagen?
– Ja, vi har ju inte vetat tidigare att det över huvud taget var möjligt att nå framgång i ett mål av detta slag. Nu har HD slagit fast att §33 i avtalslagen från 1915 om tro och heder, kan skydda en person med allvarliga spelproblem. Det är ju en nyhet i sig att den gick att använda i den digitaliserade ekonomin, säger Jörgen Hettne och fortsätter:
– Det löser inte alla frågor men det är en öppning helt klart och ett komplement till det konsumentskydd som vår spellag ska ge.
Pontus Lindwall, koncernchef och vd på Betsson, vill inte bli intervjuad men skriver i ett pressmeddelande:
”Vi är naturligtvis besvikna över Högsta domstolens avgörande i detta enskilda fall. Samtidigt konstaterar vi att det rör sig om mycket specifika omständigheter och att domen inte väntas få några bredare finansiella konsekvenser för vår verksamhet.”
Han fortsätter: ”Betsson har sedan lång tid tillbaka implementerat rigorösa processer för ansvarsfullt spelande. Vi tillåter inte att kunder med för oss kända spelproblem använder våra tjänster.”
Jörgen Hettne förtydligar att det nu inte bara går att höra av sig till spelföretagen för att få pengarna tillbaka:
– Det krävs speciella omständigheter där det står klart att ett spelbolag har haft kännedom om en spelares allvarliga spelproblem och ändå aktivt triggat denne till ytterligare spel.