Kritiken är svidande. Enligt Spelinspektionen har Socialdemokraterna brutit mot kravet på att spelverksamheter bedrivas på ”ett sunt och säkert sätt med ett starkt konsumentskydd”.
Det var i höstas som myndigheten inledde en tillsyn av lotteriverksamheten hos S-ägda Kombispel. Detta efter DN:s avslöjande om att lotterna såldes med aggressiva försäljningsmetoder från ett callcenter i Barcelona.
I sin första bedömning skriver Spelinspektionen att S har brustit i sitt ansvar för att lotterna såldes under ”kontrollerade och säkerhetsmässigt betryggande former”.
Enligt myndigheten baseras uttalandet delvis på uppgifter från Konsumentverket, som tidigare riktat skarp kritik mot att lotteriverksamheten brutit mot marknadsföringslagen. Bland annat ifrågasattes att Kombispel aldrig hade något skriftligt avtal med telemarketingbolaget Effective Communication, som sålde lotterna via telefon. Tidigare i år fick även Kombispels brevlådeutskick kritik, för att det enligt Konsumentverket inte framgick tillräckligt tydligt att de säljer prenumerationer och inte enskilda lotter.
I en kommentar till DN konstaterar Socialdemokraterna att Konsumentverket nu avslutat sitt ärende gällande Kombispel, ”både vad gäller telefonförsäljning och brevlådeutskicket”.
”Nu har Spelinspektionen begärt att Socialdemokraterna ska inkomma med ett yttrande senast den 8 april, och det kommer vi att göra”, fortsätter kommentaren från partiets presstjänst.
När S kommit med svar kommer Spelinspektionen fatta sitt slutgiltiga beslut i ärendet.