Det var knappast till gagn för ”The amateur” att jag veckan före pressvisningen återsåg Sydney Pollacks ikoniska spionthriller ”Tre dagar för Condor” (1975). Likheterna är inte många, men tillräckligt för att hjärnans ordningsmän ska sparka igång en jämförande granskning.
”The amateur” är en remake på en tidig åttiotalsthriller med samma titel, skriven av Robert Littell, och det är väl inte helt osannolikt att manusförfattaren då var inspirerad av just Pollacks några år äldre verk. I den sistnämnda blev huvudpersonen Turners (Robert Redford) medarbetare på en CIA-filial likviderade, här är det istället kodknäckaren Hellers (Rami Malek) älskade fru som mördas under ett terrordåd i London.
I båda fallen handlar det om en bokmal till CIA-agent som tvingas ut på fältet för att skipa rättvisa. Det hade kommit som en narrativ chock om Hellers egen arbetsgivare inte hade ett smutsigt finger med i spelet, men jo, så är givetvis fallet även här.
Kort sagt en lätttolkad och generisk hämndhistoria där en spenslig agent med intellektuella muskler far runt jordklotet i kosmopolitisk James Bond-stil. Det kreativa gänget bakom ”The amateur”, med regissören James Hawes (”One life”) i täten, siktar dock på en mer realistisk historia än de som 007 brukar figurera i. Tänk istället Jason Bourne. Eller nej, förresten, gör inte det. Då blir ni besvikna.
Men Freddie Mercury-tolkaren Rami Malek i rollen som en dödlig agent…? Jo, på pappret är det tveklöst en skvader men det fungerar överraskande bra; hans malplacerade rollfigur framstår snart rätt lyckad i sammanhanget. Agent Heller drivs nämligen inte av hjältemodig dådkraft, snarare neurotisk självförebråelse, vilket gör Maleks ständigt nerviga uppsyn perfekt lämpad för tillfället. Och nog är det lite härligt med en thriller av den gamla skolan, där antikverade storheter som intelligens och vetenskap besegrar rå styrka.
Det är emellertid inte en film som lämpar sig för eftertanke. Ju längre tid som går mellan pressvisning och skrivande stund desto mer knakar det i trovärdighetens fogar – och betyget åker hiss, åt fel håll. Upplösningen är i sin tur för mycket av en skrivbordskonstruktion för att generera någon märkbar pulshöjning, vilket ju är en fundamental miss i genren.
Vi serveras inte heller samma desillusionerade sentens som hos Sidney Pollack. Med risk för att låta som repetitiv petimäter måste det ändå påpekas att ”The amateur”, likt i princip alla föregångare i just det här filmfacket, är trist systembevarande. Några maktmissbrukande rötägg knäcks och sedan fladdrar stjärnbaneret med patriotisk schwung igen. De fagra orden i slutet, om att makten står på folkets sida, verkar ha knåpats ihop av en regimtrogen producent och klingar extra falskt i dagens orangea USA.
Se mer: Tre bättre filmer med Rami Malek: ”Papillon” (2017), ”Bohemian Rapsody” (2018), ”No time to die” (2021).
Läs Fler film- och tv-recensioner i DN och andra texter av Fredrik Sahlin