Karl Hedin befinner sig i sin lägenhet. Från innergården, där hans cykel står, tycker han sig höra konstiga ljud. Han avfärdar det.
Morgonen därpå går han ut – och får en förklaring till ljudet.
– Det var inte bara min cykel, utan alla andra elcyklar på gårdsplanen var stulna, säger han.
Antalet anmälningar av elcykelstölder ökade med 74 procent under januari i Stockholm jämfört med förra året. Anledningen kan vara att fler cyklar till följd av det fåtal dagar med snötäcke, tror Stöldskyddsföreningen.
Karl Hedin är en av de drabbade och har förlorat två elcyklar inom loppet av ett år.
– Jag blev chockad när det hände och trodde först inte på det. Efter den första stölden kollade jag runt i forum och insåg att det är ett stort problem, säger han.
Den första stölden anmälde han till polisen och fick ut försäkringspengar. För pengarna köpte en ny elcykel.
Mindre än två månader senare var även den borta.
Nu åker han oftare med kollektivtrafiken på grund av oron som cykelstölderna skapar, trots att han arbetar med cykelplanering. Och när han väl cyklar lämnar han den inte utomhus.
– Att cykla till jobbet är perfekt, och jag hade gärna velat fortsätta då jag har en mil till kontoret. Men utan elcykel blir det ganska jobbigt. Nu när jag i stället har en vanlig pendlarcykel cyklar jag inte lika mycket som jag förespråkar att man borde göra.
Även Jonas Mellqvist i Enskede har fått sin elcykel stulen. Han pendlar till jobbet varje dag, året om. På hans arbetsplats finns det ett låst garage där endast de med passerkort kan komma in.
Trots det var hans cykel en dag borta efter att han lämnat den över natten till följd av en punktering dagen innan. Förmodligen lyckades gärningsmannen ta sig förbi när dörren öppnades.
– Jag har konstaterat att man får räkna med att cykeln förr eller senare blir stulen, säger han.
Det fanns övervakningsfilm från händelsen, men eftersom det inte gick att fastställa gärningsmannens identitet klarades brottet inte upp.
– Jag blev sur på mig själv för att jag lämnade den över natten. Samtidigt, om det är någonstans man borde kunna ha sin cykel, så är det väl i ett låst garage? säger Jonas Mellqvist.
Hälften av elcykelägarna är oroliga för att deras cykel ska bli stulen, enligt en undersökning av Stöldskyddsföreningen.
Den ökade oron för stölder kan göra att fler väljer bort cykeln som transportmedel, tror Lina Nilsson, rådgivningsexpert på Stöldskyddsföreningen.
– Det är inte bra för vare sig hälsan eller miljön. Dessutom, med tanke på de infrastrukturförändringar som görs med utbyggnad av cykelvägar, tappar man hela konceptet om folk är oroliga för att ta cykeln, säger hon.
Uppklarningsprocenten för cykelstölder är mycket låg, och dessutom finns det en risk att folk mer eller mindre räknar med att få sin cykel stulen, enligt Lina Nilsson.
Är det rimligt att folk ska behöva tänka så?
– Nej, det tycker jag inte. Men cykelstölder är ett brott som är enkelt att utföra och med få konsekvenser. Det går exempelvis inte att kontrollera om en cykel är stulen eller inte.
Ett nationellt cykelregister kan lösa många av problemen, tror hon. Det ska fungera på samma sätt som registreringsnummer för bilar, vilket skulle göra det enklare att identifiera stulna cyklar och underlätta för privatpersoner, polisen och försäkringsbolagen.
Vilka svårigheter ser du med att upprätta ett sådant register?
– Det är inga större svårigheter för bilar, så jag ser inte att det skulle vara ett problem för cyklar.
Ett nationellt register för cyklar har varit på tapeten under en längre tid, och justitieminister Gunnar Strömmer (M) har tidigare uttryckt intresse för frågan.
Men ännu har inget hänt.
– Att det dröjer tror jag beror på att mycket sker i världen just nu. Jag tror inte heller att man är medveten om problemet och vilken problematik cykelstölderna skapar för miljön och folkhälsan, säger Lina Nilsson.