Över åkern, bort mot landsvägen mellan Mariestad och Töreboda ligger en lång sträng med nyss uppgrävd jord.
Från en, batteridriven, lastbil tippar Johan Wargefors grovt grus som Leif Eriksson med sin, batteridrivna, 23 tons bandgrävare plattar ut.
Snart är en nyanlagd väg färdig in mot Korstorp gård med anor från 1600-talet, och den som fortsätter mot söder möter några villor med plywood för fönstren.
De ska bort.
Ytterligare hundra meter längre fram växer den första tydliga ledtråden fram för den som möjligen missat vad som är på gång här, precis öster om E 20 i höjd med Mariestad vid Vänern.
Stängslet och fundamenten för transformatorer är nu på plats för det som ska bli elcentralen som via dubbla nya luftledningar från Töreboda ska driva 130 kilovolts spänning till Volvo Battery Mariestad Operation AB.
Det är namnet på bolaget som Sveriges största privata arbetsgivare, Volvokoncernen, satt på battericellsfabriken som, när den är i full drift, är tänkt att producera upp till 300 000 ton batterier per år.
Alla siffror kring projektet hisnar:
Batteritillverkningen beräknas behöva 420 megawatt el – lika mycket som hela Skaraborg och halva Göteborg i dag förbrukar.
Med tillverkningen beräknas en kommun som i dag har 24 500 invånare växa med minst tio tusen.
Tomten för fabriksområdet är nästan en och en halv kvadratkilometer stor. De två ”skeppen”, fabrikens huvudbyggnader, är, på ritningen som Victor Bertilson visar upp 600 till 800 meter långa och 200 meter breda.
När han, som Volvos byggchef i Mariestad, och Fredrik Ivarsson, ansvarig för kommunikationen, står vid Korstorps gård och beskriver vad som väntar använder de inte ordet ”om” utan ”när”, väl medvetna om Northvolts konkurs i Skellefteå 90 mil norrut och – kopplat till den – osäkerheten om vad som ska hända 20 mil åt sydväst, i Göteborg.
Där tvingades Northvolt i höstas dra sig ur samarbetet med Volvo Cars om att etablera Novo Energy-batterifabriken i Torslanda.
Byggandet fortsatte visserligen där, men när Volvo Cars nygamle vd Håkan Samuelsson för några veckor sedan fick frågor sa han visserligen att ”för en elbillstillverkare är det viktigt att ha kontroll på sin egen batteritillverkning.” Men han sa också:
– Var den ska ligga får vi se. Vi får titta på hur ska hitta en partner som kan hjälpa oss med batteriteknologin.
Men det återstår ändå att se när Volvo i Mariestad börjar ta ner skogen, resa fabriksbyggnaderna och gräver ner de dubbla kring 1,5 meter breda och en halv mil långa rören för kylvattnet som ska pumpas in från Vänern och för returvattnet.
Planen från början var att så här dags vara i gång med byggnationerna. Men i höstas gick de ut med att de flyttar fram tidsplanen. Motivering: Efterfrågan på eldrivna fordon hade inte tagit tillräcklig fart,
Byggansvarige Victor Bertilson säger i dag att ”initiala markåtgärder”, som att ta ner skogen, ligger ett till två år framåt.
Men med en reservation: Att den ansökan om miljötillstånd som skickades till mark- och miljödomstolen i augusti i fjol blir godkänd om ett halvår. Ett för bolaget viktigt positivt delbesked kom dock nyligen då Länsstyrelsen i sitt yttrande skrev att den ”ser positivt på etableringen av verksamheten”, även om de vill ha svar på en del oklarheter.
Även Mariestads kommun gör tummen upp – men inte riktigt alla dess invånare. När DN knackar på i fem hus som blir fabrikens grannar vill ingen framträda med sitt namn, de är avvaktande eller oroliga.
– Buller från fabriken är jag inte orolig för, men trafiken, det pratas ju om en lastbil varannan minut och en fin skog att ströva i försvinner, säger en av dem.
15 fastighetsägare skriver till mark- och miljödomstolen att ”en rejäl trädridå skulle göra vår bostadsmiljö drägligare” och en närboende säger att stängslet hamnar hundra meter från huset de köpte för att få lugn och ro.
– Jag känner mig lite lurad och har läst på om riskerna med såna här anläggningar… samtidigt är jag ju för omställningen och vill ha grön energi.
Utöver miljötillståndet behöver Volvokoncernen, precis som Volvo Cars, hitta en partner som är expert på batterier. Men medan ”personbils-Volvo” håller öppet var tillverkningen ska ske säger ”lastbils-Volvo” att det är just här, kring Korstorps gård, som gäller.
Där har nu 13 000 groddjur flyttats till nyanlagda dammar en bit bort och kraftledningar dras alltså fram. Så när kan de där kring 3 000 jobben det talas om bli verklighet? Byggchefen Victor Bertilson kopplar till realiteterna på marknaden.
– Till skillnad från andra bolag i batterisektorn sitter vi nära slutprodukten. Vi har ju en intern bild över när vi tror att efterfrågan tar fart. Men det finns en stor osäkerhet om när, så bilden har ett ganska stort spann.
Om beslutet att trycka på startknappen bedöms dröja ”ett par år”, som Victor Bertilson säger, har man också en ”byggtid på kanske fem år”. Därmed batteriproduktion här någon gång efter 2030.
Volvo har inte velat prata om vad investeringen i Mariestad kan kosta. Även om koncernen har urstark ekonomi är frågan om finansieringen av batterifabriken också öppen.
– Hur det här ska finansieras är inget som vi kommenterar externt. Så visst finns en sån frågeställning, men den lösas när vi har landat i hur framtida ägarandelar av den här fabriken ska se ut.
I miljöprövningen är frågan om vattenförsörjningen, kyl- och restvatten, en stor del. Till exempel kommer restvattnet som ska tillbaka till Vänern att vara betydligt varmare än det ni tar in.
– Den energimängd som vi bygger upp i kylvattnet vill vi ju inte bara släppa ut helt utan att ha nyttjat det. Den restenergin måste vi använda till något bra, men exakt hur återstår att se, det beror på vilka batteriteknologier vi använder.
Så fort Northvolts öde kommer på tal i Mariestad markerar byggchef Bertilson att han inte vill kommentera dem. Men han säger ändå:
– Det är ju tråkigt för den gröna omställningen rent allmänt att inte den satsningen flög. För den industrin behövs.
Att er tidsplan här skjutits fram kanske gör att ni hinner ta fram en mer genomtänkt plan?
– Det är precis det vi gör, att inte springa för fort. Ur det perspektivet agerar vi, Volvokoncernen, moget, vi agerar rätt i att inte investera för tidigt. Skulle vi göra det flyger det ju inte.
Läs mer:
Northvolt producerar batterier till sista maj: ”Vi stressar på köparna”