Minst ett 50-tal personer, många av dem spelberoende, fick i förra veckan direktreklam i mobilen för det som uppgavs vara en ny spelsajt. Gemensamt för mottagarna av sms:et är att de stängt av sig själva på Spelpaus, tjänsten som gör att du inte kan spela hos spelbolag med svensk licens.
Det är heller inte tillåtet för de licensierade bolagen att göra direktreklam mot spelare som anmält att de vill ta en paus.
Spelsajten saknar svensk licens och skriver i sin reklam: ”Nya sajten ’XX’ välkomnar dig med 200% på din första insättning. Spela utan Spelpaus.”
Lisa, sambo med en före detta spelmissbrukare, är en av de personer i Sverige som fått reklamen. Själv är hon inte kund hos något spelbolag, men för att stötta sin sambo i hans kamp mot missbruket anmälde hon sig också till Spelpaus.
– Jag blir extremt förbannad. Den här reklamen är aktivt formulerad för att fånga upp spelmissbrukare – och spelmissbrukare är de som spenderar mest pengar på spelsajter för att de som driver dem ska casha ut större löner. Jag hoppas att maten på bordet smakar. För vår familj har spelet haft förödande konsekvenser, säger hon upprört.
Lisa har svårt att se någon annan förklaring till att hon får spelreklam i mobilen än att hon anmält sig till Spelpaus och berättar att det inte är första gången hon drabbas.
– Det har hänt flera gånger förut, då har det varit andra sajter, men reklamen är utformad på samma sätt. Man skriver att man kan spela trots Spelpaus, säger Lisa.
DN berättade nyligen om ”Robin”, som spelat bort över en halv miljon kronor, trots att han blockerat sig på Spelpaus.
Allan Erdman, talesperson för Spelfriheten, ett företag som arbetar mot spelmissbruk, bekräftar bilden av att olicensierade bolag riktar sin reklam mot sårbara personer som har eller har haft ett missbruk eller problemspelande.
Spelfriheten har tagit emot över 50 anmälningar av den aktuella annonsen.
– Vi har inte pratat med alla, men av dem vi har haft kontakt med, över 35 stycken, har alla varit avstängda på Spelpaus, säger Erdman.
Cirka 100 000 personer var i fjol registrerade hos Spelpaus, som administreras av statliga Spelinspektionen. Den som anmäler sig måste uppge sitt personnummer i och med att avstängningen görs med e-legitimation. Det finns inga övriga kontaktuppgifter i registret. Ett 70-tal spelbolag som har svensk spellicens måste sedan kontrollera sina kunder mot det sekretesskyddade och krypterade registret.
– Det är naturligtvis mycket allvarligt om personer som stängt av sig från spel och vill skydda sig får reklam av den här typen. Det är dessvärre inte första gången vi hör talas om det, säger My Hamrén, pressansvarig på Spelinspektionen.
Myndigheten har misstankar om att vissa spelföretag använder informationen från Spelpaus för andra syften än de avsedda. Detta sedan man noterat att några bolag gör ett orimligt stort antal kontroller i förhållande till hur många kunder man har. Även Statskontoret uppmärksammade detta förhållande 2022 i sin utvärderingsrapport av den omreglerade spelmarknaden.
– Statskontoret har rekommenderat att IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) ska göra tillsyn av hur spelbolagen använder registret, men vi känner inte till om de gjort någon tillsyn, säger Hamrén.
Hon bekräftar att Spelinspektionen inlett ett tillsynsärende kring den anmälda direktreklamen som bland annat Lisa har fått.
– Tyvärr är det ofta svårt att spåra dem som ligger bakom de här sajterna eftersom det handlar om olicensierade bolag som gärna försöker dölja uppgifter om ägarbolaget.
IMY uppger för DN att man inte genomfört den tillsyn av Spelpaus som Spelinspektionen önskat och som Statskontoret föreslagit.
Läs mer:
”Robin” spelade bort över en halv miljon trots Spelpaus
Unga idrottare i riskzonen för spelmissbruk