Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Svenska handeln med Israel ökade efter krigsutbrottet

juni 18, 2025

Johanna Frändén: Dagens ETC svar om spermiedonation är ett publicistiskt haveri

juni 18, 2025

Rekryterare döms till fängelse i nästan 18 år

juni 18, 2025

Felicia Åkerman: Det kan mycket väl bli en sänkning till i år

juni 18, 2025

Kamraternas ”Spader dam” lyckas ta Tjajkovskijs spelberoende in i absolut nutid

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Stridsmålad dragqueen återvänder till Skärholmen
Kultur

Stridsmålad dragqueen återvänder till Skärholmen

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 4, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Dans

”A message to my childhood”

Av och med: Fredrik Quiñones

Scen: Gästspel på Kulturhuset Stadsteatern, Skärholmen

Längd: ca 45 min

När dansaren och koreografen Fredrik Quiñones framför sin första soloföreställning är Kulturhuset Stadsteaterns Skärholmsscen omvandlad en minnets spelplats. Quiñones växte upp i Skärholmen och här återupptar han förbindelsen med den han en gång var.

Redan i foajén får vi höra hans inspelade röst berätta om hur hans mamma hittat ett kassettband där han som tioåring sjunger ”That’s what friends are for”, en sång han framförde för hela skolan i ett solo som förebådar det vi nu kommit för att uppleva.

När vi sedan äntrar salongen ligger ett röse av kasserade discokulor på scenen, ett monument över en avsomnad klubbkultur men vars glittrande reflektioner Angela X:s ljusdesign snart återupplivar. Allt medan 90-talets dansmanande tongångar fångas upp i kompositörstrion Rush Davis, Cecilia Vaz och Jenny Vaz avskalade drum and bass-versioner.

Den enda som saknas är Fredrik Quiñones själv. För att upptäcka honom krävs att vi själva blickar bakåt. En framtvingad vridrörelse som lika banalt som effektivt påminner oss om våra egna kroppar innan Quiñones blotta uppenbarelse får oss att glömma dem igen. Beslöjad sitter han längst bak i gradängen, fastspänd med metervis rött tyg som han utnyttjar som både motstånd och draghjälp i rörelsen ned mot scenen. Snart ligger tygsjoken bakom honom och i stället för att hålla honom tillbaka utgör de ett släp värdig en sann queen.

Dragkulturen är också det nav kring vilket föreställningen snurrar. I kostymmakaren Hanna Kischs magnifika klänningskreation manifesteras inte bara dess sedvanliga glamour i en flört med prima ballerinans klassiska tylltutu, utan också hur den är satt under attack i form av svartsvedda och uppfrasade bårder. För här är kampen i centrum och när Quiñones fiskar upp läppstiftet ur aftonväskan är det för att förse sitt ansikte med en stridsmålning. Och när han släpper ut sitt hår och låter det piska vilt åt alla håll är det inte i frigörelse utan ett slags krigsdans, ackompanjerad av det taktfast ekande ljudet av klapprande klackar mot stengolv. Med ryckigt markbundna och cirkulerande rörelser tycks han bedriva ett slags exorcism av onda andar, för att slutligen kasta dem av sig och omfamna sin fulla omkrets i voguingens stolta utrymmeshävdande.

Men den verkliga förlösningen sker, föga överraskande men inte desto mindre rörande, i en omhuldande gladdans till den tioårige Fredrik Quiñones fuskengelskaversion av ”That’s what friends are for”. Här tycks den besjunga hela det community som envist fortsätter att hålla alla oss avvikare under armarna, även när det blåser som kallast.

Läs fler recensioner av Anna Håkansson här.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Johanna Frändén: Dagens ETC svar om spermiedonation är ett publicistiskt haveri

Kultur juni 18, 2025

Kamraternas ”Spader dam” lyckas ta Tjajkovskijs spelberoende in i absolut nutid

Kultur juni 18, 2025

Bengt Ohlsson: Semestertider gör mig illa till mods

Kultur juni 18, 2025

Hedniska thrillern ”The red king” kör folk horror med mopsig attityd

Kultur juni 18, 2025

Pontus Hultén hedras med stor utställning på Grand Palais i Paris

Kultur juni 18, 2025

Sanna: Han var faktiskt rigid, sade hon och skilde sig

Kultur juni 18, 2025

Enastående porträtt av Anton Corbijn på Fotografiska

Kultur juni 17, 2025

Cannesvinnare med Stellan Skarsgård får svensk premiär på Way out west

Kultur juni 17, 2025

Irene Solàs släktsaga stinker, ruttnar, skrevar, smackar och dryper

Kultur juni 17, 2025

Redaktörens Val

Johanna Frändén: Dagens ETC svar om spermiedonation är ett publicistiskt haveri

juni 18, 2025

Rekryterare döms till fängelse i nästan 18 år

juni 18, 2025

Felicia Åkerman: Det kan mycket väl bli en sänkning till i år

juni 18, 2025

Kamraternas ”Spader dam” lyckas ta Tjajkovskijs spelberoende in i absolut nutid

juni 18, 2025

Så spelar Sverige i OS-hockeyn

juni 18, 2025

Senaste Nytt

Mer pengar till operationer ska minska vårdköer

juni 18, 2025

Sommarens bästa grillviner

juni 18, 2025

Bonnesen får ny prövning i HD

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?