Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Varje år sedan 1999 lanserar det amerikanska färgföretaget Pantone en kulör som de utser till ”årets färg”. En nyans som de anser speglar tidsandan.
Förra veckan blev vi varse vilken färg som de tror på 2026 – vitt. Eller, som detta företag hellre kallar det – ”Cloud Dancer”. En diskret och mjuk nyans av vitt som ger ”ett efterlängtat lugn i hektiska tider”.
Med pr-avdelnings ord: ”a whisper of calm and peace in a noisy world”.
”Cloud Dancer” illustreras, kanske inte helt överraskande, med bilder av en kvinna som dansar med uppsträckta armar, klädd i vida vita byxor med matchande linne och skjorta, mot en himmelsblå fond fylld med fluffiga vita moln.
Det är förstås inte svårt att göra sig lustig över den här typen av trendspaningar.
Den ena vita skjortan är med andra ord inte den andra lik
Men i modevärlden är det i dag många som verkar ha stuckit upp huvudet bland molnen. Jag tänker inte bara på de skyhöga priser som är legio i lyxmodebranschen, utan också på färgen vit.
När Chanels nya modeskapare Matthieu Blazy i höstas visade sin debutkollektion, var ett av nyckelplaggen en vit bomullsskjorta av herrsnitt.
Den var gjord i samarbete med det franska märket Charvet, som skräddarsytt eleganta herrskjortor sedan 1838.
Det är ett flott ställe på Place Vendôme i Paris där man inte bara kan välja mellan 6 000 olika tyger, utan även fundera på vilken av de mer än 500 nyanser av vitt man gillar bäst.
Huruvida färgen på Chanels vita skjorta kan beskrivas som ”molndans” är oklart. Men denna skjorta, som bland annat bars av Nicole Kidman som var inbjuden hedersgäst, väckte viss förundran.
Dels för att den inte var så … jättesnygg, utan ganska stor och bylsig.
Dels för att den visade sig kosta runt 45 000 kronor. Det är nästan tio gånger mer än vad en måttsydd skjorta från Charvet vanligtvis går på.
Historiskt sett var vita kläder i allmänhet statusmarkörer. De signalerade att man hade råd med tjänstefolk som höll dem rena.
Sedan kom tvättmaskinerna och sedan kom Patti Smith som på omslaget av sitt debutalbum ”Horses” för exakt femtio år sedan, 1975, också bar en vit skjorta av herrsnitt. Dock något billigare än Chanels.
Bilden är tagen av hennes dåvarande pojkvän, fotografen Robert Mapplethorpe. När hon berättade för honom vad hon tänkte bära för kläder på bilden sade han: ”om du ska ha en vit skjorta, se till att den är ren”.
Fotot på Patti Smith i den vita herrskjortan inspirerade inte bara många unga kvinnor att börja bära herrkläder. Looken fick även en belgisk blivande modeskapare vid namn Ann Demeulemeester att lova sig själv en sak – i framtiden skulle hon skapa scenkläder till Patti Smith.
Drygt tjugo år senare fick Patti Smith ett paket från Belgien på posten.
I sin nyutkomna memoar ”Änglars bröd” skriver hon att det var: ”…en vit låda med en svart sidenrosett. I den, inslagna i svart silkespapper, låg tre vita skjortor som påminde om den jag hade burit på omslaget av Horses, skira och samtidigt särpräglade”.
Den ena vita skjortan är med andra ord inte den andra lik.
Men alla vita kläder, oavsett stil och snitt, är ganska så opraktiska eftersom de suger åt sig smink, smuts och fläckar, oavsett hur försiktigt man än tar sig fram. Det är kort sagt en mycket krävande färg.
Så vill man uppnå det eftertraktansvärda lugnet i hektiska tider, som Pantone förutsätter att vi längtar efter, är det kanske inte molnvitt man ska satsa på 2026. Det är sotsvart.
Läs mer
Susanne Ljung: Mycket pengar och ingen Jane Austen är samtiden i ett nötskal














