”Just nu: På grund av sjukdom kan det vara lite längre väntetid på telefon”.
Meddelandet mötte den som besökte hjalplinjen.se under nyårshelgen.
– Ett antal av våra rådgivare blev sjukskrivna och det, i kombination med att det var väldigt många som ringde, gjorde att vi ville vara tydliga med att det kunde vara lite längre väntetid, säger Magnus Johansson.
Han är tillförordnad enhetschef på eStöd i Region Stockholm, som fått uppdraget att driva den nya nationella stödlinjen. Det handlar om en satsning på 22 miljoner kronor, som regeringen presenterade i mars förra året. Pengarna skulle gå till att starta upp en tjänst för anonymt samtalsstöd med utbildad personal, och är en del av regeringens kraftansträngningar för att minska psykisk ohälsa och suicid.
Hjälplinjen sjösattes den 12 december i fjol.
Men resurserna räcker inte till, enligt Magnus Johansson.
I dag har de omkring 15 anställda och under ett arbetspass finns mellan två till fem rådgivare tillgängliga.
– Med tanke på trycket som varit kommer vi bemanna upp så mycket vi kan nu, men det kommer ändå inte räcka för att svara fullt så snabbt på alla samtal som vi skulle vilja. Det är min preliminära bild, att behovet är större än den resurs som är avsatt till det här.
Ytterst är det upp till politikerna att bestämma om tjänster som hjälplinjen ska få mer pengar.
– Det blir ju en samhällsdiskussion. Hur mycket satsar man på reguljär vård och på anonyma tjänster? Vi kommer nog alltid ha en viss begränsning när det gäller tillgänglighet, säger Magnus Johansson.
Jakob Forssmed (KD) är ansvarig minister. Han säger att regeringen fattat beslut om att höja anslaget till 30 miljoner kronor i år.
– Skulle det visa sig inte räcka får vi analysera det ytterligare. Jag är inte främmande för att regeringen kan skjuta till ytterligare resurser om det krävs. Målet är ju inte bara att ha en hjälplinje, utan att människor kommer fram och får hjälp.
Många med psykisk ohälsa eller missbruksproblem är särskilt drabbade under jul- och nyår, då känslor av ensamhet och ångest kan bli extra påtagliga. Under nyårsdagen begår fler personer självmord än någon annan dag under året, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten.
Hur allvarligt är det att den nya hjälplinjen inte var tillräckligt bemannad när den kanske behövdes som mest?
– Det är allvarligt vid varje tillfälle när någon människa befinner sig i en mörk situation och inte ser något hopp, och man har behov av att prata med någon. Därför jag är väldigt glad att vi öppnat den här hjälplinjen. Det här visar att det finns ett behov och det är klart att runt vissa helger och annat syns det behovet särskilt tydligt, säger Jakob Forssmed.
Socialministern kände inte till att väntetiderna var längre under nyårshelgen.
– Jag vill betona att vi precis har öppnat hjälplinjen, så det är klart att det är svårt att i början bedöma exakt vilket behov som finns.
Dålig bemanning är inte det enda strulet som hjälplinjen stött på. På hemsidan står att den som har ”problem att komma fram” på det vanliga femsiffriga numret kan prova ett helt annat, längre nummer.
Enligt Magnus Johansson var det medarbetare själva som upptäckte problemet. Den som ringer från en telefon som är en del av ett växelsystem med femsiffriga anknytningar, där man exempelvis kan ringa sina kollegor med korta direktnummer, kommer inte fram.
Felet ligger i att växeln tror att man försöker ringa internt, förklarar han.
– Man får svaret att numret inte finns, säger Magnus Johansson.
Tanken med det korta numret, 90390, är att det ska vara enkelt att slå och komma ihåg. Magnus Johansson håller med om att det blir krångligare när det nu finns två olika nummer att ringa.
– Det här är väl något som vi borde diskuterat med post- och telestyrelsen innan vi fick numret, för det kände vi inte till och kan inte göra något åt.
En lösning kan bli att göra om det längre mobilnumret till ett som åtminstone liknar det korta numret.
– Men det kommer nog fortsättningsvis behöva vara två nummer eftersom vi gått ut med det så pass brett nu.
För Jakob Forssmed är nummerstrulet nyheter.
– Jag känner inte till om det är några tekniska bekymmer, eller vad det är exakt som ligger bakom. Men man kan aldrig gardera sig mot allting utan det gäller att man arbetar så att det blir bättre, säger han.
Fakta.Självmordstankar – hit kan du vända dig:
Hjälplinjen
En anonym och gratis stödtjänst för dig över 18 år, som är öppen dygnet runt via både chatt och telefon.
Telefon: 90390 eller 08-52449910
Jourhavande medmänniska
För dig som söker medmänskligt stöd på natten.
Telefon: 08-702 16 80
Jourhavande präst
Öppen för alla som behöver medmänskligt stöd på natten.
Ring 112 och be att få tala med jourhavande präst.
Det går också att mejla eller chatta.
Självmordslinjen
Du som känner att du inte vill leva längre eller har någon närstående du är orolig för kan ringa eller chatta anonymt.
Telefon: 901 01
BRIS
Barnens rätt i samhället, stödjer barn som far illa. Du kan ringa, mejla eller chatta. För barn och ungdomar upp till 18 år.
Telefon: 116 111
Föräldralinjen
För föräldrar eller andra vuxna som är oroliga för barn eller ungdomar i sin närhet.
Telefon: 020-85 20 00
Äldrelinjen
För äldre som mår psykiskt dåligt eller vill ha någon att prata med.
Telefon: 020-22 22 33
Om det är bråttom: Kontakta en psykiatrisk akutmottagning eller ring 112 om du mår så dåligt att det känns outhärdligt, eller om du har allvarliga självmordstankar eller självmordsplaner.
Läs mer:
Regeringen vill stärka psykiatrin för att hindra fler vansinnesdåd