Med ett omsättningslyft på 550 procent mellan 2020 och 2023 placerar sig den svenska elfordonstillverkaren Roam på en 35:e plats när Financial Times tillsammans med Statista listar Afrikas mest snabbväxande bolag. Tittar man bara på Kenya där bolaget har sitt säte hamnar Roam i topp. I rankningen ingår totalt 130 länder.
– Mycket av det som vi pratade om när vi startade bolaget har nu blivit verklighet. Och att den tillväxten för Afrika och för Roam i synnerhet nu visar sig på en större arena är riktigt kul, säger Roams medgrundare och chefsstrateg Albin Wilson till Di.
Vad är framgångsreceptet?
– Rätt sak på rätt plats i rätt tid. Och vårt team såklart. Jag tror bolagets sammansättning är nyckeln och att vår svenska mentalitet som grundare har gett bolaget den magiska touch som behövdes för att lyckas.
Roam, som grundades 2017 av Filip Lövström, Mikael Gånge och Albin Wilson, sysslade inledningsvis med att konvertera safarifordon till elbilar.
I dag tillverkar man både elbussar och elmotorcyklar specialbyggda för subsahariska förhållanden. Motorcykeln Roam Air, som är bolagets enda modell, kostar motsvarande 20 000 kronor. I fjol lyckades bolaget åka hela vägen från Kenya till Sydafrika – en resa på 600 mil – genom att bara ladda motorcykeln med portabla solcellspaneler.
På senare år har Roam också lanserat laddnings- och batterihyresstationer i bland annat Nairobi och Kiambu och samarbetat med samåkningsplattformar som Uber och Bolt för att göra eldrivna motorcyklar mer tillgängliga.
– Vi har sakta påbörjat vår expansion inom Kenya, utanför Nairobi, och vi får den marknadsrespons vi hoppats på. Det bevisar vår tes om att elektrifiering inte bara för urbana miljöer som exempelvis Lagos, Nairobi och Dar es Salaam och Kigali. Med vår hemmaladdningsstrategi – där du kan ladda i vilket uttag som helst – kommer vi att kunna expandera tvärs över hela kontinenten.
Bolaget har flera pilotprojekt i andra länder, och redan nästa land kommer bolaget expandera till ytterligare ett land i östra Afrika.
– Vi har haft som strategi att fokusera på en marknad och göra det riktigt bra där innan vi går vidare till en ny. Nu har vi bevisat att vi är den ledande leverantören av elfordon i Kenya. Det är det vi vill replikera till resten av kontinenten.”
Bolaget finansieras av impact- och riskkapitalfonder. Bland investerarna märks bland annat amerikanska At One Venture, Ambo Ventures och Renew Capital. Även svenska Sabuni & Partners, grundat av den före detta politikern Nyamko Sabuni, finns bland ägarna, liksom den afrikanska finansieringsplattformen M-Kopa, som liksom Roam placererade sig högt på FT:s lista.