Danskarna står för det högsta dagliga intaget av fullkorn per person i hela Europa, skriver The Guardian. Mellan 2008 och 2019 gick invånarna från att i genomsnitt äta 36 gram till 82 gram per dag. The Guardian beskriver förändringen i Danmark som en ”fullkornsrevolution” ledd av ett initiativ där regeringen, civilsamhället samt bageribranschen och livsmedelsaffärer ingår.
Nu ska fullkornsrevolutionen även ta Sverige med storm – endast en av tio äter tillräckligt med fullkorn. Enligt Livsmedelsverket är det 90 gram fullkorn per dag, men i genomsnitt äter en vuxen 40 gram fullkorn. Motsvarande siffra för ungdomar är 27 gram.
Under 2025 har projektet Fullkornsfrämjandet startat. Britta Ekman, enhetschef på Livsmedelsverket, berättar att myndigheten är en stolt partner i det nya projektet som ska förbättra folkhälsan.
– Vi jobbar gemensamt för att öka och främja fullkornsintag. Vi vill förbättra folkhälsan genom att ha mer fullkorn i maten.
Fördelarna med att äta mer fullkorn är många, enligt Livsmedelsverket. Det kan minska risken för typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdom samt tjock- och ändtarmscancer.
– Så det är de här riktigt stora folkhälsosjukdomarna. Det finns också evidens från studier där man visar på att ett högre intag av fullkorn leder till lägre kroppsvikt, lägre totalt kolesterol i kroppen och lägre blodtryck. Det i sig minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, säger Britta Ekman.
Det danska projektets framgång tillskrivs flera faktorer av initiativets ordförande Rikke Nees i en intervju med The Guardian. Han hyllar samarbetet mellan offentlig verksamhet och den privata sektorn i landet – och kallar det för ”väldigt danskt och väldigt framgångsrikt”.
Sveriges näringsliv är initiativtagare till det svenska projektet, men företagen ska samarbeta med akademi, myndigheter och ideella organisationer.
– Metoden är absolut inspirerad av den danska modellen, säger Britta Ekman.
I Danmark började arbetet med att skapa en tydlig markering av livsmedelsprodukter som innehåller höga halter fullkorn. I början av projektet hade 190 produkter symbolen, tio år senare hade antalet ökat till 1 097.
Än är projektet i Sverige sin linda. Britta Ekman säger att Fullkornsfrämjandet nyligen anställt en projektledare och lanserat en hemsida. Framåt vill de förändra konsumtionen av fullkornsprodukter genom kampanjer, produktutveckling och forskning.
I Danmark har kunskapen om fullkornets hälsofördelar räckt för att påverka en del av invånarnas livsstil. Kunskapen sprids bland annat genom den nationella fullkornsdagen i januari. Förutom evenemang på temat har då mataffärer specialerbjudanden på fullkornsprodukter.
Men för att nå de som är mer skeptiska till fullkorn – inte minst yngre grupper i befolkningen – har andra tillvägagångssätt behövts. Producenter har uppmanats att gradvis öka andelen fullkorn i produkter – från 3 till uppåt 9 procent. Taktiken riktar sig till 6 procent av befolkningen, som äter mindre är 25 gram fullkorn per dag.
Den stora utmaningen i Sverige tror Britta Ekman blir att hitta ”riktigt goda och attraktiva fullkornsprodukter”.
– Jag tror att en attraktiv produktutveckling är en nyckel framåt. Då är det viktigt att produktutvecklare och forskare får tillgång till varandra i ett nära samarbete, säger hon.
Läs mer:
Tio billiga och näringstäta livsmedel i dyrtider
Bästa maten för att bli så gammal och frisk som möjligt
Fetma bland barn skjuter i höjden: ”Skrämmande siffror”
Fem av tio vill ha reklamförbud för onyttig mat