Sverige har inte haft någon F1-förare sedan Marcus Ericsson lämnade VM-serien 2018. Dino Beganovic har nämnts som arvtagare alltsedan han tog en plats i Ferraris akademiprogram 2020.
21-åringen har klättrat genom formelbilsklasserna och har nu nått näst högsta steget, formel 2, där han tävlar för brittiska stallet Hitech.
– Jag jobbar hela tiden för att bli en bättre förare och ta mina steg framåt. Jag bor i Maranello (Ferraris bas) sedan fem år nu och har satsat 100 procent mot målet att få en styrning i formel 1.
Beganovic har varit med i utvecklingen av årets formel 1-bil genom många pass i simulator under vintern. Och i slutet av januari fick han för första gången klättra ner i cockpiten i en riktig formel 1-bil. ”En väldigt fin dag” i Barcelona konstaterar han och ler stort på skärmen från sitt kök i Italien. I förra veckan fick han chansen igen, på Ferraris testbana Fiorano – som förberedelse inför Bahrain.
På fredag ska han alltså ratta Charles Leclercs bil runt Sakhir-banan. Anledningen är att alla stall måste låta en oerfaren förare köra under första träningen vid fyra tillfällen.
– Att jag skulle få chansen i en F1-bil så här tidigt på säsongen trodde jag kanske inte men det visar ju på väldigt mycket förtroende från Ferraris sida. Stallets support har betytt väldigt mycket för mig, Jag känner mig redo att ta det här steget.
Bara en svensk har tidigare kört ett officiellt F1-pass för stallet med flest VM-titlar; Stefan Johansson tävlade för Ferrari 1985–86 med sex pallplatser som facit.
Om Beganovic ska nå den drömmen står inte och faller med hans prestation på fredag; han tror att han visat tillräckligt under tidigare F1-test och i simulatorn.
Line-upen: Hamilton, Beganovic. Det är sjukt att kunna säga.
Tänker du någonting på att du ändå kan bli jämförd med Lewis Hamilton?
– Jag har tänkt på line-upen: Hamilton, Beganovic. Det är sjukt att kunna säga. Men annars, nej. Jag försöker lära mig så mycket som möjligt från honom och vad han har att säga, i mötena till exempel innan och efter och hur han jobbar med teamet. Lewis är Lewis och jag tror inte jag kan jämföra mig med honom. Inte än i alla fall.
Hur mycket skiljer sig en F2-bil och en F1-bil?
– Otroligt mycket. Jag skulle nästan säga att det är för stor skillnad. I Bahrain tror jag att det skiljer 13–14 sekunder på ett kvalvarv.
– Jag kommer ju att hoppa från min träning i F2 till F1-träning tillbaka till F2-kvalet på samma dag. Det är mycket att hålla fokus på.
Dino Beganovic hade en lite tuffare säsong i formel 3 i fjol men fick ändå chansen att köra de avslutande två F2-rejsen – med väldigt lyckat resultat, bland annat en tredjeplats i ett sprintlopp. En bra boost för självförtroendet och för att visa de som stöttar honom vad han kan.
F2 har bara kört ett sprintlopp i år, huvudloppet i Melbourne regnade bort. Svensken hamnade utanför poängplats men målet är tydligt: Att fajtas om mästerskapet.
Har du fått några indikationer på hur Ferrari tänker om din framtid?
– Jag hoppas att de har stora planer men mycket handlar ju om mina resultat; gör man bra resultat i F2 så får man belöning för det.
Till årets F1-säsong flyttades flera F2-förare upp, bland dem Beganovics tidigare akademikollega Oliver Bearman (som nu är ordinarie förare i Haas). Ett viktigt steg för sporten, och för honom personligen, säger svensken. Han tror att förtroendet för rookies tidigare var lågt men att bland andra Bearman – som fick hoppa in som vikarie i Jidda i fjol – har visat hur stark den nya generationen är.