Efter ett decennium av förhandlingar nådde organisationerna Elektronikbranschen och Copyswede den 6 oktober 2020 äntligen en överenskommelse om PKE-skulden.
Copyswede är en kollektiv förvaltningsorganisation som ser till att upphovspersoner och utövande konstnärer i Sverige får betalt. Den ägs av 14 medlemsorganisationer, däribland Svenska Journalistförbundet, Dramatikerförbundet och Fackförbundet Scen & Film.
PKE, eller privatkopieringsersättningen, är en lagstadgad ersättning som ska samlas in och betalas ut till upphovspersoner. Den historiska PKE-skulden är en skuld som Elektronikbranschen har samlat på sig från 2009 fram till 2020 för ersättning för privatkopiering av upphovsrättskyddat material till mobiltelefoner och surfplattor.
Det dröjde dock till i början av april 2024 innan Copyswedes medlemmar kom överens om hur PKE-skulden skulle nå upphovspersonerna. Man beslutade att den retroaktiva skulden 2009–2020, som uppgår till 1,3 miljarder kronor, ska delas ut ihop med ersättningen för de år som fortlöpt sedan överenskommelsen slöts. Totalt rör det sig om 2,1 miljarder kronor.
När Scen & Film meddelade sina berörda medlemmar – regissörer, skådespelare, filmfotografer med flera – den glada nyheten fick dock filmklipparen Sebastian Amundsen en chock. Enligt beslutet får klipparna inte ta del av den historiska skulden.
– Scen & Film har beslutat att vi ska få ta del av ersättningen från 2021 och framåt, men inte av den ersättning som byggdes upp fram till 2020, säger han.
Sebastian Amundsen är en av flera filmklippare i förbundet som har reagerat.
I sitt beslut hänvisar Scen & Film till att yrkesgruppen filmklippare först den 25 november 2021 började betraktas som rättighetshavare. Sebastian Amundsen påpekar dock att Scen & Film i själva verket länge har räknat filmklippare som upphovspersoner.
– Det beslutades redan 1994 att förbundet ska verka för att filmklippare ska få ersättning i samma utsträckning som övriga rättighetshavare, säger han.
Scen & Films förbundsordförande Simon Norrthon berättar att man har utgått från det datum då filmklipparna officiellt började betraktas som upphovspersoner.
– Vi vill göra rätt mot dem, men också mot andra som har rätt till ersättningen. Klipparna är ändå med och delar på ungefär 40 procent av den samlade PKE-skulden, säger han.
Att filmklipparna skulle få erkännande som upphovspersoner har varit en hård kamp.
– Vi har ansträngt oss hårt och under lång tid, och till sist lyckades vi. Men man ska veta att det fortfarande finns yrkesgrupper bland våra medlemmar som kämpar för att få samma erkännande. Till exempel ljuddesigner, maskdesigner och maskörer, säger han.
Scen & Film, som tidigare hette Teaterförbundet, representerar ungefär 9 000 medlemmar. Filmklipparna utgör en liten del av det totala medlemsantalet, majoriteten av medlemmarna är skådespelare. Simon Norrthon menar dock att alla medlemmar är lika viktiga.
– I förbundet finns 130 olika yrken representerade. Tack vare att vi samlar så många kan vi åstadkomma stora saker också för små grupper, säger han.