Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Ravelli räddade ett liv: ”Alla stjärnor var på rätt ställe”

Ravelli räddade ett liv: ”Alla stjärnor var på rätt ställe”

december 17, 2025
Sverige tappar en ubåt till Polen i stor affär

Sverige tappar en ubåt till Polen i stor affär

december 17, 2025
Mohammeds barn omkom när hus i Gaza kollapsade i regnet

Mohammeds barn omkom när hus i Gaza kollapsade i regnet

december 17, 2025
Han tog guld i snapsvise-VM: ”En talang jag upptäckte sent i livet”

Han tog guld i snapsvise-VM: ”En talang jag upptäckte sent i livet”

december 17, 2025
Vonn tackar alla tvivlare: ”Gör mig starkare”

Vonn tackar alla tvivlare: ”Gör mig starkare”

december 17, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare
Ekonomi

Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 17, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Sociala medier fylls av influerare och produkter – men det är ofta oklart vad som är reklam och inte. Det slår Sveriges Konsumenter och ett antal europeiska konsumentorganisationer fast i en ny rapport.

De har undersökt hur företag och influerare marknadsför ohälsosam mat på sociala medier.

– Vi är bekymrade över att den här marknadsföringen av skräpmat eldar på en ohälsosam utveckling hos barn och unga, säger Johanna Hållén på Sveriges Konsumenter.

Av cirka 300 granskade inlägg misstänks cirka två tredjedelar sakna reklammärkning. Det kan till exempel handla om personer som tidigare märkt liknande inlägg som reklam, eller visar upp saker på ett sätt som liknar dold marknadsföring.

– Vår granskning visar återigen att smygreklamen när det kommer till influencermarknadsföring är allt för omfattande, konstaterar Johanna Hållén.

Organisationerna kan dock inte alltid vara säkra på att det är dold reklam, så genomgången ska ses som en indikation.

Vissa fall är tydligare än andra, enligt Johanna Hållén.

– Vi har sett en rad inlägg där influencers har lagt ut filmer där de och deras barn får produkter av en maskot utan att inläggen är reklammärkta. I andra fall är det svårare att leda i bevis utan att ha kvitton och liknande.

Johanna Hållén menar att just otydligheten gör det ännu viktigare att skärpa reglerna.

– Vi tror de flesta fall handlar om att de får betalt på ett eller annat sätt. I dag behöver tillsynsmyndigheterna bevisa att det är betald reklam, när det egentligen borde vara tvärtom.

En annan fråga är hur varumärken och influerare kommunicerar mot barn och unga.

– Många använder manipulerande metoder för att trigga snabba köpbeslut. Man vädjar till känslor och hetsar till köp med tidsbegränsade rabattkoder.

Hon lyfter exempel där rabatter och reklamlänkar placeras dolt i kommentarsfälten under inläggen.

Tidningen Råd & Rön publicerade nyligen årets ”skamlista” över de företag och personer som fått mest anmälningar till Konsumentverket. I toppen fanns bland annat telekombolag men även Bianca Ingrosso och hennes mamma Pernilla Wahlgren.

Sveriges Konsumenter vill bland annat se möjlighet att omedelbart bötfälla dem som bryter mot lagen.

– Det är tydligt att det inte räcker med de vitesförelägganden som Konsumentverket ger. Samma influencers säger förlåt och gör om samma fel gång på gång.

Fakta.Undersökningen

● Under mars och april i år övervakade 5 konsumentorganisationer inom EU, inklusive Sveriges Konsumenter, löpande inlägg och videos (stories) på Instagram från svenska och europeiska influerare kopplade till ett antal varumärken. Urvalet på 300 inlägg fokuserades på marknadsföring av ohälsosam mat, bland annat till barn (särskilt livsmedel med högt innehåll av fett, salt och socker – så kallade HFSS-livsmedel).

● Utöver det granskade även 13 organisationer så kallad ultra fast fashion på TikTok, Instagram, YouTube och Snapchat.

● Sveriges Konsumeter är en oberoende ideell organisation.

Läs mer:

Så vänder AI uppochned på reklamvärlden

Sminkmärke i reklamsamarbete med porrskådespelare

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Ekonomi december 17, 2025
Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Ekonomi december 17, 2025
Arbetsförmedlingen: Långt kvar till återhämtad arbetsmarknad

Arbetsförmedlingen: Långt kvar till återhämtad arbetsmarknad

Ekonomi december 17, 2025
Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Ekonomi december 16, 2025
Så gör du ett julbord som blir billigare än förra årets

Så gör du ett julbord som blir billigare än förra årets

Ekonomi december 16, 2025
Efter adresskapningarna – finansministern kallas till skatteutskottet

Efter adresskapningarna – finansministern kallas till skatteutskottet

Ekonomi december 16, 2025
Bensinpriset det lägsta sedan 2021

Bensinpriset det lägsta sedan 2021

Ekonomi december 16, 2025
Varningen: Anmälda mäklare riskerar att komma undan

Varningen: Anmälda mäklare riskerar att komma undan

Ekonomi december 16, 2025
Maten som har blivit dyrare – och billigare

Maten som har blivit dyrare – och billigare

Ekonomi december 16, 2025

Redaktörens Val

Sverige tappar en ubåt till Polen i stor affär

Sverige tappar en ubåt till Polen i stor affär

december 17, 2025
Mohammeds barn omkom när hus i Gaza kollapsade i regnet

Mohammeds barn omkom när hus i Gaza kollapsade i regnet

december 17, 2025
Han tog guld i snapsvise-VM: ”En talang jag upptäckte sent i livet”

Han tog guld i snapsvise-VM: ”En talang jag upptäckte sent i livet”

december 17, 2025
Vonn tackar alla tvivlare: ”Gör mig starkare”

Vonn tackar alla tvivlare: ”Gör mig starkare”

december 17, 2025
Åklagaren om dödsolyckan på Gröna Lund: ”Alla skyller på alla”

Åklagaren om dödsolyckan på Gröna Lund: ”Alla skyller på alla”

december 17, 2025

Senaste Nytt

Henrik Brandão Jönsson: Blockad av oljetankrar kan bli Maduros fall

Henrik Brandão Jönsson: Blockad av oljetankrar kan bli Maduros fall

december 17, 2025
Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

december 17, 2025
12-årig pojke klev av tåget – misstänks för dödsskjutning

12-årig pojke klev av tåget – misstänks för dödsskjutning

december 17, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?