Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

december 7, 2025
Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

december 7, 2025
Därför lyckas Sverige sämre än Norge och Danmark: ”Ligger efter nivåmässigt”

Därför lyckas Sverige sämre än Norge och Danmark: ”Ligger efter nivåmässigt”

december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

december 7, 2025
Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Svettstänkande och suggestivt när en filmisk Bruce Springsteen rockar loss
Kultur

Svettstänkande och suggestivt när en filmisk Bruce Springsteen rockar loss

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 22, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Svettstänkande och suggestivt när en filmisk Bruce Springsteen rockar loss

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Drama

Betyg: 4. Betygsskala: 0 till 5.

”Springsteen. Deliver me from nowhere”

Regi & manus: Scott Cooper

I rollerna: Jeremy Allen White, Jeremy Strong, Stephen Graham, Gaby Hoffmann m fl. Längd: 2 tim (från 11 år). Språk: engelska

Biopremiär

”Springsteen: deliver me from nowhere” utspelar sig under några år efter den storslagna ”The river”-turnén – som jag hade den stora glädjen att närvara vid som tonåring på Hovet i Stockholm 1981. Ursäkta en lite väl egocentrisk inledning men det är omöjligt att anmäla den här biografiska filmen om Bruce Springsteen utan att bli lite för personlig.

Mina fötter börjar stampa takten redan vid den första konsertscenens ”Born to run” – och så fort det sjungs, börjar någon del av min kropp röra på sig. Armhåren ställer sig i givakt när den gamla favoritlåten ”Highway patrolman” (som Sean Penn sedan gjorde ypperlig film av i ”Indian runner”) tonar fram och rysningarna studsar mellan hjässa och tår när Springsteen och The E street band brassar på med ”No surrender”.

Min närmast pavlovska reaktion är ändå lite udda. Det är ju inte ens den riktiga Bruce där uppe på duken, bara Jeremy Allen White (”The bear”) som trots sitt överbett ska föreställa underbettets främste representant på jorden. Kort sagt är jag genuint överraskad över att min gamla Springsteen-vurm är så självklart sammankopplad med mitt nervsystem, att jag så värnlöst sugs in i det här dramat som koncentrerar sig på rockarens depression och skapandet av den dystopiska plattan ”Nebraska”.

Min inre kritiker är alltså inlåst i den mentala garderoben men ropar genom dörren att filmskaparen Scott Coopers film bitvis är smått sentimental, en gnutta övertydlig och att den kräver en del förförståelse för att sitta ihop som ett fullödigt drama. Vilket väl i och för sig är helt okej, det är väl trots allt mest Bruce-fans som kommer att lösa biljett.

Scott Cooper brukar leverera stabila dramer om fårade män med blödiga hjärtan. Gärna med Christian Bale i huvudrollen, som i ”Hostiles” och ”The pale blue eye”. Cooper är med andra ord född just för att regissera och skriva filmen (efter Warren Zanes bok) om tillkomsten av mjukmachon Bruce Springsteens mörkaste album.

Jo, visst får vi den vanliga konflikten mellan konst och kommers, som är en given premiss i porträtt av egensinniga kulturskapare, men annars undviker Cooper tacknämligt nog den uttjatade genreformelns tre steg: Uppgång-Motgång-Framgång.

Här rör vi oss i stället bara på två tidsplan, barndomens såriga relation till en guttural far och tidigt 1980-tal. Kopplingen mellan scenerna från uppväxten, i svartvitt foto, och den filmiska nutidens själavåndor är kongenial. De ger faktiskt några nya pusselbitar (och då har vi ändå fått en hel drös av sådana genom åren, i diverse dokumentärer) till porträtten av en legendar. Som fortfarande lever (filmgebitet är en otålig bransch).

Jeremy Allen White är på intet sätt lik förlagan, vilket inte stör alls. Hellre det än lösnäsa och gummihaka. Skådespelaren manar i stället förtjänstfullt fram Springsteens persona och laddade energi, konsertscenerna (där White sägs sjunga själv), är svettstänkande suggestiva. Det personliga livet, med föräldrar, kvinnor och kompisar, är så klart på ett eller annat vis en fiktion som vi får köpa eller förkasta. Välspelat är det utan tvekan och Jeremy Strong (den älskvärde neurotikern Kendall i ”Succession”) gör filmens raraste roll som musikerns manager och extramamma Jon Landau.

En stark trea, hörs det genom garderobsdörren men ståpälsen får betyget att ta ett litet berusat skutt uppåt.

Se mer: Tre andra musikerporträtt som fått mig att stampa takten på ett närmast oprofessionellt vis: ”The doors” (1991), ”Control” (2007), ”Bohemian rhapsody” (2018).

Christoffer Carlsson: På ”Nebraska” försökte Bruce Springsteen återfinna sin mänsklighet

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Kultur december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Kultur december 7, 2025
Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Kultur december 7, 2025
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

Kultur december 7, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Kultur december 6, 2025
Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Hanna Fahl: Adventsfriden har inte sänkt sig över familjen Lundell

Kultur december 6, 2025
Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Rosaskimrande komedi gestaltar stolthet, fördom och normkollaps

Kultur december 6, 2025
Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Mattias Dahlström: Vad betyder egentligen ”indie” numera?

Kultur december 6, 2025
DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 49

Kultur december 6, 2025

Redaktörens Val

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

december 7, 2025
Därför lyckas Sverige sämre än Norge och Danmark: ”Ligger efter nivåmässigt”

Därför lyckas Sverige sämre än Norge och Danmark: ”Ligger efter nivåmässigt”

december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

december 7, 2025
Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

december 7, 2025
Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

december 7, 2025

Senaste Nytt

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

december 7, 2025
Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

december 7, 2025
Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?