”Wow, du ser helt OTROLIG ut!”
”Åh, en BYXA! Zooma in på byxan!” säger Vouges överexalterade röda mattan-reporter när den koreanska artisten Jennie Kim gör entré. Det må vara en perfekt skräddarsydd Chanelkreation den tidigare Blackpinksmedlemmen bär, men att något så konventionellt som en svart, lång sidenbyxa får en journalist att semi-svimma av hänförelse på världens främsta modegala, säger något om var den kreativa ribban ligger. Lågt? Kan tyckas. Men det är fullt logiskt.
Måndagens upplaga av Metgalan skiljer sig nämligen från de senaste årens. Evenemanget har arrangerats av Vogue sedan 1948 och syftar till att samla in pengar till museets kostymavdelning. Gästlistan är strängt kurerad av tidningens legendariska chefredaktör Anna Wintour, som aldrig kommenterar urvalet – förutom vid ett tillfälle. I en talkshow fick Wintour frågan om vem hon framöver aldrig skulle bjuda in, varpå hon utan att blinka svarade: ”Donald Trump.”
De senaste åren har Metgalan kritiserats för att vara lite för tramsig. Röda mattan har liknat en maskeradparad snarare än en gala med modemässig verkshöjd. Som när skådespelaren Jared Leto kom utklädd till Karl Lagerfelds vita katt och fick alla crazy cat-ladies att gå i spinn, eller när Rihanna gjorde entré i ett jättelikt gult, tjockt släp och blev jämförd med en omelett. Jag har sett coolare kostymer i ”Masked singer” på TV4 än på Metgalans röda matta.
I år var dock gästerna mer uppklädda än utklädda. Seriösa framför pompösa. Temat var ”Tailored for you” – en referens till utställningen ”Superfine. Tailoring black style” som i samband med festen invigdes på museet. Den uppmärksammar den svarta dandyismen, ett mode som uppstod för att göra motstånd mot de vitas förtryck. Genom att klä upp sig i välskräddade kostymer och klänningar, bära hatt och blankpolerade finskor, utmanade anhängarna normer kring klass, stil och hudfärg.
I en tid där böcker om mångfald, rasism och hbtqi-frågor rensas ut från amerikanska bibliotek och skolor, går The Met nu åt motsatt håll. Museet riktar blicken mot svart kultur och använder mode och stil för att berätta om slaveri, förtryck och motstånd. Ämnen som alltid varit sorgligt underrepresenterade i historieskildringen, och som är extra laddade i denna Trumpera. Utställningen bygger på en akademisk bok, förmodligen även den utrensad nu, eftersom den handlar om medborgerliga rättigheter. Självklart var galan ett politiskt manifest.
Nicole Kidmans outfit var lika sval och intetsägande som Nicole Kidmans outfits alltid är
Större delen av gästerna, däribland många svarta artister och filmstjärnor, hedrade de tidiga dandyisterna och klädkonsten genom att ekipera sig i kostymer, slips och nedtonade klänningar i svart och vitt. Rihanna bar en lekfull, feminin tolkning av fracken och skapade rubriker genom att för första gången visa sin nya gravidmage offentligt. Partnern Asap Rocky, en av galans arrangörer, bekräftade att de väntar sitt tredje barn. Pamela Anderson chockade genom att bära smink.
Madonna gjorde entré i krämvit smoking och fluga, med en fet cigarr i handen, och fick förmodligen senare sällskap av artisten Doechii i rökrutan. Även hon hade rullat en cigarr som accessoar till sin vita kostym. Nicole Kidmans outfit var lika sval och intetsägande som Nicole Kidmans outfits alltid är. Hon gick på röda mattan med en svart, lång korsettklänning i retrostil från Balenciaga.
Ja, ni hör. Metgalan 2025 kommer inte bli ihågkommen för de fantasifulla klädvalen – men förhoppningsvis för det mest angelägna temat.
Läs mer: Stjärnspäckat som vanligt på The Met gala 2025