Det är långfredag och dag två av Terras rephelg inför vårens och sommarens spelningar. Turnéschemat innehåller bland annat två av de största konserterna som bandet har gjort hittills, på Fållan i Stockholm den 30 april och Filmstudion i Göteborg den 3 maj.
– I går lyckades vi repa igenom en låt. Nu har vi bara 19 kvar innan vi skiljs åt på måndag, säger trummisen Mathias Ek.
Han ursäktar sina sena bandkollegor medan han visar vägen upp för trappan till det som ska bli Terras nya kontor och förhoppningsvis replokal. Än så länge finns här bara maskeringstejp, penslar, färg, papp och damm. Men läget är perfekt – mitt i centrala Göteborg.
En efter en trillar resten av bandet in: sångaren och gitarristen Karl Sundström, basisten Alexander Jubell och gitarristen Petter Lagerlöf. Till slut har alla fyra fått svart kaffe från ”den billigaste kaffebryggaren man kan hitta”. I brist på stolar slår de sig ner på varsin målarburk.
– En vanlig missuppfattning om oss är att vi lever tillsammans i en sådan här miljö och bara väntar på att få breaka. Så är det inte. Det här har pågått lågintensivt under en längre tid, vi har byggt andra liv, säger Karl Sundström.
Exakt när Terra blev Terra är lite oklart men i runda slängar kan 2014 anges som födelseår. Året därpå släppte bandet sin första singel, ”Här kommer natten”, som fortfarande är en del av setlisten. Men allt började långt tidigare: i replokaler under uppväxten i Göteborg.
– Umgänget har alltid varit en central del av vårt musikskapande, och att hänga i replokaler var ett sätt för oss att umgås på, säger Alexander Jubell.
– Alla vi kände hade sina små band. Jag var 25 första gången jag träffade någon som inte spelade, säger Petter Lagerlöf.
På Grammisgalan i mars i år medverkade många svenska artister i ett upprop mot nedskärningarna mot studieförbunden som slår mot bland annat replokaler. I debatten som pågått om nedskärningarna har textraden ”Tacka gud för gitarrer och studieförbund” ur låten ”Terra” citerats flitigt.
Bandet är överens: det är en no brainer att det är viktigt att replokaler finns tillgängliga. För svensk musik, såklart – men de vänder sig emot att motivera värdet genom det svenska musikundret och exportpengar för Sverige. Snarare handlar det om meningsfullhet och att en bredd av unga ska få testa vingarna, inte bara de redan invigda.
– Jag är så glad att min mamma la någon pamflett om Flatås musikklasser på mitt skrivbord när jag var elva, för det var i sista minuten. Annars hade det blivit någon havererad innebandyspelare av mig, säger Alexander Jubell.
Replokalen som plats har på flera sätt format Terra. För även om de ogärna kategoriserar sin musik återkommer två etiketter när medlemmarna ska, som Mathias Ek säger, kalla en spade för en spade: ”gitarrmusik” och ”replokalsmusik”. Det senare handlar om akustiken, att man i en replokal ständigt överröstar varandra i en sorts kapprustning i ljud.
Och gitarrerna? De stod där inne.
– Men vi står inte och faller med gitarrerna, de är ett verktyg. Det kan komma en platta med bara stråkar, säger Karl Sundström.
Bara stråkar låter osannolikt. Å andra sidan innehåller bandets inspirationspalett många nyanser: allt från etiopisk jazz till det amerikanska indierockbandet Wichy och rockbandet Tinariwen från Mali. Ett namn är extra viktigt.
– Glen Campbell är nog Terras mest lyssnade artist, säger Karl Sundström.
År 2020 kallade journalisten Joakim Almén Terra för Sveriges mest underskattade band i en text i Café. Då hade de redan varit aktiva i sex år och precis släppt sitta andra album, ”Underbara saker”.
Våren 2022 hände något. Terra släppte singeln ”Sällsynt” och bokade tre spelningar. Två av dem – bland annat Pustervik i Göteborg – var ”egentligen för stora”.
– Men så sålde vi slut. Då kände vi att det hade hänt någonting. Jag minns att vi sa att det här skulle kunna vara peaken. Så har det varit sen dess. Det känns som att vi peakar hela tiden, säger Karl Sundström.
Albumet ”Livslinjen” som kom 2023 kallar de själva för sitt genombrottsalbum. Sedan dess har de kammat hem tre Gaffapriser två år i rad, blivit nominerade till P3 Guld och varit husband under uppesittarkvällsspecialen av SVT-programmet ”Cyklopernas land”.
Både 2023 och 2024 spelade de på Way out west – den senare en så pass populär spelning att arrangören fick gå ut med en varning om att alla inte skulle få plats.
– Om man blir bokad till Sveriges största festival känner man sig inte underskattad längre. Nu kan vi kanske titulera oss själva Sveriges minst överskattade band, säger Mathias Ek.
– Sveriges… skattade band, testar Petter Lagerlöf.
Medlemmarna i Terra kan i dag försörja sig på bandet i perioder. Men det betyder inte att de kan ägna sig uteslutande åt att skriva och spela musik. Tvärtom. Beställningar med tröjor och skivor ska packas, ekonomin ska skötas, möten ska hållas, ljud och ljus ska bokas.
– Det är väldigt lätt hänt att man fyller dagarna med många andra saker än att spela och skriva musik när man försöker försörja sig på sin musik. Man måste ta på sig extra jobb för att det ska gå ihop, men man vill hitta en balans, säger Mathias Ek.
Målet är en tillvaro där de inte behöver jobba ihjäl sig för att verksamheten ska gå runt. Och kärnan är tydlig: att skapa musik.
– Det är ingen garanti att det går bra, det kan ändras imorgon. Vi har ingen dröm om att ta över världen. Drömmen nu är att göra vår bästa skiva hittills, säger Karl Sundström.
Det är tydligt att medlemmarna i Terra ser sig som en del av ett ekosystem, både i mikroperspektivet – det egna bandet – och makroperspektivet – hela musikbranschen och kultursfären.
Förutom att de bryr sig om replokalernas existens handlar det om att på olika sätt samarbeta och samexistera med andra artister. Nyligen släppte de singeln ”Trappa till himlen” med kompisbandet Girl Scout.
– Indievärlden överlag är inte så bra på samarbeten. Det är kul att luckra upp. I stället för att se andra musiker som konkurrens kan man vara fans av andra musiker, säger Karl Sundström.
Ytterligare ett steg i riktningen är att de precis har startat det egna skivbolaget Oraklet. Än så länge består utgivningen av två låtar: samarbetet med Girl Scout och singeln ”Jag hör också rösterna” som släpptes tidigare i år. Men på sikt är planen att också ge ut andra artister som de tycker om, att kunna dela med sig av sin plattform.
– Vi får testa på oss själva först. Om det går åt helvete vill vi inte dra ner några andra med oss i fallet, säger Mathias Ek.
Läs mer:
Efter banddöden – nu växer längtan efter att spela ihop
Terra är storslagna med en charmig amatörism – och publiken älskar det