När 20-åriga Klara googlade efter jobb i Barcelona inför sin flytt dit hösten 2023 hamnade hon direkt på Effective Communications hemsida. Där lockas unga svenskar med löften om att tjäna pengar på företagets ”moderna” kontor i ”metropolen” Barcelona, där de erbjuds en ”mix av work and play”.
På hemsidan rullade en banderoll med stora svenska företag inom tele- och tv-marknaden som använder sig av företagets försäljningstjänst, men inget om Kombispel.
– Jag sökte mig dit eftersom det var företag som jag kände till, berättar hon.
Klara fick jobbet utan intervju, och bokade flygbiljetten kort därefter. Hon beskriver att hon hamnade i en svår beroendesituation, eftersom hon flyttat dit för att jobba. Medan jobbannonserna lockar med löner på upp till 50 000 kronor i månaden fick Klara inte ens ihop till hyran, eftersom större delen av lönen ges på provision.
Tidigare medarbetare som DN pratat med säger att de tjänade mellan 6 000 och 12 000 kronor efter skatt i månaden, trots att de jobbade heltid. Därtill upplever flera att lönekontoret slarvade, att de månad efter månad fick ut mindre än vad de skulle.
– Jag levde på existensminimum, säger Klara.
Samtidigt vantrivdes hon starkt på arbetsplatsen, inte minst på grund av de tvivelaktiga försäljningsmetoderna mot äldre. DN har tagit del av manusen. I manusen framgår att försäljarna inte ska ge sig ens om kunden säger att de inte har råd, eller att de inte vill ”fastna” i abonnemang.
– Man mådde dåligt för att man lurade folk och sen mådde man ännu sämre för att man inte kunde lura folk tillräckligt, säger Klara.
Klara kände sig hela tiden pressad till att sälja ännu mer. De DN pratat med nämner att de förväntades sälja fyra lotter om dagen – något som få levde upp till. Klara sålde 8 lotter på en månad.
– Det var verkligen den värsta perioden för mig. Man kände sig bara låg hela tiden.
I en kommentar skriver Effective Communications vd Rickard Blom att kontoret i Barcelona är den första arbetsplatsen som många av deras anställda har i livet.
”Därför har jag en viss förståelse för att medarbetare kan känna en viss press av att arbeta här”, skriver Blom.
”Eftersom telefonförsäljarjobbet dessutom är både kravfyllt och kräver en viss disciplin, som att komma i tid, följa manus, tala tydligt osv, så kan man säkert uppfatta ordergivningen som väldigt direkt.”
Flera tidigare medarbetare berättar att de mådde dåligt under sin tid på Effective Communication. De vittnar om att de som inte nådde målen kunde bli ”intagna på ett rum” för att få höra att de kommer att få sparken om de inte säljer bättre. Klara var en av de som kallades till flera sådana möten. Ett återkommande vittnesmål bland tidigare medarbetare berör listor där de som inte uppnådde målen markerades med rött.
– De sa att det handlade om min attityd. Att jag inte ville sälja. Att jag inte var motiverad nog. Jag sa att det var för att jag hade dåligt samvete.
Rickard Blom bekräftar att listorna med rödmarkerade medarbetare förekommer.
”Den färgkodning vi använt för att följa upp medarbetarnas säljprestationer kan säkert uppfattas som olycklig”, skriver Blom.
Han fortsätter med att säga att det är ”förkastligt” om någon medarbetare känt sig hotade med att bli uppsagda.
”I det arbete som vi påbörjat för att komma till botten med den kritik som riktats mot oss den senaste tiden, är det här något vi självklart måste undersöka”.
Flera tidigare medarbetare säger att det ryktades om att en chef för försäljningen av bland annat Kombilotter var kriminell. Det stämmer, vilket Expressen var först med att rapportera om. Chefen i fråga var efterlyst av svenska myndigheter under tiden han jobbade i Barcelona, då han inte infunnit sig för att avtjäna ett fängelsestraff. Mannen, som är i 30-årsåldern, dömdes 2018 för olovlig körning, rattfylleri och ringa narkotikabrott. Han har en rad domar riktade mot sig dessförinnan.
Vd:n skriver i en kommentar till DN att företaget inte kände till att mannen var efterlyst när han anställdes.
”Att hen inte berättade det vid anställningstillfället är också anledningen till att hen i dag inte längre arbetar hos oss”.
Kombispel har avslutat samarbetet med Effective Communication efter DN:s avslöjande. Bolaget arbetar dock med en rad andra svenska varumärken.
Klara heter egentligen något annat.
Läs mer här:
Unga säljer S-lotter i Barcelona: ”Lurar gamlingar som inte har pengar”
Andersson om S lotteri: Nya styrelsen ska göra rent hus
S slutar med telefonförsäljning av lotter – sparkar vd