Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

V har sett filmen från bråket i Bryssel – vill inte kommentera

juni 12, 2025

Trump välkomnar ursäkt från Musk: ”Väldigt trevligt”

juni 12, 2025

”Föreställer mig hur det måste vara att förlora en son”

juni 12, 2025

Vissa ljusglimtar för världshavens fiskar i rapport

juni 12, 2025

Här är alla årets Sommarpratare

juni 11, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
10°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Tom Hardy spelar världens sämsta farsa i actionrökaren ”Havoc”
Kultur

Tom Hardy spelar världens sämsta farsa i actionrökaren ”Havoc”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 24, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Action

Betyg: 3. Betygsskala: 0 till 5.

”Havoc”

Manus & regi: Gareth Evans.

I rollerna: Tom Hardy, Jessie Mei Li, Timothy Olyphant m fl. Längd: 1 tim 47 min (rekommenderad från 16 år). Språk: engelska. Premiär Netflix 25/4.

I korta, hårdkokta meningar lyfter Tom Hardys berättarröst fram konsekvenserna av oförlåtliga beslut. En försmak av vart berättelsen är på väg. I samma anda vill jag inleda med slutet: håll dig borta från ”Havoc” om du ogillar action. Hård action, rå action, action som glänser när skottsalvorna och slagen aldrig tycks slut. Detta är walesaren Gareth Evans paradgren, tidigare sedd i hans högintensiva ”The raid”-filmer.

I stället för ett kliv bakåt kastas vi sedan rakt in i en intensiv biljakt. Maskerade bovar i en lastbil försöker fly blåljus och råkar halvt döda en polis med en avlastad tvättmaskin. Därefter hamnar tjuvarna, uppenbara amatörer som tagit sig vatten över huvudet, hos en triadboss för en deal som avbryts när fler maskerade personer går loss med automatvapen.

En djupt rynkad Hardy spelar snuten Walker. Det är jul och han ser lagom sjaskig ut i flanellskjorta under fleecejacka och dunväst. Han köper sista-sekunden-klappar på ett snabbköp till dottern som hans svikna ex inte längre låter honom träffa. På kort tid blir han sarkastiskt beskriven som ”årets farsa” av två olika personer.


Visst finns ett tema inklämt mellan seriekrocken av konflikter, men det är varken på intrig- eller karaktärsnivå som ”Havoc” hävdar sig i strömningsutbudet

En sopa, helt enkelt. Väl på brottsplatsen visar han åtminstone upp sin mordutredarintuition när han blundar, omgivningen saktar ner i slowmotion och händelseförloppet spelas upp. Han förstår snabbt att en av tjuvarna från transportrånet, som nu blivit måltavla för den döda triadbossens kyliga mamma, är son till den korrupta politiker (Forest Whitaker) som Walker tvingats göra sidoaffärer med. Om Walker löser detta hoppas han få en väg ut och kunna bli pappa igen.

Vad föräldrar inte gör för sina barn, inte sant? Visst finns ett tema inklämt mellan seriekrocken av konflikter, men det är varken på intrig- eller karaktärsnivå som ”Havoc” hävdar sig i strömningsutbudet. Vändningarna sköts bättre i Evans tv-serie ”Gangs of London”, där de moraliska gråzonerna och gängkrigen får andas lite.

I komprimerat långfilmsformat vill man bara ha mer av konfrontationerna, där Evans får blanda kaotisk koreografi (i samarbete med actiondesignern och stuntkoordinatorn Jude Poyer) och övertända kameraskakningar (foto av Evans parhäst Matt Flannery) i brutala närstrider med våldseffekter som tagna ur en splatterfilm.

”This is fucked!” upprepar en av tjuvarna tidigt. Det hade lika gärna kunnat vara Evans konstnärliga mantra. Fullt så fucked blir aldrig ”Havoc”, varför den inte heller når upp till regissörens tidigare höjder. Fast visst är det njutbart att se sådant stök med så höga produktionsvärden.

Se mer. Andra hårda insatser från Tom Hardy ”Bronson” (2008), ”Warrior” (2011), ”Mad Max: Fury road” (2015).

Läs andra film- och tv-recensioner och fler texter av Sebastian Lindvall

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Här är alla årets Sommarpratare

Kultur juni 11, 2025

Po Tidholm: Hans vision var inte att skildra surfarlivet – utan att bygga en musikalisk värld

Kultur juni 11, 2025

Carsten Jensen: 2000-talet måste bli kvinnornas århundrade

Kultur juni 11, 2025

Weinstein döms för sexualbrott – frias för annat övergrepp

Kultur juni 11, 2025

Jenny Lindh: Här är de bästa ljudböckerna just nu

Kultur juni 11, 2025

Emilie Blichfeldt: ”Varför kapar man tårna för att passa i Askungens sko?”

Kultur juni 11, 2025

Fabulöst fyndigt, fantasirikt och fasansfullt om Askungens styvsyster

Kultur juni 11, 2025

Hilmastiftelsens ledamot: ”En absurd situation”

Kultur juni 11, 2025

Ulrika Knutson: Det är en skam att svenska judar dödshotas

Kultur juni 11, 2025

Redaktörens Val

Trump välkomnar ursäkt från Musk: ”Väldigt trevligt”

juni 12, 2025

”Föreställer mig hur det måste vara att förlora en son”

juni 12, 2025

Vissa ljusglimtar för världshavens fiskar i rapport

juni 12, 2025

Här är alla årets Sommarpratare

juni 11, 2025

USA beordrar evakuering av ambassad i Irak

juni 11, 2025

Senaste Nytt

Po Tidholm: Hans vision var inte att skildra surfarlivet – utan att bygga en musikalisk värld

juni 11, 2025

Karin Eriksson: Tufft läge för Newsom – blir en man att räkna med 2028 om han lyckas

juni 11, 2025

Carsten Jensen: 2000-talet måste bli kvinnornas århundrade

juni 11, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?