Visst fanns det nerver inför Kustmaran i Kristianopel, Karlskrona kommun, på lördagen. SMHI hade utfärdat varningar om höga temperaturer. Hela maratonbanan låg inom det orangefärgade varningsområdet.
– Man får släppa alla tidsambitioner, sa Torbjörn Westman, 64, dagen innan loppet.
När vi hörs efteråt låter det desto mer positivt. Torbjörn tog sig inte bara i mål. Han sprang in på 3 timmar och 46 minuter – och slutade som fyra på herrsidan.
Den första biten beskriver han som ”lätt”. Med skugga längs banan och viss motvind blev värmen inte för kämpig, trots allt.
– Egentligen kändes det jätteskönt. Det var i och för sig varmt, men det var skönt. Det fanns folk man kunde snacka med längs vägen, säger Torbjörn.
Först efter vändpunkten strax söder om Svanhalla började den riktiga kampen. Den lilla fläktande vinden hamnade i ryggen och temperaturen steg.
Fortfarande var det dryga 21 kilometer kvar.
– Då blev det ju jättetungt.
Förutom att sakta in vid vätskestationerna, som var placerade var fjärde kilometer, sprang Torbjörn utan uppehåll. Vid kilometer 40 fick han kramp, men efter lite stretchhjälp från en funktionär fortsatte han hela vägen in i mål och avslutade sitt 35:e maraton.
Dagen efter loppet är kroppen ganska mör.
– Jag är jättesliten. Trött och har huvudvärk av värmen och vätskebrist.
Torbjörn berömmer samtidigt arrangören för ett välordnat lopp med gott om vätska, energi såsom bananer och saltgurka, samt annat stöd vid kontrollerna.
Simon Fröh, ordförande för arrangören Team Blekinge, är också nöjd.
Omkring 350 löpare deltog under dagens olika lopp. På maratondistansen var det 37 personer som startade och 32 som kom i mål. Av de fem som bröt var det en som behövde sjukhusvård, men personen ska efter omständigheterna må bra.
– Det var inte fler som bröt än under andra år. Det var en del som inte kom till start eller som bytte till en kortare distans, vilket kanske var på grund av värmen, men det vet man ju inte riktigt, säger Simon Fröh.
– Vi brukar säga att vi ordnar en löparfest i lilla Kristianopel och så blev det verkligen, även om det blev en varm sådan.
För maratonlöparen Torbjörn väntar nu lite välförtjänt vila. Men den blir inte långvarig. Redan den 29 augusti ska han springa Jönköping marathon.
– Jag tar igen mig en vecka. Sedan börjar jag träna igen, säger han.
















