Redan den 30 september förra året skulle Trafikverket ha klippt strömmen för ägarna av de 25 gamla banvaktarstugorna som i dag får sin ström från järnvägen. Men efter DN:s rapportering om de drabbade tvärvände myndigheten och utlovade diskussion med de berörda för att hitta ”lämpliga lösningar”. Så blev det inte.
Flera av dem hörde aldrig från myndigheten förrän det damp ner ett avtal i brevlådan tidigare i somras. Strömmen skulle bli kvar om de skrev på innan den 30 september 2024, men för en tio gånger så hög avgift och med så låg strömstyrka att det inte räcker för ett året-runt-boende.
Dessutom skulle avtalet om fortsatt elleverans vara omöjligt att överlåta. I praktiken gör det huset osäljbart och efterlevande får ärva ett hus utan ström. Husägarna var inte nöjda.
– Det känns som om de vill bli av med oss, sade Ture Molin, ägare till ett av husen nordväst om Ånge, till DN då.
I måndags, med två veckor kvar till deadline, pudlade Trafikverket – igen.
I ett brev till de berörda skriver myndigheten plötsligt att 30 september inte gäller. Alla berörda ska nu kontaktas för att diskutera lämpliga åtgärder.
”I väntan på detta kommer elleveransen att fortsätta som tidigare. Du behöver inte skicka in avtalsförslaget som vi skickat ut eller göra något annat för att elleveransen ska fortsätta”, står det i brevet.
Ulrika Honauer, chef för Trafikverkets järnvägsunderhåll och en av de ansvariga i frågan, säger att det kom synpunkter under sommaren som gjorde att man bestämde sig för att backa från avtalet.
– De som vill prata med oss ska vi hinna prata med så att vi kan lösa det här på ett klokt sätt, men då är inte sista september möjligt.
Det har ni redan lovat en gång. Vad säger att det inte blir samma sak igen?
– Min bild är att det har varit viss dialog innan det avtalet skickades ut, men man hade inte pratat med alla. Det är bara att konstatera att det inte duger, säger hon.
Vad gäller den lägre strömstyrkan som föreslogs i det tidigare avtalet, som i praktiken gör att det inte går att bo i huset året runt, säger Ulrika Honauer att det var ett misstag.
– I några fall så har vi suttit med felaktiga uppgifter om strömstyrkan. Vi har haft en gammal uppgift och så har det skett någonting nytt. Men det är klart att vi ska försöka få det så rätt det bara går.
Så ingen ska få lägre strömstyrka än de har nu?
– Det vågar jag inte säga. Det är väl precis sådant som man behöver reda i så att det blir korrekt, säger Ulrika Honauer.
Husägarnas önskan om att avtalet ska gå att överlåta till efterlevande eller vid försäljning tror hon inte kommer vara möjlig att tillgodose.
– På sikt så ska det här avvecklas. Därför blir det svårt att göra någonting som går att överlåta. Däremot vill vi att de som bor där nu ska känna sig trygga, säger Ulrika Honauer.
Tidigare har Trafikverket bekostat anslutning till det allmänna elnätet vid liknande situationer, men det är oklart om det kommer att göras nu. Kostnaden skulle bli orimlig för en privatperson enligt David Söderlund, en av husägarna.
Han tycker att Trafikverkets besked är otydligt.
– Det här skapar en stor otrygghet. Det är inte rimligt att särbehandla oss i förhållande till alla de som tidigare har erbjudits anslutning till det allmänna elnätet. Trafikverket behöver klargöra att det som har gällt tidigare är utgångspunkten även för den här kommande diskussionen, säger David Söderlund.
Banvaktarstugorna blev privata
Det har funnits banvakter sedan järnvägens barndom, deras uppgift var att hålla spår i bra skick. I takt med att elektrifieringen tog fart i början av förra seklet fick banvaktsstugor, stationer och andra byggnader el från spåret.
Under 1960-talet sålde SJ banvaktsstugorna till privatpersoner, som fortsatt fick sin ström från järnvägen.
Ellagen från 1998 ger Trafikverket möjlighet till dispens från kravet på koncession för att överföra el till externa kunder. Myndigheten har under åren jobbat med att avveckla systemet men har i dag 262 ”elleveranser” kvar. Avsikten är att avveckla samtliga dessa, den nuvarande dispensen gäller till 2029.
De 25 privatpersonerna som får el från spåren betalar under 2023 en fast avgift på 500–1 000 kronor per år plus totalt knappt 103 öre per kilowattimme i rörlig energiavgift, samt moms och skatt.
Läs även:
Nu kapar Trafikverket elen till deras hem – ”Jag tappar allt jag har”
Trafikverket backar efter DN:s avslöjande – elen klipps inte
Får behålla viss el – men fakturan tiodubblas