Trafikverket är ansvarigt för Sveriges järnväg – och inte minst för säkerheten på den. Säkerhetstillståndet utfärdas av Transportstyrelsen och fungerar som ett intyg på att Trafikverket följer EU:s säkerhetsregler.
Det senaste gick ut den 31 oktober.
Men Trafikverket misslyckades att nå upp till säkerhetskraven inom åtta stora säkerhetsområden. Lösningen blev, några timmar före midnatt den 31 oktober, att Transportstyrelsen gav tillstånd, men bara för 3 år i stället för det normala 5 år. Nu måste säkerhetsfrågorna åtgärdas enligt upprättade handlingsplaner.
– Huvudsyftet med säkerhetstillståndet är att Trafikverket måste kunna visa på en tillförlitlig styrning av säkerheten, säger Per Corshammar, järnvägsexpert med förflutet på Banverket och som arbetat med järnvägsrådgivning i över 20 år i konsultbolagen Ramböll och Atkins.
Han är kritisk:
– Hade det här varit en privat järnväg hade Transportstyrelsen stängt den och ärendet hade hamnat i tingsrätten. Det är ett underkännande av Trafikverket som infrastrukturförvaltare med kompletteringskrav och ett tidsbegränsat tillstånd som kan dras in när som helst, och då stannar järnvägen i Sverige.
Han fortsätter:
– Trafikverket måste enligt lag ha ett bra ledningssystem så att allt blir utfört på ett säkert sätt. Jag skulle vilja säga att Trafikverket är något en administrativ härdsmälta. Det som räddar dem är de duktiga människorna som jobbar ute på spåret.
Hos granskningsmyndigheten Transportstyrelsen säger sektionschefen för spårsäkerhet och tillstånd, Ulrika Norberg Eriksson:
– Av säkerhetsskäl och i syfte att säkerställa att Trafikverket fullgör sina skyldigheter begränsas giltighetstiden till tre år, säger hon.
Transportstyrelsen slog ner på 16 områden där Trafikverket inte nådde upp till säkerhetskraven. Hälften – åtta områden – är fortfarande inte åtgärdade, enligt beslutet som DN tagit del av men som ingen av myndigheterna kommunicerat.
I de åtta områdena ingår säkerhetsmål, kontinuerlig förbättring, övervakning, lärdomar av olyckor och tillbud, men även handlingsplan för Trafikverkets beredskap vid gränsöverskridande järnvägshändelser och internrevision.
Transportstyrelsen skriver att de ”ser allvarligt på att det saknas dokumenterade åtgärder och förfaranden” i säkerhetsbristerna.
Trafikverket skickade in ansökan för nära två år sedan. Trots detta skriver Transportstyrelsen till Trafikverket i ett mejl den 29 april i år att de inte ens ”ansett sig ha mottagit en fullständig ansökan”.
På Trafikverket är Ann-Sofie Atterbrand chef för järnvägsplanering.
DN frågar fler gånger om hon är nöjd med hur det blev.
– Vi har nu en handlingsplan, vi har utpekade ansvariga och tydliga tidsplaner. Det ger oss förutsättningar att fortsätta jobba med säkerhetsarbetet som vi tar på största allvar.
Men ni kom ju inte i mål med åtta områden och de är ännu inte åtgärdade. Är du nöjd med det?
– För alla åtta områden finns handlingsplaner, ansvariga och tidplaner. Arbetet är påbörjat efter att vi kontinuerligt fört en dialog med Transportstyrelsen. Mycket handlar nu om dokumentation, att vi ska kvalitetssäkra processer och jobba med rutiner och uppföljningar.
Men är du nöjd – ja eller nej?
– Jag är nöjd med att vi har fått ett säkerhetstillstånd så att vi kan bedriva vår trafik och att vi har en tydlig handlingsplan för hur vi ska jobba framåt för de här aktiviteterna.
Är det fara för tågresenärer?
– Nej, de brister som pekas ut gäller hur vårt säkerhetsarbete dokumenteras, följs upp och struktureras – inte att Trafikverket driver järnvägen osäkert. Järnvägen är säker, och det arbetet fortsätter vi att utveckla varje dag.
Ulrika Norberg Eriksson på Transportstyrelsen säger att den långa processen var nödvändig för att de skulle kunna få in en fullständig ansökan med alla kompletteringar som behövdes, samt att man behövde ta hänsyn till sommarsemestrarna.
Vad hade hänt om det inte var klart 31 oktober?
– Om tillståndet inte hade utfärdats så hade det dåvarande tillståndet löpt ut och möjligheten att bedriva tillståndspliktig verksamhet upphört.
Vad händer om de här åtgärderna inte vidtas i tid nu?
– Det kan jag inte svara på i dag, Trafikverket ska visa att de har dokumentation och sedan får vi ta ställning till eventuella åtgärder vid nästa steg.
















