Ett av de främsta problemen förra vintern, då 11 000 avgångar ställdes in i december och januari, var enligt Olsson att det tog lång tid att avisa tågen.
– Det ligger utanför vår räckvidd. Jag vet att SJ hade stora problem med det och bad om ursäkt, säger han.
Att snabba på avisningen är också en del av SJ:s förbättringsarbete inför den här vintern.
Trafikverket har avtal med tågbolagen om att inga tåg ska gå om det ser ut att bli 35 minusgrader. Tåg ska inte heller skickas ut om de riskerar att inte komma fram på grund av vädret.
– Den värsta kombinationen man kan råka ut för i tågtrafik är hård vind i kombination med blöt snö som fryser till, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har maskiner som ”äter snö”, det vill säga tar upp den och smälter den. Problemet är att veta var maskinerna ska placeras, eftersom väderomslag kan vara väldigt lokala.
– När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt det bara går, säger Bengt Olsson.
Trafikverket har därför avstämningar med SMHI flera gånger per dag.
Kommer folk att kunna lita på tågen i vinter?
– Det ser bättre ut än på länge. Flera av järnvägsföretagen ligger bättre till i år än förra året.
– Det stora avgörandet blir vilken vinter vi får. En vacker med snöflingor som sakta dimper ned är inga problem, då kan vi ta rätt mycket snö. Men blir det hård vind och mellan noll och fem minusgrader är det inte kul. Det är helt olika spelplaner.