Som DN skrivit i flera texter den senaste tiden har konflikten mellan Trafikverket och det NCC-ledda konsortiet WLC om ansvaret för den kraftiga förseningen och fördyringen av Västlänkenetappen Korsvägen tilltagit.
Medan WLC säger att de inte kan bli klara förrän 2033, sju år efter avtalad tid för invigning om de inte får ytterligare betalt, har Trafikverket sagt att WLC, om de utfört arbetet rätt, hade kunnat vara klara till år 2028.
Men också att det inte finns skäl till annat än en mycket liten ekonomisk kompensation för problem som Trafikverket kan anses ha vållat.
I ett nytt ytterst skarpt formulerat brev till NCC:s ledning skriver nu Västlänkens projektchef Bo Larsson att konsortiet får ”en sista möjlighet att lämna uttrycklig bekräftelse” på vad Trafikverket skrev den 1 oktober, nämligen att etappen Korsvägen ska stå klar senast år 2030 utan föregående ekonomiska krav.
Bo Larsson skriver också att denna ”uttryckliga bekräftelse” från NCC måste ha kommit till Trafikverket senast 18 oktober, alltså om tre dagar.
Om denna bekräftelse inte kommer förvarnar Bo Larsson om att Trafikverket tvingas ”överväga alla åtgärder enligt kontraktet…”. Han skriver också att Trafikverket inte sett att möten är meningsfulla ”förrän ni har återkommit i skrift”.
DN söker NCC för en kommentar