Cevita care och Considra, som under våren bytte namn till Meliva efter ett ägarbyte, får fortsätta bedriva vård åt Region Stockholm.
– Vi bedömer inte att det finns några skäl att säga upp avtalet. Det som är viktigt är att vårdgivaren fortsätter att förbättra kvaliteten och patientsäkerheten utifrån det som framkommit i granskningen, säger Eva Bring, avdelningschef för specialiserad vård på hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Sedan tidigare har regionen konstaterat brister när det gäller eftervård och bemötande. En vårdhygienisk granskning kritiserade Cevita cares operationslokaler, bland annat för brister i hanteringen av sterilt gods.
Nu är regionens fördjupade journalgranskning klar. Journaler från 94 patienter har gåtts igenom av medicinska experter. I huvudsak gäller det vård som getts under 2024 av Cevia care och Considra. Det handlar bland annat om framfallsoperationer och kirurgi vid inkontinens. Ett fåtal livmoderoperationer ingår också.
– I de flesta av de granskade fallen har vården varit medicinskt motiverad, operationer har genomförts enligt vetenskap och beprövad erfarenhet och den postoperativa vården har varit adekvat. Men det finns även identifierade brister som vårdgivaren behöver åtgärda, säger Eva Bring.
Journalerna är slumpvis utvalda förutom i tolv fall som gäller kända avvikelser där patienter har råkat illa ut. Här visar journalgranskningen att en tredjedel av patienterna inte har fått vård enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.
Regionens generella slutsats av granskningen är att vården bedrivs på ”ett i huvudsak patientsäkert sätt”.
Är det tillräckligt bra?
– Nej, det är inte tillräckligt. Därför ska de brister som har uppdagats åtgärdas och regionen ska noga kontrollera att det görs, svarar Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionsråd i Stockholm.
Enligt Eva Bring har vårdföretaget redan agerat. Exempelvis har en ny medicinskt ansvarig läkare rekryterats. Informationen till patienter om vart de ska vända sig vid problem efter en operation har förtydligats och vårdhygienen har förbättrats.
DN har i flera artiklar berättat om patienter som efter kirurgi har drabbats av komplikationer som inte har tagits på tillräckligt stort allvar och om patienter som har försökt larma om brister i vården utan att få gehör.
Bedömer regionen det som har hänt som ”inte så farligt” eller får vårdgivaren fortsatt förtroende för att man nu tar brister på allvar?
– Varje patient som far illa är en för mycket. Vi vill se att vårdgivare hela tiden lär av saker som händer i verksamheten och att man hittar åtgärder. Här har vårdgivaren redovisat en rad olika åtgärder kopplat till information, personal, bemötande, nyckelfunktioner i verksamheten och det vårdhygieniska, säger Eva Bring.
Vad garanterar att företaget förvaltar den här andra chansen på ett bra sätt?
– Vi ser att vårdgivaren har vidtagit åtgärder och kommer att vidta fler åtgärder. Och regionen kommer att följa upp det här. Det är otroligt centralt nu, säger Eva Bring.
DN har sökt ansvariga på Meliva för en intervju men fått svar via mejl från affärsområdeschef Kaisla Lahdensuo.
Hon skriver att regionen verkar ha gjort en noggrann och adekvat granskning: ”Utöver identifierade brister kan vi konstatera att regionen bedömer att vi bedriver en patientsäker vård i enlighet med vårt avtal, en bild vi också delar”.
Läs mer:
Deras dotter dog efter klinikens ingrepp: ”Inte bara otur”
Fler kvinnor vittnar om missförhållanden på Cevita care
Kvinnor nära att dö efter operationer på privatklinik