210 meter långa Singaporeflaggade Newcastle lämnade Göteborgs hamn i lördags kväll och anlände till Bremerhaven på måndagsmorgonen.
Danska shippingjätten Maersks, jämförelsevis, lilla fartyg seglade iväg som en slags kortdistanssprinter för att i den tyska hamnen flytta över containrar med svenska exportvaror till nästan dubbelt så stora oceangående skeppen.
Newcastle hade anlöpt Göteborg nio timmar sent men höll tidtabellen till Bremerhaven. I Nordens största hamn, varifrån en femtedel av Sveriges hela utrikeshandel passerar, och i ännu högre grad på kontinenten, stavas tillvaron i dag – osäkerhet.
Det blev tydligt härom dagen då just Maersksamlade kunder. De vill övertyga om att deras nya allians med tyska Hapag-Lloyd för containertrafiken – med färre hamnar för de oceangående fartygen där Göteborg strukits från direktanlöp från Asien – faktiskt leder till stabilare leveranser.
Det sker i samma veva som stora konkurrenten MSC svarat och nyss öppnat sin direktlinje Asien-Göteborg.
Framför kunderna i Göteborgs hamnkontor stod Maersks Nordenchef Birna Ödefors och till en bild på filmduken på ett skepp ute i full storm sa hon:
– 80 procent av våra kunder i Europa ser i dag utmaningar med störningar. Vi har en bisvärm av kriser, med recessionsrisk, krig, inflation och klimatkrisen på det.
… och knöt sen an till Trump-effekterna:
– På Liberation Day, som det kallades, var det en viss man som tog över med dessa oberäkneliga tariffer. Såg vi det komma? Nej, men det borde vi ha gjort. Och även om det nu är en paus nu på tullnivåerna vet vi inte vad som kommer att ske. Så vi måste förbereda oss för osäkerheten.
Medveten om frustrationen hos företag som väntar på varor eller vill få iväg dem sa Birna Ödefors:
– Jag vet att många av er har samma fråga. Läget nu är lite som att ha tonåringar i huset och de har hittat spriten. Vi ber om ursäkt för alla förseningar.
Men alla sitter i samma båt, lät hon förstå.
– De andra allianserna kämpar, och köerna i Europa påverkar alla.
Maersk påpekar dock att de räknar med att köproblemen ska vara hanterade i juni.
Under en tur framför containerkranarna i Skandiahamnen säger dock Richard Mellgren, affärsutvecklare vid Göteborgs hamn, att svårigheterna för hamnar på kontinenten som Rotterdam, Antwerpen och Hamburg att svälja allt gods som ansamlats öppnar möjligheter för Göteborg.
– Tullkonflikten har gjort att kinesiska produkter har kunnat få vänta i hamnen i Shanghai i fem veckor, men det behöver ju säljas någonstans och då är chansen stor att det kommer till Europa. Där vill vi erbjuda marknaden att komma till oss, som en trans shipmenthamn.
– Härifrån har vi fantastiska möjligheter att ta det vidare med järnvägen, eller mindre fartyg.
Enligt Mellgren leder inte sällan förseningar för avlastning på ett par dagar i de stora hamnarna på kontinenten till att det uppstår betydligt längre förseningar för enskildas containrar som följdeffekt.
– Då finns möjligheter här, hos oss.
Så hittills ser Göteborgs hamn inga negativa effekter kopplade till Donald Trumps tullar?
– Nej, inte för oss överlag vad gäller gods över kaj. Däremot kan de ju slå hårt mot enskilda bolag som är starkt beroende av den transatlantiska marknaden.
Vd:n för Göteborgs hamn Göran Eriksson bekräftar att de hittills klarat sig utan ”Trumpförseningar”.
– På kort sikt finns ledig kapacitet här, vi kan stötta upp när det behövs. Vi siktar ju också på en klart ökad kapacitet från 2028 när vi är klara för farledsfördjupningen.
Här och nu måste dock Göran Erikssons medarbetare, och andra svenska hamnar, parera en mer akut situation än den som tullarna gett den globala handelssjöfarten: Hamnarbetarförbundets strejkvarsel och Transports blockad mot övertid och den lockout som Sveriges hamnar svarat med.
Om medlarna inte når en lösning träder stridsåtgärderna i kraft vid lunch på onsdagen.