Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Vecka 23 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

juni 8, 2025

Greta Thunberg: ”Vi förbereder oss för en attack”

juni 8, 2025

Daniela Rathana: ”Att skriva låtar är ett vapen”

juni 8, 2025

18-åriga supertalangen satte nytt världsrekord

juni 8, 2025

Rött ljus kan ändra innehållet i sillburken

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
17°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Trumptullarna svämmar över Europas hamnar – då ser Göteborg en chans
Ekonomi

Trumptullarna svämmar över Europas hamnar – då ser Göteborg en chans

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 20, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

210 meter långa Singaporeflaggade Newcastle lämnade Göteborgs hamn i lördags kväll och anlände till Bremerhaven på måndagsmorgonen.

Danska shippingjätten Maersks, jämförelsevis, lilla fartyg seglade iväg som en slags kortdistanssprinter för att i den tyska hamnen flytta över containrar med svenska exportvaror till nästan dubbelt så stora oceangående skeppen.

Newcastle hade anlöpt Göteborg nio timmar sent men höll tidtabellen till Bremerhaven. I Nordens största hamn, varifrån en femtedel av Sveriges hela utrikeshandel passerar, och i ännu högre grad på kontinenten, stavas tillvaron i dag – osäkerhet.

Det blev tydligt härom dagen då just Maersksamlade kunder. De vill övertyga om att deras nya allians med tyska Hapag-Lloyd för containertrafiken – med färre hamnar för de oceangående fartygen där Göteborg strukits från direktanlöp från Asien – faktiskt leder till stabilare leveranser.

Det sker i samma veva som stora konkurrenten MSC svarat och nyss öppnat sin direktlinje Asien-Göteborg.

Framför kunderna i Göteborgs hamnkontor stod Maersks Nordenchef Birna Ödefors och till en bild på filmduken på ett skepp ute i full storm sa hon:

– 80 procent av våra kunder i Europa ser i dag utmaningar med störningar. Vi har en bisvärm av kriser, med recessionsrisk, krig, inflation och klimatkrisen på det.

… och knöt sen an till Trump-effekterna:

– På Liberation Day, som det kallades, var det en viss man som tog över med dessa oberäkneliga tariffer. Såg vi det komma? Nej, men det borde vi ha gjort. Och även om det nu är en paus nu på tullnivåerna vet vi inte vad som kommer att ske. Så vi måste förbereda oss för osäkerheten.

Medveten om frustrationen hos företag som väntar på varor eller vill få iväg dem sa Birna Ödefors:

– Jag vet att många av er har samma fråga. Läget nu är lite som att ha tonåringar i huset och de har hittat spriten. Vi ber om ursäkt för alla förseningar.

Men alla sitter i samma båt, lät hon förstå.

– De andra allianserna kämpar, och köerna i Europa påverkar alla.

Maersk påpekar dock att de räknar med att köproblemen ska vara hanterade i juni.

Under en tur framför containerkranarna i Skandiahamnen säger dock Richard Mellgren, affärsutvecklare vid Göteborgs hamn, att svårigheterna för hamnar på kontinenten som Rotterdam, Antwerpen och Hamburg att svälja allt gods som ansamlats öppnar möjligheter för Göteborg.

– Tullkonflikten har gjort att kinesiska produkter har kunnat få vänta i hamnen i Shanghai i fem veckor, men det behöver ju säljas någonstans och då är chansen stor att det kommer till Europa. Där vill vi erbjuda marknaden att komma till oss, som en trans shipmenthamn.

– Härifrån har vi fantastiska möjligheter att ta det vidare med järnvägen, eller mindre fartyg.

Enligt Mellgren leder inte sällan förseningar för avlastning på ett par dagar i de stora hamnarna på kontinenten till att det uppstår betydligt längre förseningar för enskildas containrar som följdeffekt.

– Då finns möjligheter här, hos oss.

Så hittills ser Göteborgs hamn inga negativa effekter kopplade till Donald Trumps tullar?

– Nej, inte för oss överlag vad gäller gods över kaj. Däremot kan de ju slå hårt mot enskilda bolag som är starkt beroende av den transatlantiska marknaden.

Vd:n för Göteborgs hamn Göran Eriksson bekräftar att de hittills klarat sig utan ”Trumpförseningar”.

– På kort sikt finns ledig kapacitet här, vi kan stötta upp när det behövs. Vi siktar ju också på en klart ökad kapacitet från 2028 när vi är klara för farledsfördjupningen.

Här och nu måste dock Göran Erikssons medarbetare, och andra svenska hamnar, parera en mer akut situation än den som tullarna gett den globala handelssjöfarten: Hamnarbetarförbundets strejkvarsel och Transports blockad mot övertid och den lockout som Sveriges hamnar svarat med.

Om medlarna inte når en lösning träder stridsåtgärderna i kraft vid lunch på onsdagen.

Fakta.Antalet anlöp till Göteborg ökade första kvartalet

Under 2024 lastade och lossade Göteborgs hamn 909 000 containers och skeppade ut eller in 257 000 bilar.

5 800 fartyg anlöpte någon av de olika hamnarna i Göteborg och mängden som exporterades motsvarade 20 procent av svensk utrikeshandel.

Tågtrafiken har blivit allt viktigare och i snitt kom och gick 70 godståg per dag.

Totalt lastades och lossades 27 miljoner ton gods till svenska hamnar första kvartalet i år, ökningen var störst för Göteborgs hamn följd av Jätterön och Karlshamn.

Antalet anlöp till Göteborg steg första kvartalet med 1,6 procent jämfört med fjolåret. Helsingborg hade som vanligt flest anlöp, en stor del kopplat till passagerarbåtarna från Helsingør.

Mätt i godsvikt i ton var Göteborgs hamn mer än dubbelt så stor som tvåan, Brofjorden.

Källa: Göteborgs hamn och Sjöfartsverket

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Rött ljus kan ändra innehållet i sillburken

Ekonomi juni 8, 2025

Sari jobbar bara helg – till heltidslön: ”Har aldrig haft det så bra”

Ekonomi juni 8, 2025

Finansinspektionen varnar: Kändisar kan bedra småsparare

Ekonomi juni 7, 2025

En av tio ska låna till semestern – ”kortsiktig belöning”

Ekonomi juni 7, 2025

Ekonomen: Bra att Elon Musk höjer rösten

Ekonomi juni 7, 2025

Dagens Robinsonvinnare är förlorare på inflationen

Ekonomi juni 7, 2025

Ny rapport: ”Behovet av att importera el ökar drastiskt kommande decenniet”

Ekonomi juni 6, 2025

Så undviker du fällorna vid privatleasing

Ekonomi juni 6, 2025

Rävsax för USA:s centralbank inför viktiga jobbsiffrorna

Ekonomi juni 5, 2025

Redaktörens Val

Greta Thunberg: ”Vi förbereder oss för en attack”

juni 8, 2025

Daniela Rathana: ”Att skriva låtar är ett vapen”

juni 8, 2025

18-åriga supertalangen satte nytt världsrekord

juni 8, 2025

Rött ljus kan ändra innehållet i sillburken

juni 8, 2025

Becky and the Birds rör publiken till tårar

juni 8, 2025

Senaste Nytt

Sommarvärme väntar: ”Rejält mycket varmare”

juni 8, 2025

Berget återförtrollas av poesi och politik

juni 8, 2025

Efter bottennappet blev Engla ”tjejen utan nerver”

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?