Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

december 7, 2025
Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

december 7, 2025
Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

december 7, 2025
Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Tuff Volvo – tuff prislapp
Ekonomi

Tuff Volvo – tuff prislapp

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 8, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Tuff Volvo – tuff prislapp

Det är omöjligt att känna att det är Cross Country-versionen av EX30 man sitter i och kör. Man måste veta det. Den känns precis lika liten, smidig, kvick i styrningen, rapp i drivlinan och överraskande bekväm på motorväg men studsig på dåliga vägar som vanliga EX30.

Medan tidigare Cross Country-modeller från Volvo har skiljt sig tydligare i ­köregenskaper och funktioner sticker EX30 ut desto mer utseendemässigt.

Ytan från strålkastarnas nederkanter ner till registreringsskylten har fått en mattsvart, gummiliknande yta med ett mönster som sägs vara en kopia av Kebnekaises höjdkurvor. Det mattsvarta temat fortsätter runt hjulhusen, längs sidotrösklarna och avslutas baktill där registreringsskylten omsluts av en stor bit mörk plast. Mellan bakljusen är den på standardmodellen lackerade ytan bytt mot en mattsvart yta som inte har samma mönster som i fronten. Den är bara slät, och lite trist.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Volvo vill gärna framhålla hur EX30 Cross Country är redo för äventyr, utan att riktigt specificera vad det är för äventyr. Men visst, den lätt förhöjda markfrigången (19 centimeter mot 16,4 för vanliga EX30) kan göra att man tar sig fram längs en skumpig grusväg eller över ett backkrön som är för skarpt för standardmodellen. De extra centimetrarna kommer dels från en aningens längre fjädringsväg, dels från större hjul. För 31 250 kronor byter man standarddäcken mot ­terrängdäck och fälgar med annan design. Men de duger inte på vintern, man måste fortfarande ha riktiga vinterdäck.

Cross Country-utförandet går bara att få till den toppmotoriserade Twin Motor-versionen. Trots den höga effekten är kraftutvecklingen behaglig snarare än ryckig och alla fyra hjul hjälper till att ta hand om de 428 hästkrafterna. Styrningen är direkt och lagom kommunikativ men känslan hämmas av den tunna och märkligt formade ratten. Enligt Volvo är fjädringen och krängningshämmarna lite mjukare och styrningen har en mjukvara som ska ge en annan känsla. Men som sagt, det är svårt att känna.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

EX30 kommer att uppdateras med nya och förhoppningsvis bekvämare framstolar till årsmodell 2026. Provkörningsbilen har inte de nya ­stolarna men sittkomforten är ändå godkänd. Den typiska Volvo-komforten finns dock inte.

Att det inte finns någon skärm framför ratten eller någon head up-display känns snålt och störande. Enda sättet att se hastigheten är att vrida blicken till höger och titta på pekskärmen.

Den knapplösa nyckelklumpen är fortfarande hopplöst korkad. Det går inte att låsa upp bilen på något annat sätt än att vara nära den eller hålla klumpen mot framstolpen. Alternativet är att öppna Volvo-appen i telefonen. Det hade varit så otroligt mycket enklare att ha några knappar på nyckelklumpen, som vi är vana vid.

För att få den kompletta Cross Country-känslan bör man kryssa för Cross Country-paketet. Det kostar tyvärr hela 44 475 kronor, men då ingår de grovmönstrade terrängdäcken, stänkskydd fram och bak samt en lastkorg till taket. Dragkrok kostar hela 18 150 kronor och vinterhjul 31 250 kronor och plötsligt står man med en bil för 702 875 kronor. Man ska vara en inbiten Volvo Cross Country-entusiast för att tycka att det är väl spenderade pengar. Det finns både större, mer snabbladdande och långtgående elbilar för de pengarna.

Cross Country-modellen tappar ungefär 2,5 mil i räckvidd jämfört med vanliga EX30 Twin Motor Performance och det är knappast något man kommer att märka vid vanlig körning. Att man har tappat 50 000 kronor rakt ner i Volvos Cross Country-ficka, det lär man däremot märka.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Fakta.Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 0 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 1,87 kWh/mil.

Räckvidd: 42,7 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 609 000/5 351/– kronor.

Fordonsskatt: 360 kronor.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8/16 000.

Teknik

Motor: El. Bak 200 kW (272 hk), 343 Nm. Fram 115 kW (156 hk), 200 Nm. Totalt 315 kW (428 hk), 543 Nm.

Batterikapacitet: 69 kWh varav 65 kWh användbart.

Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 11/153 kW.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: Enväxlad.

Acceleration 0–100 km/tim: 3,7 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 423/184/157 centimeter.

Bagagevolym: 318/1 000 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

Tjänstevikt: 1 962 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 1 600 kg.

Fakta.Betyg del för del

Köregenskaper 3

Säkerhet 4

Miljö 4

Komfort 3

Ekonomi 1

Totalbetyg = 15 av 25

Plus

Rapp prestanda.

Litet avkall på räckvidd.

Bättre stolar på gång.

Minus

Mest kosmetiska ändringar.

Högt pris.

Dyra tillbehör.

Fakta.Det här är nytt

Markfrigång. 19 centimeter markfrigång i stället för 16,5 kan göra skillnad mellan att komma fram och sitta fast.

Svart plast. Stora ytor täckta i gråsvart plast ska signalera terrängduglighet.

Terränghjul. Till en extra kostnad finns terrängmönstrade däck med hög profil.

Dyr. Cross Country-utrustningen kostar 50 000 kronor extra och går bara att få till dyraste versionen av EX30 – Twin Motor Performance.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Rivaler

Opel Mokka GS El 54 kWh

Opels storsäljare (670 ex hittills i år) ligger långt efter EX30 CC sett till pris, prestanda och räckvidd. Topputrustade GS har samma batteri som standardutförandet och det ger en räckvidd på 40 mil.

Pris: 459 900 kronor.

Kia EV3 GT Line FWD Long Range

Kias minsta elbil kan också bli dyr. För knappt 600 000 kronor finns topputrustade GT Line med 81 kWh-batteri som ger räckvidd på cirka 60 mil.

Pris: 590 300 kronor.

Fler texter från DN Motor

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

Ekonomi december 7, 2025
7 motorklappar att lägga under granen

7 motorklappar att lägga under granen

Ekonomi december 6, 2025
Ny Mazda – där inget är sig likt

Ny Mazda – där inget är sig likt

Ekonomi december 6, 2025
Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Ekonomi december 6, 2025
Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Ekonomi december 6, 2025
Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Ekonomi december 5, 2025
Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Ekonomi december 5, 2025
”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

Ekonomi december 5, 2025
Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Ekonomi december 4, 2025

Redaktörens Val

Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

december 7, 2025
Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

december 7, 2025
Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

december 7, 2025

Senaste Nytt

Svenska dubbelsuccén – Andersson vinnare i Norge

Svenska dubbelsuccén – Andersson vinnare i Norge

december 7, 2025
17-åring efter morduppdraget: ”Nu var jag en hundragubbe – det är status”

17-åring efter morduppdraget: ”Nu var jag en hundragubbe – det är status”

december 7, 2025
Försök till statskupp i Benin

Försök till statskupp i Benin

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?