Det finns en röd tråd mellan svensk tv:s första dokusåpasuccé och Trumps tidigare, och kommande, position som världens mäktigaste man.
Idén att låta en grupp människor samlas i en exotisk miljö och rösta ut varandra i öråd kom från den brittiske tv-mannen Charlie Parsons. Men den förverkligades först av svenska Strix Television 1997.
Först att säkra rättigheterna för formatet i USA var Mark Burnett, en utvandrad brittisk före detta fallskärmssoldat i Los Angeles. Hans ”Survivor” kom att bli en av amerikansk tv:s största succéer någonsin, där premiärsäsongens sista avsnitt sågs av 125 miljoner tittare.
För Burnett blev detta inledningen till en lysande karriär. Och när han några år senare lanserade idén om en sorts ”Robinson” i företagsmiljö, med en B-kändis i huvudrollen, fick han omedelbart grönt ljus av NBC.
Serien, ”The Apprentice”, blev även den en succé. Inte minst för huvudpersonen Donald Trump, vars image förändrades radikalt – från en sliskig lokal skvallerkändis på obestånd till en symbol för framgång och beslutsamhet.
Varje avsnitts slutreplik – you’re fired, du får sparken – blev en del av kulturen i USA och den återanvändes i versionen ”Kamala, you’re fired” under årets valkampanj.
Sedd i backspegeln var det Mark Burnetts idé som möjliggjorde Trumps inträde i politiken 2015, när han gled ned för rulltrappan i Trump Tower och tillkännagav sin kandidatur till presidentposten i USA.
– Jag tror ingen av oss kunde ha förstått var detta kunde sluta. Men Donald skulle aldrig ha blivit president utan vårt program, sade Katherine Walker, en av producenterna för de första fem säsongerna av ”The Apprentice”, till tidskriften New Yorker 2018.
Vid utdelningen av Emmypriserna – tv-världens Oscar – sju veckor före presidentvalet 2016 vände sig värden Jimmy Kimmel till publiken:
– Många har frågat: ”Vem är skyldig till Donald Trump?” Och jag ska säga vem det är, för han sitter här. Den där killen.
Han pekade på Burnett som satt uppklädd i smoking på en parkettplats med ett obekvämt leende på läpparna.
Några dagar senare sände Burnett ut ett uttalande där han meddelade att han ”inte är och inte har varit” anhängare till Donald Trumps presidentkampanj som han ansåg genomsyrad av ”hat och kvinnofientlighet”.
”Jag är INTE pro-Trump!” skrev Burnett.
Det hindrade honom inte från att några månader senare delta i planeringen av Trumps första invigningsceremoni i Washington. Han uttalade sig heller aldrig mer negativt om sin förre tv-partners politik.
Och nu, vid 64 års ålder, får Burnett belöningen för sin lojalitet. Strax före jul meddelade Donald Trump att han utses till sändebud i Storbritannien.
”Mark tar med sig en unik blandning av diplomatiskt skarpsinne och internationellt erkännande i denna viktiga roll”, skrev Trump på sin plattform Thruth Social, och tillade att Burnett har vunnit 13 Emmypriser.
Exakt vad den tidigare tv-producenten ska göra som sändebud är oklart. Posten har inte funnits tidigare, och Trump har redan utsett miljardären och donatorn Warren Stephens till Londonambassadör.
Men det passar in i ett mönster där den tillträdande presidenten helt enkelt ger fina poster till personer han känner eller som har hjälpt honom på ett eller annat sätt.
Ofta handlar det om släktingar, mycket förmögna personer, eller sådana som har fördelaktigt utseende och är kända från tv. Eller gärna allt detta samtidigt. Särskild kompetens för uppgiften är mindre viktigt.
Det gäller exempelvis dottern Ivankas svärfar Charles Kushner som blir ambassadör i Paris och sonen Donalds fästmö, Fox News-profilen Kimberley Guilfoyle, som blir ambassadör i Aten.
På listan finns också en lokal affärsman och ”extremt duktig golfare” i Palm Beach som får posten i Portugal och en fotomodell som får den på Malta.
I det sammanhanget framstår den erfarne fixaren Mark Burnett som ovanligt lämpad för sin nya roll.
Läs mer:
Familjen Kushners sagolika revansch
Biden och Trump med vitt skilda julbudskap
Michael Winiarski: Kommer putinisterna kring Trump få sista ordet?