Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Iransk journalist: ”Alla lever i ångest och rädsla”

juni 18, 2025

Iraninsats delar Trumphögern: ”Vissa är missnöjda”

juni 18, 2025

Varning för att leken försvinner när förskoleklass tas bort

juni 18, 2025

Tusentals nordkoreaner till Ryssland – ska återuppbygga Kursk

juni 18, 2025

Nicholas Wennö: Här är 25 serier att se fram emot i sommar

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
13°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Två nästan uppgivna skådespelare ger oss en påminnelse vi behöver
Kultur

Två nästan uppgivna skådespelare ger oss en påminnelse vi behöver

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 13, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”The Emigrants from Gaza”
Av Einat Weizman och Slawomir Mrozek. Regi: Einat Weizman. Med: Shahir Kabaha, Rami Salman.
Scen: Teater Tribunalen. Speltid ca 30 min.

Medan Gaza bombas till utplåning håller Teater Tribunalen sin scen öppen för denna vår tids mest inflammerade konflikt. Ingen annan gör det lika bra, eller alls.

Kort bara: Fjolårets ”Mandatet” av Jan Käll, välunderbyggt (och roligt) drama om Storbritanniens roll vid den palestinska fördrivningen, al Nakba 1948. I april i år ”Meramieh” från Al-Harah Theatre, Betlehem, om fördrivningen. Kvar på turné: ”Pappan, pogromen och parallellen” från 2023, om judeförföljelserna i Rumänien under andra världskriget. Helt nyss i maj firade Tribunalen 250 år av judiskt liv i Sverige med stor judisk kulturfestival. På fredag startar ”Drömmar i himlen – en palestinsk kulturfestival” med maxat program inklusive besök av Falastinvision – alternativ-Mellon där Palestina får vara med.

Det kan se ut som att teatern ger plats åt de två olika sidorna i den historiska konflikten. Så enkelt är det inte. Skiljelinjen går inom bägge. I bägge lägren kämpar kultur, teater, den fria tanken och människorätten, ibland förgäves, mot okultur, odemokrati, rasism, hat, våld mot de andra, de olika och oliktänkande. Själva konflikten skärper förtrycket.

Det illustreras i gästspelet ”The Emigrants from Gaza”. Regissören, israeliska Einat Weizman är skådespelerska. Hon visade solidaritet med palestinierna och fick sen inte några roller.

Hennes föreställning är byggd kring en video av den (själv landsflyktige) polske författaren Slawomir Mrozeks pjäs ”Emigranterna”.

Vi ser den på filmduk i fonden på Tribunalens scen. Detta är den sista föreställning som gavs på ”Theatre for everybody” som låg i Gaza och förstördes, och en hyllning till den teatern. Framför videon agerar Weizmans två skådespelare, Shahir Kabaha och Rami Salman, som är palestinier med israeliskt medborgarskap, i samma roller som på duken: ibland med identiska gester och utspel. Filmens figurer liksom lösgör sig. Mrozeks ursprungliga emigranter och den filmade teaterns öde kommer emot oss i de två skådespelarnas gestalter.

Växelvis med den gamla pjäsen träder de ur, och berättar det nya: om livet som palestinsk skådespelare i Israel, den bisarra ensamheten i att inte få kommunicera alls – utan lokal, pengar, rätt att synas. All kontakt med andra palestinska kulturarbetare, i Gaza eller på Västbanken omöjliggjord, bruten. Deras teater är inte ens en grupp, saknar namn.

Allt de har är ett ordflöde av stumhet, och sina kroppar. Föreställningen är en halvtimme, och inte klar. Ska bli om det finns ork jämte heltidsjobben. En sorglig syn, två nästan uppgivna skådespelare i en halvfärdig pjäs. Ändå, i detta liksom trasiga står de där utan förställning med sin mänskliga värdighet, som de hävdar som sin rättighet. Det är helt, och mer än sevärt. En påminnelse vi behöver.

Läs fler recensioner av Ingegärd Waaranperä. Till exempel: ”Dantes gudomliga komedi” svävar märkligt och genialt på Soppteatern.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Nicholas Wennö: Här är 25 serier att se fram emot i sommar

Kultur juni 18, 2025

Sanna Torén Björling: Mina amerikanska vänner väger varje ord på guldvåg

Kultur juni 18, 2025

I huset på Klippgatan 19 fick även judarna vara olika och tillåtande

Kultur juni 18, 2025

”Young royals”-stjärnan Edvin Ryding jagar zombier i känslosvallande ”28 years later”.

Kultur juni 18, 2025

Johanna Frändén: Dagens ETC svar om spermiedonation är ett publicistiskt haveri

Kultur juni 18, 2025

Kamraternas ”Spader dam” lyckas ta Tjajkovskijs spelberoende in i absolut nutid

Kultur juni 18, 2025

Bengt Ohlsson: Semestertider gör mig illa till mods

Kultur juni 18, 2025

Hedniska thrillern ”The red king” kör folk horror med mopsig attityd

Kultur juni 18, 2025

Pontus Hultén hedras med stor utställning på Grand Palais i Paris

Kultur juni 18, 2025

Redaktörens Val

Iraninsats delar Trumphögern: ”Vissa är missnöjda”

juni 18, 2025

Varning för att leken försvinner när förskoleklass tas bort

juni 18, 2025

Tusentals nordkoreaner till Ryssland – ska återuppbygga Kursk

juni 18, 2025

Nicholas Wennö: Här är 25 serier att se fram emot i sommar

juni 18, 2025

Maja Stark: Jag kan göra en Tiger

juni 18, 2025

Senaste Nytt

”Europas grönaste stad” köper flygbiljetter för miljoner

juni 18, 2025

Alice Teodorescu Måwe: ”Ett försök att svärta ner mitt namn”

juni 18, 2025

Lisa Magnusson: Vem bryr sig om vad Sabrina Carpenter ”skickar för signaler” till barn?

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?