På fredagen möts Northvolts stora långivare om bolagets framtid. Frågan om vem som egentligen ska ta upp plånboken och rädda Northvolt blir allt hetare.
Tyska regeringen sätter nu ner foten om eventuell finansiering av det krisande batteribolaget. Och det blir ett nej.
Northvolt är Europas enda batteribolag med europeiska ägare och en storskalig fabrik som faktiskt tillverkar batterier. Man bygger sedan i mars en ny stor batterifabrik i tyska staden Heide, en fabrik bedöms vara strategiskt viktig både för Volkswagen och Europas möjligheter att inte vara beroende av batterier från Kina.
En källa med kunskap om bolaget och branschen säger till DN att om Northvolt försvinner blir Volkswagen beroende av kinesiska leverantörer av battericeller och ”det vill knappast den tyska staten”.
Men Luisa-Maria Spoo, talesperson på tyska närings- och klimatdepartementet, skriver i ett mejl till DN att ”eftersom Northvolt är ett svenskt bolag och de aktuella problemen är relaterade till att skala upp den svenska anläggningen är frågan om tyskt stöd, utöver den finansiering som Northvolt redan är utlovad för projektet i Heide, inte aktuell.”
Beskedet till DN kommer efter flitig kontakt mellan de svenska och tyska regeringarna. Ebba Busch skrev själv ett brev till förbundskansler Olaf Scholz närmaste medarbetare efter ett möte med tyska förbundsregeringen i Berlin den 13 september, vilket DI kunde berätta.
”Det är viktigt, kanske mer än någonsin att säkra Europas batteriproduktion”, skrev hon bland annat.
DN kan nu berätta att det dessutom förekommit flitiga avstämningsmöten om Northvolt mellan tjänstemän på departementsnivå mellan de två länderna. Mötena initierades av tyska regeringen de första dagarna i september, enligt en mejlväxling som DN tagit del av. Bland annat den 6 september och den 12 september. Den tyska representanten tackar för ”öppet och bra utbyte”.
Tyska regeringen har bidragit med över tio miljarder kronor till Northvolts fabriksbygge i Heide medan svenska regeringen gett drygt 600 miljoner kronor till Northvolt.
Svenska regeringen säger i nuläget nej till att gå in med pengar. När även tyska regeringen säger nej vänds blicken mot Northvolts störste ägare Volkswagen, som är Tysklands största bolag.
Näringsminister Ebba Busch säger till DN på torsdagen att det finns ett stort värde för Europa att Northvolt inte hamnar i kinesiska händer, men att huvudansvaret ligger hos tyska Volkswagen.
Volkswagen som äger 22 procent pressas av Northvolts ledning att ställa upp på en nyemisson av aktier. Men situationen kompliceras av att Volkswagen samtidigt krisar.
På onsdagen bröt förhandlingarna samman med de tyska facken om fabriksstängningar och uppsägningar av upp mot 30 000 anställda – en tiodel av de anställda. Detta efter stora demonstrationer.
Volkswagen bryter för första gången mot ett samhällskontrakt sedan 30 år att inte sparka bilarbetare innan år 2029. Kontraktsbrottet är känsligt då bolaget ägs till 20 procent av delstaten Niedersachsen – och halva styrelsen besätts av de fackliga organisationerna.
Nu hotar facken med strejker. DN har sökt IG Metall med frågan om vad de anser om Volkswagen skulle ge pengar till Northvolt i Skellefteå när samtidigt tusentals bilarbetare ska sparkas i Tyskland. IG Metall har inte återkommit.
DN har också frågat Volkswagens styrelse om de är beredda att ställa upp på en nyemission, men i ett skriftligt svar som inte svarar på DN:s fråga skriver en talesperson för bolaget att de har en nära dialog med Northvolt och stöder den industriella upptrappningen av de befintliga produktionslinjerna.
Luisa-Maria Spoo, talesperson på tyska närings- och klimatdepartementet skriver vidare att ”Vårt stöd för projektet i Heide är orubbligt. Företaget har också bekräftat att projektet i Heide i Tyskland inte påverkas.”