![](https://i3.wp.com/static.bonniernews.se/gcs/bilder/dn-mly/c9eeb3ad-9eba-4e22-bda5-1904015d949a.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1024:576&crop=1024:h;center,top&output-quality=80&w=1200&resize=1200,0&ssl=1)
Konsert
Terra Barocca på Early music festival
Musik: Corelli, Fontana, Telemann, Bortnianskyi, Mozart m fl
Scen: Tyska kyrkan, Stockholm
Vad har ukrainsk barockmusik med Corelli, Mozart och Telemann att göra? Allt, visar det sig, när ensemblen Terra Barocca från Lviv avrundar den tjugotredje upplagan av Early music festival i Tyska kyrkan från Hansatiden. Trots stram budget har årets festival imponerat i vanlig ordning, i år med sardisk manskör, nattliga flöjttoner och superba polska Arte dei Suonatori. Den symbolladdade avskedskvällen sammanfaller med ett EU-val där Ukrainastödet ligger i vågskålen. För kulturstaden Lviv är lika mycket Europa som Salzburg eller Riga, och lika skyddsvärd.
Konsertens spetsfundiga undertitel ”Early muses are not silent” syftar på hur en sovjetisk historieskrivning utgick från den moskovitiska centralmakten och inte rymde vare sig uppstudsig kossackbarock eller italienskklingande kantater med slavisk signatur. Det är förstås därför vurmen för tidig musik infaller nästan hundra år senare i post-sovjetiska stater än i väst, och en ung ensemble som Terra Barocca kastat loss från Lvivs filharmoniker för att utforska den repertoar som färdats genom korsvägarnas Lviv. Inga barockinstrument, men däremot en nyckelharpa (i Ukraina är annars vevliran mer etablerad), antytt vibrato, och frasering i flödande känslosam stil.
Upplysningen kom till Tsarryssland med europeiska musiker, och det var i den kontexten två tonsättarbegåvningar från den ukrainska kossackadeln danades vid hovet i Sankt Petersburg – Dmytro Bortniansky och Maksym Berezovsky. Terra Barocca ramar in ett par modalt klingande arior ur deras operor med Bologna-skolans Corelli, Fontana och Telemann. C-dursonaten av Berezovsky, den ”ukrainske Mozart”, spelas med flödande charm av barockviolinisten Serhii Havryliuk. Men det är först när ensemblen samlas kring Mozarts vackra bön, ”Laudate dominum”, som ett stråk av sorg drar genom kyrkorummet. Kvällen avslutas med Dmytro Tuptalos enkla bön till ”barmhärtighetens madonna”.
I tider som dessa spelar det roll vad man spelar, och vem man bjuder in. Det är därför beundransvärt att tajt budgeterade Early music festival fortsätter vara lojal med den existentiellt hotade ukrainska kulturen.
Läs fler konsertrecensioner och allt om musik här