Musikal
”Company”
Av Stephen Sondheim
Manus: George Furth. Bearbetning: Marianne Elliott. Översättning: Calle Norlén. Regi: Maria Sid. Scenografi och kostym: Maja Ravn. Ljus: Linus Fellbom. Ljud: Oskar Johansson. Musikarrangemang: Karl-Johan Ankarblom. Musikaliskt ansvarig: Johan Siberg. Koreografi: Catharina Allvin Mask: Susanne von Platen. Videoprojektioner: Yuki Ravn Liep. Medverkande: Frida Modén Treichl, Helen Sjöholm, Rennie Mirro, Sara Jangfeldt, Linda Olsson, Robert Fux, Rolf Lydahl m fl. Scen: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm Längd: 2 tim och 30 min inkl paus.
Att stadga sig eller inte stadga sig, det är frågan i Stephen Sondheim-musikalen ”Company”. Men mycket har hänt med synen på ålder, äktenskap och jämställdhet sedan urpremiären 1970. Då var musikalen (med manus av George Furth) tidigt ute med teman som dejtning och allmän storstadsvilsenhet, äktenskap och skilsmässa. Men i dag är det knappast någon som höjer på ögonbrynen om en snubbe inte vill gifta sig vid 35.
Brittiska regissören Marianne Elliott såg en ny potential med ombytta könsroller inför West End-uppsättningen 2018, bearbetad tillsammans med Sondheim själv. Så har ”Company” åter blivit en musikal som klickar med samtiden, där äktenskapet fortfarande är politiskt. Inte minst sedan begreppet ”barnlösa kattkvinnor” seglat upp i Trumplägrets presidentkampanj.
Originalets ungkarl Bobby har alltså ersatts av Bobbie som fyller 35, omgiven av relationsivrande vänner. På Kulturhuset Stadsteatern blir det en ypperlig uppsättning med Frida Modén Treichl som färgstarkt vankelmodig singelkvinna. Det handlar inte bara om ändrade pronomen, utan också om uppdaterade attityder. Calle Norléns svenska översättning förflyttar varsamt även språket i en modernare riktning.
Själva handlingen har egentligen inte särskilt mycket substans. Ensemblen spelar kort och gott upp scener ur inte bara ett, utan flera äktenskap. Helen Sjöholm (alternerar med Gunilla Backman) är härligt besk som den flerfaldigt omgifta och alkoholiserade Joanne, flankerad av Rolf Lydahls omhändertagande make. ”Jag är generationsklyftan!”, vrålar hon apropå medelålderns dilemma att vara för ung för de äldre och för gammal för de unga.
Gayparet som precis ska gifta sig tillför ytterligare en dimension i en tid då kärnfamiljsidealet spiller över även på regnbågspar. I Robert Fux skepnad blir den motvillige blivande maken Jamie en komiskt tvekande revyfigur med allvarlig underton. Han älskar sin Paul (Joel Mauricio Almroth), men måste man verkligen gifta sig bara för att man äntligen får?
Modén Treichls huvudperson utforskar tankar om moderskap med resten av ensemblen utklädd till multipla Bobbiekopior i en drömsekvens där den berömda klockan tickar. I verkligheten dejtar hon och ligger med tre män, men vacklar ständigt i valet mellan sällskap och frihet. Maja Ravns scenografi är urbant minimalistisk med flyttbara plexiskivor som ibland får förstärka känslan av både tvåsamhetens och omgivningens kvävande krav.
Maria Sids regi har fint gehör för Sondheims samspel mellan text och ton. Här finns utrymme för både ledigt replikskifte och slipade ensemblenummer, komplett med komisk kräftskivekoreografi och ett kammarmusikaliskt utvidgat kompband under ledning av Johan Siberg. Sammantaget gör det Stockholmsversionen av ”Company” till både se- och hörvärd musikdramatik med fortsatt sexualpolitisk relevans.
Fakta.Stephen Sondheim
Broadwaygiganten föddes 1930 i New York, och fick sin första succé med Leonard Bernsteins ”West side story” 1957. Den gången var Sondheim endast textförfattare, men han låg bakom både text och musik till 1962 års ”En kul grej hände på väg till Forum”. Efter sin första Broadwaypremiär gjorde han en rad banbrytande musikaler, bland andra ”Sweeney Todd”, ”Into the woods”, ”Company”, ”Sunday in the park with George”, ”Send in the clowns” och ”Assassins”. Under sin karriär belönades Sondheim med nio Tony-statyetter samt en rad andra utmärkelser. Stephen Sondheim dog 2021, 91 år gammal. Läs Johanna Paulssons minnesord.
Läs mer:
Jacob Lundström: Här är tio föreställningar att se fram emot i höst
Läs också fler texter av Johanna Paulsson och fler texter om aktuella föreställningar.