När flera tusen personer från elbils- och batteriindustrin nyligen samlades på Svenska Mässan i Göteborg blev det tydligt hur osäker marknaden blivit på kort tid.
– Vi måste steppa upp med våra elbilsambitioner. Vi saknar EU:s stödpaket. De kommande tolv månaderna blir avgörande. sa Chris Heron, generalsekreterare för E-mobility Europe under öppningstalet.
Upp på scenen gick Lars Stenqvist, Volvokoncernens tekniske direktör som till hösten lämnar efter nio år i koncernledningen.
Han sa att de, från starten 2019, levererat 5 000 eldrivna Volvolastbilar (5 619 exemplar, när DN räknar samman siffror ur Volvos rapporter). Det kan jämföras med de 134 000 med Volvomärket i fronten som totalt levererades – enbart i fjol.
Bilden för konkurrenten Scania är än mer slående. Första kvartalet i år levererade de 20 663 lastbilar. 104 var eldrivna. Visserligen en dubblering jämfört med i fjol, men ändå blott en halv procent.
– Efterfrågan är för låg, konstaterade Lars Stenqvist från scenen och nämnde att ”vi måste jobba med såna som Ikea och Walmart, kundernas kunder”, för att bygga efterfrågan från den änden.
Han pekade på en moment 22-situation som hinder på vägen för målet om nollutsläpp från lastbilarna om 15 år.
– I dag finns 1 000 laddplatser för lastbilar i Europa, år 2030 behöver vi 40 000 snabbladdare.
Lönsamhetsmässigt är det däremot ofta gott humör. Lars Stenqvists Volvo Group tuffar på med över 13 miljarder i vinst första kvartalet, en marginal på närapå 11 procent. Deras modell FH electric utsågs till ”Truck of the year” i fjol, den första helelektriska.
Men Volvo låter förstå att ”en bredare övergång” till el är beroende av faktorer utanför deras kontroll, som laddmöjligheter, kapacitet i elnäten och ”den totala ägandekostnaden inklusive incitamentsprogram.”
En el-lastbil är två-tre gånger dyrare att köpa än en dieseldriven.
På DN:s fråga om de väntar på mer från EU och den svenska regeringen svarar Lars Stenqvist:
– Ja om man menar allvar med den gröna omställningen behöver mer göras från politiskt håll för att stimulera efterfrågan. Det finns initiativ på EU-nivå men de släpar och har inte implementerats fullt ut i medlemsländerna ännu.
Volvos teknikdirektör pekar på Schweiz, som alltså inte ingår i EU.
– Schweiz undantar noll-emissionsfordon från kilometerskatt, medan fossildrivna fordon får betala. Det här är ett genialiskt enkelt sätt att skapa efterfrågan.
En treårig liknande kilometerskatt infördes vid årsskiftet i Danmark.
Förväntar ni er att regeringen markerar mer i EU för att inte minska takten?
– Regeringen kan göra mycket mer för att stimulera efterfrågan och underlätta för åkeriernas kostnader. Det borde vara lönsammare att köra en fossilfri lastbil jämfört med en diesellastbil om vi menar allvar med den gröna omställningen.
Bara drygt 5 600 sålda el-lastbilar efter sex år. En besvikelse?
– Det är självklart så att vi hade velat se en mycket högre siffra. Vi har åtta elektriska Volvomodeller i serieproduktion redan. Nästa år kommer vi med en ny, Volvo FH aero electric med elektrisk axel med en räckvidd på upp till 60 mil på ren eldrift. Den kommer klara så kallad megawatt-charging. Då kan föraren ladda sin lastbil anpassat till lagstadgade kör- och vilotider – förutsatt att det finns tillräckligt med laddstationer och kapacitet i elnätet.
– Och de kunder som valt att övergå till eldrift är otroligt positiva.