Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Gyökeres klar för Arsenal: ”Rätt klubb för mig”

juli 26, 2025

Zelenskyjs kamp för Patriot efter Trumps vändning

juli 26, 2025

Andreas Johansson Heinö: Svenska symboler brukade förena över partigränser – så är det inte längre

juli 26, 2025

Underverken, del 36 av 56

juli 26, 2025

AFP vill evakuera journalister från Gaza – här är deras bilder från kriget

juli 26, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Uppförsbacke för el-lastbilar: ”Behövs mer från politiskt håll”
Ekonomi

Uppförsbacke för el-lastbilar: ”Behövs mer från politiskt håll”

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuli 1, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

När flera tusen personer från elbils- och batteriindustrin nyligen samlades på Svenska Mässan i Göteborg blev det tydligt hur osäker marknaden blivit på kort tid.

– Vi måste steppa upp med våra elbilsambitioner. Vi saknar EU:s stödpaket. De kommande tolv månaderna blir avgörande. sa Chris Heron, generalsekreterare för E-mobility Europe under öppningstalet.

Upp på scenen gick Lars Stenqvist, Volvokoncernens tekniske direktör som till hösten lämnar efter nio år i koncernledningen.

Han sa att de, från starten 2019, levererat 5 000 eldrivna Volvolastbilar (5 619 exemplar, när DN räknar samman siffror ur Volvos rapporter). Det kan jämföras med de 134 000 med Volvomärket i fronten som totalt levererades – enbart i fjol.

Bilden för konkurrenten Scania är än mer slående. Första kvartalet i år levererade de 20 663 lastbilar. 104 var eldrivna. Visserligen en dubblering jämfört med i fjol, men ändå blott en halv procent.

– Efterfrågan är för låg, konstaterade Lars Stenqvist från scenen och nämnde att ”vi måste jobba med såna som Ikea och Walmart, kundernas kunder”, för att bygga efterfrågan från den änden.

Han pekade på en moment 22-situation som hinder på vägen för målet om nollutsläpp från lastbilarna om 15 år.

– I dag finns 1 000 laddplatser för lastbilar i Europa, år 2030 behöver vi 40 000 snabbladdare.

Lönsamhetsmässigt är det däremot ofta gott humör. Lars Stenqvists Volvo Group tuffar på med över 13 miljarder i vinst första kvartalet, en marginal på närapå 11 procent. Deras modell FH electric utsågs till ”Truck of the year” i fjol, den första helelektriska.

Men Volvo låter förstå att ”en bredare övergång” till el är beroende av faktorer utanför deras kontroll, som laddmöjligheter, kapacitet i elnäten och ”den totala ägandekostnaden inklusive incitamentsprogram.”

En el-lastbil är två-tre gånger dyrare att köpa än en dieseldriven.

På DN:s fråga om de väntar på mer från EU och den svenska regeringen svarar Lars Stenqvist:

– Ja om man menar allvar med den gröna omställningen behöver mer göras från politiskt håll för att stimulera efterfrågan. Det finns initiativ på EU-nivå men de släpar och har inte implementerats fullt ut i medlemsländerna ännu.

Volvos teknikdirektör pekar på Schweiz, som alltså inte ingår i EU.

– Schweiz undantar noll-emissionsfordon från kilometerskatt, medan fossildrivna fordon får betala. Det här är ett genialiskt enkelt sätt att skapa efterfrågan.

En treårig liknande kilometerskatt infördes vid årsskiftet i Danmark.

Förväntar ni er att regeringen markerar mer i EU för att inte minska takten?

– Regeringen kan göra mycket mer för att stimulera efterfrågan och underlätta för åkeriernas kostnader. Det borde vara lönsammare att köra en fossilfri lastbil jämfört med en diesellastbil om vi menar allvar med den gröna omställningen.

Bara drygt 5 600 sålda el-lastbilar efter sex år. En besvikelse?

– Det är självklart så att vi hade velat se en mycket högre siffra. Vi har åtta elektriska Volvomodeller i serieproduktion redan. Nästa år kommer vi med en ny, Volvo FH aero electric med elektrisk axel med en räckvidd på upp till 60 mil på ren eldrift. Den kommer klara så kallad megawatt-charging. Då kan föraren ladda sin lastbil anpassat till lagstadgade kör- och vilotider – förutsatt att det finns tillräckligt med laddstationer och kapacitet i elnätet.

– Och de kunder som valt att övergå till eldrift är otroligt positiva.

Fakta.Försäljningen av el-lastbilar i Europa sjönk

Enligt branschorganet ACEA är markanden ”rätt utmanande” för tunga elfordon, skriver sajten Sustainable truck & van.

Antalet registreringar inom segmentet ”vans” sjönk med 12 procent jämfört med första kvartalet i fjol och 16 procent i segmentet lastbilar, medan bussar minskade 1,8 procent. De största tappen noterades i Tyskland och Frankrike. Dock sjönk också diesel-registreringarna.

ACEA:s sammanställning visar samtidigt att andelen nya laddbara fordon (personbilar och vans) låg på 58 procent i Sverige, näst mest i Europa efter Norge (95 procent).

Källa: European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Jonas Fröberg: Sveriges järnväg kollapsar – och ingen styr tåget

Ekonomi juli 26, 2025

Nya anmälningar mot Matilda Djerf – misstänkt för upprepad smygreklam

Ekonomi juli 25, 2025

Vinstras för Scania – sänkt prognos

Ekonomi juli 25, 2025

Jonas Fröberg: Bilindustrins panikbroms kan sänka Europas ekonomier

Ekonomi juli 24, 2025

Rysslands krigsdopade ekonomi tappar fart

Ekonomi juli 23, 2025

Fler köper fritidshus – men priserna står still

Ekonomi juli 23, 2025

Källor: EU och USA nära tullavtal på 15 procent

Ekonomi juli 23, 2025

Så kommer IOS 26 och Android 16 att förändra våra telefoner

Ekonomi juli 23, 2025

Felicia Åkerman: Förhandlingarna i Stockholm blir en diplomatisk dans

Ekonomi juli 22, 2025

Redaktörens Val

Zelenskyjs kamp för Patriot efter Trumps vändning

juli 26, 2025

Andreas Johansson Heinö: Svenska symboler brukade förena över partigränser – så är det inte längre

juli 26, 2025

Underverken, del 36 av 56

juli 26, 2025

AFP vill evakuera journalister från Gaza – här är deras bilder från kriget

juli 26, 2025

Isobel Hadley-Kamptz: Hoppsan – folk vill visst inte köpa elbilar av någon som flörtar med nazism

juli 26, 2025

Senaste Nytt

Kamga efter rekordkastet: ”Hela serien är grym”

juli 26, 2025

Malmö FF vände – två mål på sex minuter

juli 26, 2025

Grannar hjälpte boende fly branden: ”Var kaos, skrik och gråt”

juli 26, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?