Det var för drygt en vecka sedan som det upptäcktes att två datakablar i Östersjön hade förstörts. En av kablarna gick mellan Sverige och Litauen och en gick mellan Finland och Tyskland. Skadorna på kablarna ligger i internationellt vatten men i svensk ekonomisk zon. Händelserna utreds som misstänkt sabotage av svensk polis och det kinesiska fartyget Yi Peng 3 har pekats ut som misstänkt för att ha orsakat förstörelsen.
Nu har nya uppgifter framkommit kring hur kabelbrotten kan ha gått till, skriver WSJ. Enligt tidningen ska kablarna ha förstörts mellan den 17 och den 18 november. Utredningen visar att fartyget ska ha lossat sitt ankar men ha fortsatt sin färd i svenskt vatten den 17 november vid 21-tiden på kvällen. Kort därefter ska fartygets släpande ankar ha förstört den första kabeln mellan Sverige och Litauen, uppger två källor för WSJ.
Vid den tiden ska även fartygets transponder ha stängts av. Yi Peng 3 ska då ha fortsatt trots att det släpande ankaret kraftigt saktade ner fartygets fart, visar data från bland annat satelliter.
– Det är extremt osannolikt att kaptenen inte skulle ha märkt att hans fartyg både släppte sitt ankare och släpade det efter sig och tappade fart i flera timmar, säger en utredare till tidningen.
Vid 03-tiden den 18 november ska fartyget ha färdats runt 16 mil med ankaret släpandes på botten. Då ska den andra kabeln, som går mellan Tyskland och Finland ha förstörts. Kort därpå började skeppet åka i sicksack, för att sedan ta upp sitt ankare, och fortsatte därefter sin rutt, enligt utredningen.
Danska marinfartyg ska då ha åkt ut för att försöka stoppa Yi Peng 3, och till slut tvingat det till att lägga ankar i Kattegatt, i dansk ekonomisk zon. Där bevakas det även nu av den danska marinen.
En genomgång av fartygets ankare och skrov ska ha visat på skador som tyder på att ankaret har släpat på botten och förstört kablarna.
Fartyget Yi Peng 3 har endast vistats i kinesiskt vatten från december 2019 till i mars i år, enligt WSJ. Då ska fartyget i stället ha börjat frakta rysk kol och annat gods och börjat stanna till i ryska hamnar. Fartyget ska bland annat ha åkt flera vändor till hamnen i Murmansk och en till Östersjön. Vid tillfället för kabelbrotten ska fartyget ha fraktat ryskt gödningsmedel.
Ryssland har nekat till någon inblandning.
På onsdagen avslutades brottsplatsundersökningen i Östersjön och resultatet ska nu analyseras, står det i ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten.
”Förundersökningen fortsätter, och ett närmare samarbete kommer att inledas inom ramen för den gemensamma utredningsgruppen inom den närmaste tidsperioden”, säger statsåklagare Henrik Söderman.
Tysk federal polis utreder händelsen tillsammans med svenska och finländska myndigheter. Finland, Sverige och Litauen har även upprättat en gemensam utredningsgrupp.
Läs mer:
Expert om Yi Peng 3: ”Tyder på hybridkrigföring”