Miljötillståndsutredningen som överlämnades till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i vintras består av över 2 000 sidor, inklusive 300 sidor ren lagtext.
Den 25 år gamla miljöbalken föreslås struktureras om rätt radikalt, och bättre synkas med EU-lagstiftningen.
– Dagens regelverk är spretigt, komplext och otydligt, vilket skapar en oförutsägbarhet i processerna, sa utredaren Camilla Adolfsson när hon som huvudförslag bland annat rekommenderade regeringen att flytta miljöprövningarna från landets 21 länsstyrelser.
Dessutom föreslås de tillståndsprövningar som i dag också sker hos miljödomstolarna avskaffas i första instans för att föras samman på ett ställe, Miljöprövningsmyndigheten, från och med den 1 januari 2028.
211 olika remissinstanser skickar just nu in sina svar och en av de största där miljöprövningar i dag sker, hos Länsstyrelsen i Västra Götaland, är reaktionen tämligen besk när det kommer till att samordna allt på ett ställe.
– Vi avstyrker förslaget att bilda en ny miljöprövningsmyndighet, då förutsättningarna att nå balans mellan regional utveckling och bevarandeperspektiv i beslutsfattandet saknas, säger Sten Tolgfors, landshövding i Västra Götalands län.
Gå i stället på alternativet att lägga prövningen av miljötillstånd på sex av de tolv så kallade miljöprövningsdelegationer som redan finns, föreslår Tolgfors.
– Vi är helt överens med utredaren om de juridiska delarna av förslaget. Ett problem som länsstyrelserna upplevt när huvudansvaret för regional utveckling flyttades till regionerna. Då tippade gungbrädan över. Länsstyrelsen är till för just att hantera målkonflikter och vi har jobbat i flera år för att återställa den här obalansen, säger Tolgfors.
Den statliga utredningen såg i stället länsstyrelserna som en del av problemet och talade om att ”sammantaget framträder en bild av en oöverskådlig, svårförståelig och svårtillämpad process och reglering.”
Men chefen för miljöavdelningen på Länsstyrelsen i Västra Götaland Monique Wannding ser i stället flera risker med att centralisera allt.
– Lagförslaget som läggs är mycket omfattande, det ska rekryteras många experter. Att ställa om hela prövningsprocessen samtidigt som man ska inrätta en helt ny myndighet riskerar att leda till flera års försening av prövningarna om allt rycks upp.
Är det så konstigt om staten vill ta ett grepp om man upplever att besluten i dag tar oerhört lång tid?
– Utredningen har utgått från ett fåtal ärenden som gått mycket fel. Och det kan framstå som attraktivt att samla allt på ett ställe, men jag ser också en betydande nackdel. Vi tror att det blir bättre prövningar om de ligger på sex orter som också har en god kännedom om regionala förhållanden. Det är också mer kostnadseffektivt.