Vasaloppets sponsoravtal med oljebolaget Preem har varit omdebatterat i flera år. Det är anledningen till att klimataktivister har genomfört uppmärksammade protester vid målgången i Mora.
Inför årets Vasalopp har klimataktivistgruppen Rebellmammorna meddelat att de kommer hålla en ”Rädda vintern-parad”, där de uppmanar arrangörerna att avsluta samarbetet med oljejätten.
Flera klimat- och miljöorganisationer pekar på att Preem genom sin produktion av fossila bränslen bidrar till klimatförändringarna, som i sin tur leder till att snön smälter.
Men det är inte bara klimataktivister som är kritiska.
Två tredjedelar (66 procent) av Sveriges befolkning instämmer i att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser.
Mer än hälften (55 procent) anser att Vasaloppet bör sluta göra reklam för Preem.
Det visar en undersökning beställd av tankesmedjan New Weather Institute, där opinionsföretaget Novus har intervjuat 1 054 slumpmässigt utvalda personer i sin Sverigepanel i åldrarna 18–84 år.
Både Preem och Volvo Cars tillhör Vasaloppets fyra huvudsponsorer. Enligt en rapport från tankesmedjan bidrar utsläppen av koldioxid från de två bolagen till en förlust av 221 kvadratkilometer snötäcke varje år. Det motsvarar ungefär 246 gånger den yta som utgör Vasaloppets skidområde.
– Alla vi som älskar snö och vinter har ett gemensamt ansvar att stå emot fossilbolagens lockrop. Vintersporten behöver ta ställning för snön, inte för oljebolag, biltillverkare och flygbolag, säger Gunnar Lind på New Weather Sverige i ett pressmeddelande.
Vasaloppets vd Johan Eriksson menar att sponsoravtalet med Preem ska ses i ljuset av att Vasaloppet har som mål att bli fossilfritt till år 2035.
– För att klara det behöver vi i likhet med andra verksamheter samarbeten. Och där vi använder relevanta partners som har samma mål för sina verksamheter, säger Johan Eriksson till DN.
Hur kan ni välja en samarbetspartner vars verksamhet i slutänden hotar Vasaloppets framtid?
– Vi förlitar oss på att de partners vi har engagerar sig i sina omställningsresor, som går mot samma mål som vi har.
Vissa ser det som ironiskt att ett oljebolag sponsrar en verksamhet som är beroende av snö? Kan du se det?
– Nej, det har jag svårt att se. Jag tycker att det är för lättvindigt att se det utifrån den smala vinklingen. Det är en enorm omställning vi håller på med och vi har kommit fram till att det är på det här sättet vi kan klara den. Den tyngsta delen i vårt klimatavtryck ligger i transporterna till och från våra evenemang.
Har det någon betydelse för er vad en sponsor representerar?
– Definitivt, i allra högsta grad.
Och vad representerar Preem för er?
– Omställning.
Preem är Sveriges största producent och leverantör av fossila bränslen och ägs av den saudiske affärsmannen Mohammed Hussein Al-Amoudi. Bolaget säger sig stå bakom Parisavtalet och har som mål att uppnå ”en klimatneutral värdekedja till år 2035”.
År 2023 producerade Preem 16,5 miljoner kubikmeter diesel, bensin och andra fossila bränslen. Samma år var produktionen av förnybara bränslen knappt 0,4 miljoner kubikmeter, eller 2,3 procent, enligt rapporten från New Weather Institute.
Vasaloppsveckan inleds fredag den 21 februari och avslutas med det klassiska Vasaloppet söndag den 2 mars.
Fakta.Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av New
Weather Insitute.
1 054 personer i åldrarna 18-84 år intervjuades under perioden 23-29 januari.
Undersökningen skickades till 1 950 personer, vilket ger en svarsfrekvens på 54 procent.
Källa: Novus
Läs mer:
Klimataktivister döms – sprang in på Vasaloppet
Miljöaktivister slog till i Vasaloppet