Västlänkens finansiering – 20 miljarder i 2009 års penningvärde – bygger på att omkring hälften betalas av staten och hälften lokalt och regionalt, främst via trängselskatten, inom ramen för det som kallas Västsvenska paketet där en rad olika trafikprojekt ingår.
De medel som öronmärkts för Västlänken är dock, som DN skrivit tidigare slut. Bygget drivs sedan flera månader med pengar som Trafikverket ”lånar” från andra delar av Västsvenska paketet. Dessa medel, i dag omkring två miljarder, väntas räcka till omkring årsskiftet.
– Vi arbetar i dag utifrån beskedet från nationella nivån att vi kör vidare med bygget, det är avstämt med generaldirektören, säger Trafikverkets regionchef Jörgen Einarsson.
Det brådskar nu att hitta de pengar som behövs efter årsskiftet.
Regionchefen Jörgen Einarsson och Trafikverkets överdirektör Franciska Ramsberg har i ett års tid förhandlat med de kommunala och regionala parterna om att vara med och täcka upp bristen. Men intresset har varit minimalt. Göteborgs stad säger tvärt nej.
För att ändå kunna bygga efter årsskiftet krävs en långsiktig lösning. En förlängning och höjning av trängselskatten har diskuterats under överläggningarna. Men några formella initiativ har inte tagits.
– Vi behöver komma överens med övriga parter som avtalat om Västlänken, säger Trafikverkets Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering.
Ligger knipans lösning i trängselskatten?
– Vad jag vet är inget nytt sagt i den frågan. Om en ändring av trängselskatten ska ske behövs en gemensam hemställan från parterna till regeringen.
Men om övriga parter inte vill gå den vägen?
– Hypotetiskt sett kan ju staten ta hand om hela överskridandet. Men där är vi inte.
Enligt Lennart Kalander kan dock Västlänken drivas vidare en tid efter årsskiftet även utan en färdig överenskommelse.
– Trafikverket har ett bemyndigande om att ta upp lån, och vi vet hur mycket lån vi kan ta upp inom ramen för Västsvenska paketet. I Trafikverkets budget specificeras inte anslagen per trafikprojekt.
Kalander säger också:
– Vi hoppas nu få till stånd en långsiktig lösning under nästa år där vi också återställer det som lånats eller tagits från statliga anslag till annat.
Hur mycket pengar som kommer att saknas när Västlänken väl står klar är osäkert. Trafikverkets egen bedömning, formulerad i en färsk rapport, är att prognosen som publicerades 31 augusti i fjol fortfarande gäller: Någonstans mellan 4,1 och 7,1 miljarder i 2009 års penningvärde. l