Stegra kan föra tankarna till ynglingar som cyklar på bakhjulet. Från och med torsdagen är det också nya namnet på stålprojektet H2 Green Steel vars fabrik byggs i Boden och ska vara klar om två år.
Vd Henrik Henriksson är på plats i Boden. Samtidigt krisar batteritillverkaren Northvolt 15 mil söderut. Northvolt har fastnat i en rävsax. Fabriken är färdigbyggd men de lyckas inte få upp produktionen samtidigt som pengarna snabbt tar slut.
– Den fasen kommer också att bli en utmaning för oss som bolag. Vi kommer att behöva två år på oss sedan produktionsstart innan vi har ett väl fungerande industriellt system och fått upp produktivitet, säkerhet och kvalitet. Man ska ha förståelse och tålamod för den fasen.
Där blir hållbara finansieringslösningar för åratal framåt viktiga.
Det finns flera paralleller med Northvolt. De delar storägare i form av riskkapitalisten Harald Mix bolag Vargas Holding. Båda verkar i det som slarvigt kallas den gröna omställningen och båda bygger helt nya typer av industrier från noll – med potentiellt stora problem att få fart på produktionen.
Henrik Henrikssons bolag ska dessutom starta tre olika fabriker: vätgas, järn och stål.
Har ni folk hos Northvolt som lär sig?
– Nej, det är en annan typ av industri. Däremot har vi rekryterat medarbetare som byggt den här typen av fabriker i USA, Indien, Afrika och Mellanöstern. Vi tittar också självklart på andra bolag som gjort en start-up-resa.
Stegra har tagit in 6,5 miljarder euro (drygt 740 miljarder kronor) i finansiering.
– Det inbegriper all utrustning, alla byggnader i Boden liksom oförutsedda händelser och start av produktionen. Vi ligger på tidsplan och på budget. Men det är två år kvar innan fabriken är på plats. Det kommer att bli utmaningar, men vi känner att vi har reservkapital.
Snart ska 5000 personer jobba med bygget och 1500 personer på fabriken. Bodens kommun har belånat sig starkt för att bygga ut lokal service på olika sätt – ändå minskar befolkningen i Boden med runt 250 invånare sedan 2022. Den långsiktiga planen för bostäder ser osäker ut. Regeringens förre samordnare Peter Larsson har gång på gång varnat för att Boden och Skellefteå kan bli ”fly in fly out”-städer och efterlyst statliga åtgärder.
Vems ansvar är det att ta kostnader och bygga lokalsamhället?
– Från ett nationellt perspektiv lämnar man regionen och kommunerna rätt ensamma. Det finns inget system hur man ska kunna finansiera den här typen av tillväxt, säger Henrik Henriksson.
Om du hade en önskan till statsminister Ulf Kristersson här – vad vore det?
– Lyssna på kommunerna som har de här stora industrisatsningarna i sina regioner, så att de inte blir helt lämnade utan dialoger och support.
Henrik Henriksson säger att de har malmavtal med Kanada och Brasilien så att de kan köra igång produktionen om två år.
– Vår ambition är att hitta en lösning med LKAB och Trafikverket om att köra LKAB:s järnpellets på Malmbanan innan vi kommer igång med produktionen om två år. Vi jobbar för fullt med det.
Bakom namnbytet till Stegra ligger en ambition bli en bredare aktör än bara stålproduktion inom vätgas, järn och stål.
– Vi hoppas kunna skala upp alla tre områdena på olika sätt internationellt och i Boden och då blir stålanknytningen för snäv.
Vilket är ditt eget rekord att stegra på en cykel?
– Tio meter. Stegrat på häst har jag också gjort, det är lite mer spännande.