Transportsektorn står för omkring 15 procent av de globala utsläppen av växthusgaser – och att snabbt vända den kurvan är avgörande för att nå världens klimatmål.
Volvo Lastvagnar, en av världens största tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, framställer sig som en föregångare i omställningen från diesel- till utsläppsfria fordon. När Volvos vd Martin Lundstedt talade på teknikmässan CES i Las Vegas i januari 2025 var budskapet tydligt:
– Tiden för prat är över. Tiden för handling är nu.
Valet av scen var knappast en slump. USA är Volvos viktigaste marknad, och tillsammans med Daimler, Volkswagen och Paccar dominerar man försäljningen av tunga fordon.
Men nu växer kritiken mot Volvo. Trots de gröna löftena anklagas företaget för att i det tysta driva en agenda som bromsar den gröna omställningen.
År 2021 antog delstaten Kalifornien en ny reglering, Advanced Clean Trucks, som tvingar tillverkare av tunga fordon att successivt öka andelen elfordon i sin försäljning. Sedan dess har flera andra delstater följt efter med liknande miljökrav, som går längre än federala lagar.
Volvo Group North America och andra stora aktörer har kommit överens med Kalifornien att respektera reglerna, inte utmana dem rättsligt och att avstå från att bedriva lobbyarbete mot dem.
Men redan då reglerna trädde i kraft i fjol hade samarbetet börjat skava. I september 2024 bedömer Kaliforniens miljömyndighet att tillverkarna skjuter över ansvaret för att efterleva reglerna till återförsäljarna, genom att kräva att de ska sälja ett visst antal elfordon för att få köpa diesel. Kort därefter skriver delstaten Oregon direkt till Volvo, efter att ha varit i kontakt med återförsäljare som oroats av nya krav.
Craig Segall var fram till i år vice ordförande i California Air Resources Board och hade ansvar för att utforma delstatens klimatregler. Han menar att Volvo har motarbetat miljöreformen genom att kraftigt höja priserna på ellastbilar och samtidigt pressa sina återförsäljare att köpa dem.
– Tunga el-lastbilar är nu omkring 80 000 dollar dyrare i USA än motsvarande modeller i EU. Ingen kan förklara varför. Min tolkning är att Volvo försöker sabotera marknaden, säger han.
Varför skulle Volvo göra det?
– De har stora investeringar i diesel och vill maximera vinsterna där nu, för att sedan växla om i långsammare takt, säger Craig Segall.
Utöver prissättningen anklagas Volvo också för att gömma sig bakom kampanjer som syftar till att riva upp miljöreglerna helt.
Volvo är medlem i The Transport Project, en branschorganisation som förespråkar omställning genom fossil naturgas snarare än el.
Sedan Donald Trump vann presidentvalet i november 2024 har organisationens lobbykampanjer mot miljöreglerna Advanced Clean Trucks trappats upp.
I mars i år skickade The Transport Project ett brev till den amerikanska kongressen, där Kaliforniens regler beskrivs som ”ouppnåeliga” och ”skadliga för den amerikanska ekonomin och nationella säkerheten”.
Leo Menninger är analytiker vid Influencemap, en tankesmedja som granskar företags lobbyarbete i klimatfrågor. Han har följt Volvo noga:
– Även om Volvo inte har engagerat sig direkt i frågan om Advanced Clean Trucks-regeln sedan deras starka motstånd 2022 och undertecknandet av Clean Trucks Partnership 2023, är företaget fortfarande en betalande medlem i Transport Project och har inte tagit avstånd från deras negativa hållning.
Även Craig Segall anser att The Transport Project fungerar som en förlängning av tillverkarnas intressen.
– De skulle inte driva en linje som går emot Volvos intressen.
I den mån tillverkarna anser att det finns problem med miljöreglerna borde de hanteras öppet och i dialog med delstaterna, menar han.
– I stället är Volvo knäpptysta. Och det säger egentligen allt.
De strikta miljöreglerna är nu under press från flera håll. I vissa delstater är de på väg att dras tillbaka. Samtidigt trappas striden upp på federal nivå.
I kongressen pågår just nu en kampanj för att ogiltigförklara reglerna med hjälp av det omstridda verktyget Congressional Review Act. Ett beslut, som river upp tidigare godkännande av reglerna, väntas komma redan den här veckan.
Nytillverkade diesellastbilar förväntas användas, och släppa ut växthusgaser, i många år. Craig Segall menar att det hade fått en omvälvande betydelse om Volvo i stället hade fortsatt att stödja reglerna.
– Jag är inget fan av Elon Musk, men genom Tesla tvingade han fram ett grundläggande skifte på elbilsmarknaden. Volvo hade kunnat spela den rollen inom tung trafik, säger Segall.
Hur känns det för dig, som varit med och tagit fram reglerna, att se dem dras tillbaka?
– Det är tragiskt. Jag hade trott och hoppats att globala företag som Volvo skulle vilja agera mer konstruktivt.
Volvos presschef Claes Eliasson skriver i ett mejl till DN att företaget är branschledande i övergången till tunga elfordon i Nordamerika:
”Även om det är höga marknadsandelar är totalmarknaden ännu alldeles för liten, och det går för långsamt. Vi arbetar på många olika sätt för att få möjliggörande faktorer på plats för att övergången ska kunna ske så fort som möjligt.”
Han uppger att Volvo, med hänvisning till pågående rättsprocesser kring Clean Trucks Partnership, inte kan kommentera reglerna, men säger att företaget stödjer The Transport Projects ambition om en bredare omställning som inte enbart fokuserar på elfordon, utan även omfattar andra lösningar som naturgas.