– Logistik, transporter och infrastruktur kommer att behövas i framtiden. 2025 har ett antal utmanande parametrar, men vi har en stark förmåga inom koncernen, säger Martin Lundstedt.
– Vi är ett globalt företag. Vi har verksamhet i långt över 150 länder. Så vi är vana vid att ta hänsyn till olika typer av förändringar i handelsmönstren, tillägger han.
Både vinst och omsättningen hamnar en bra bit under förväntan i rapporten för årets första kvartal från AB Volvo. Och marginalerna pressas. I rapporten sänks prognosen för Nordamerika med 25 000 till 275 000 lastbilsleveranser i år.
Enligt Lundstedt handlar detta dels om en avvaktande hållning bland nordamerikanska kunder, men även om att Volvo inte längre ser någon effekt framför sig av de nya avgasregler som skulle träda i kraft 2027.
– Där hade vi räknat med vissa förköpseffekter. Men kommer den att ske? Det kommer i alla fall inte 2025. Det är vår bedömning, säger Lundstedt.
Situationen är speciell, då turbulensen Volvo just nu brottas med, till stor del kommer från världens största ekonomi. Dessutom har det varit en stökig situation, med många tvära kast i beskeden.
– Men vi har också möjlighet att påverka detta. Vi har starka regionala värdekedjor, inte minst för lastvagnsverksamheten. Vi använder det här nu för att tänka till, hur vi ska justera flöden och justera produktionsvolymer och jobba nära kunderna för att försöka förstå det här. Det är ett intensivt arbete som pågår.
Trots att Volvo till 100 procent producerar det som säljs i USA i just USA brottas bolaget med tullar på olika typer av insatsvaror som behövs i produktionen.
– Här behöver vi jobba med att, både på kort och medellång sikt, titta över vilka flöden vi ska ha när det gäller de här insatsvarorna – för att kunna optimera både kostnad och totalbilden. Men vi måste också jobba med de kommersiella villkoren. En viss del av det här kommer att föras vidare till våra kunder och deras kunder, säger Lundstedt.
I USA flaggar Volvo för personalminskning, men i Sverige pekar personalbehovet just nu uppåt då efterfrågan på andra håll går i rätt riktning, enligt Volvochefen.
– Vi ser ju nu en förbättrad orderingång och om något så ökar vi produktionen i den svenska industriella verksamheten just nu för att möta den.
Vid Stockholmsbörsens öppning faller Volvoaktien omkring 2 procent.