Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Svenska handeln med Israel ökade efter krigsutbrottet

juni 18, 2025

Johanna Frändén: Dagens ETC svar om spermiedonation är ett publicistiskt haveri

juni 18, 2025

Rekryterare döms till fängelse i nästan 18 år

juni 18, 2025

Felicia Åkerman: Det kan mycket väl bli en sänkning till i år

juni 18, 2025

Kamraternas ”Spader dam” lyckas ta Tjajkovskijs spelberoende in i absolut nutid

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
19°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Zeekr 7X – Elsuven kan bli en svensksuccé
Ekonomi

Zeekr 7X – Elsuven kan bli en svensksuccé

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 14, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Zeekr har varit på offensiven, på de fyra år som har passerat sedan märket lanserades har åtta modeller kommit ut. På papperet övertygar nya 7X, som är utvecklad hos Zeekr Tech EU i Göteborg – till ett pris som inte är astronomiskt. En smart elbil likt Tesla Model Y, i formen av en medelstor suv likt Volvo XC60 – alltså de två bäst säljande modellerna under 2024.

Formatet landar mitt i smeten. Vi konstaterar en längd på 479 centimeter (exakt likt Model Y och decimetern längre än XC60) och ett bagageutrymme på 539 liter med baksätet uppfällt. Plus 66 eller 42 liter frunk beroende på bak- eller fyrhjulsdrift. Här är Model Y ljusår före.

Motoreffekt på 416 eller 639 hästkrafter är mer än vad konkurrenterna normalt sett har, tjänstevikt på 2 415 (bakhjulsdriven) eller 2 535 kg (fyrhjulsdriven) är åt det tyngre ­hållet. Men det är med en rejäl batteristorlek på 75 eller 100 kilowattimmar. Det sistnämnda är större än normalt för bilstorleken, dessutom med extrem laddprestanda på papperet. 800-voltsteknik och 480 kilowatt snabbladdning samt 22 kW hemmaladdning är siffror som ingen i klassen kommer i närheten av. Jämför snabbladdning på 250 kW för Tesla Model Y exempelvis.

Hur snabb laddning du kommer att kunna använda är dock oklart men 7X är på så sätt framtidssäkrad och Zeekr understryker att de klarat ladda 7X med 100 kWh-batteri 10-80 procent på elva minuter i Göteborg.

Innan jag tar mig in bakom ratten i Zeekr 7X öppnas förardörren på elektrisk väg men tydligen står jag för nära, dörren stannar och öppnas fullt ut först efter att jag flyttat mig. Kanske är finesser likt dessa viktiga på vissa marknader, men jag ser inte nyttan. Samtidigt noterar jag extremt bra öppningsvinkel för framför allt bakdörren. Det är smart och praktiskt. Sittkomforten är grymt bra i förarsätet och snudd på ännu bättre i baksätet där benutrymmet aldrig verkar ta slut.

Bakom ratten trivs jag direkt. Det är en bra förarmiljö med instrumentering rakt framför. Mitt i bilen sitter den 16 tum stora skärmen där lejonparten av funktionerna i bilen sköts. De fem genvägsknapparna under skärmen är ett välkommet inslag och förvaring finns i överflöd.

Den 639 hästar starka fyrhjulsdrivna elbilen kan accelerera från 0 till 100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder men kan också vara en lugn och följsam typ med mycket skön gång.

Styrningen är bra avstämd för biltypen. Här finns både respons och gensvar in i kurvorna när jag vill ha det samt fin riktningsstabilitet när färden så kräver. Luftfjädringen är bra i många lägen, men skulle kunna ha lite mer kraft och stötdämpning i vissa fall. Över större ojämnheter gungar det till lite för mycket. En av anledningarna är att 7X är en riktigt tung bil. Ställd mot jämförbar Tesla Model Y Long Range AWD – då väger 7X faktiskt 450 kg mer.

Under provkörningen märks en högre förbrukning, trots körning på långsammare vägar i moderat tempo. Färddatorn noterar 2,21 kWh/mil och när vi senare bakar in lite motorväg sticker förbrukningen upp runt 2,4 kWh/mil. Zeekr anger 1,99 kWh  vid blandad körning, vilket vi aldrig kommer i närheten av. Räckvidden är satt till 54,3 mil för denna version. Som bakhjulsdriven är räckvidden 48 respektive 61,5 mil.

Zeekr har tidigare presterat bra hos Euro NCAP och deras representanter på plats vid provkörningen talar bara om att 7X ska nå lika högt. Bilen har all säkerhetsutrustning som krävs för det. Frågan är om det, tillsammans med resten av prestanda räcker för att Zeekr 7X ska bli en framgångsvåg i Sverige? Mycket talar för det.

Zeekr 7X Privilege AWD

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 0 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 1,99 kWh/mil.

Räckvidd: 54,3 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 689 000/5 864/8 498 kronor.

Fordonsskatt: 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 4 år, batteri 8 år/20 000 mil.

Teknik

Motor: El 306 + 195 kW (416 + 224 hk). Totalt 470 kW (639 hk), 710 Nm.

Batterikapacitet: 100 kWh.

Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 22/480 kW.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: Enväxlad.

Acceleration 0–100 km/tim: 3,8 sekunder.

Toppfart: 210 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 479/193/165 centimeter.

Bagagevolym: 539/1 670 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

Tjänstevikt: 2 535 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 2 000 kg.

Betyg del för del:

Köregenskaper 4

Säkerhet 3*

Miljö 4

Komfort 4

Ekonomi 4

* Ej testad av Euro NCAP.

Totalbetyg = 19 av 25

Plus

Bra laddegenskaper.

Fin komfort.

Låg prisbild för biltypen.

Minus

Törstig på el.

Hög vikt.

För klen stötdämpning.

Det här är nytt

Plattformen. Nej, SEA-plattformen är långt ifrån ny då den används till både små och stora bilar. Zeekr 7X får PMA2+-versionen av SEA. Alltså storleken för bilar med axelavstånd på 290 cm.

Hypersnabb laddning. Uppgiften 480 kW är häpnadsväckande, det innebär marknadsledande laddhastighet. På papperet.

Mellanklass-suv. Märkets första större suv innebär deras första möjlighet till en potentiell storsäljare i Europa. Hur kommer det att gå?

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Rivaler

Audi Q6 Proline e-tron

Audis hetaste utmanare är i grund och botten klart dyrare redan i bakhjulsdrivet utförande och har ett sämre baksäte. Hur mycket väger det tyska ursprunget?

Pris: 749 000 kronor.

Tesla Model Y Long Range AWD

Nya uppdaterade Tesla Model Y har blivit bättre där den gamla var dålig. Som bil betraktad är den svårslagen.

Pris: 649 990 kronor.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Svenska handeln med Israel ökade efter krigsutbrottet

Ekonomi juni 18, 2025

Felicia Åkerman: Det kan mycket väl bli en sänkning till i år

Ekonomi juni 18, 2025

Bonnesen får ny prövning i HD

Ekonomi juni 18, 2025

Så mycket billigare blir ditt bolån – kolla med DN:s räknesnurra

Ekonomi juni 18, 2025

Svenska världsbankstoppen: Bistånd är en investering

Ekonomi juni 17, 2025

Så påverkas ditt bolån av regeringens nya förslag

Ekonomi juni 17, 2025

Regeringen: Ekobrottsmyndigheten blir kvar

Ekonomi juni 17, 2025

Sänkta krav på amortering ska underlätta för unga

Ekonomi juni 17, 2025

Finansinspektionen: Banker bör meddela när ränterabatter upphör

Ekonomi juni 17, 2025

Redaktörens Val

Johanna Frändén: Dagens ETC svar om spermiedonation är ett publicistiskt haveri

juni 18, 2025

Rekryterare döms till fängelse i nästan 18 år

juni 18, 2025

Felicia Åkerman: Det kan mycket väl bli en sänkning till i år

juni 18, 2025

Kamraternas ”Spader dam” lyckas ta Tjajkovskijs spelberoende in i absolut nutid

juni 18, 2025

Så spelar Sverige i OS-hockeyn

juni 18, 2025

Senaste Nytt

Mer pengar till operationer ska minska vårdköer

juni 18, 2025

Sommarens bästa grillviner

juni 18, 2025

Bonnesen får ny prövning i HD

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?