Zeekr har varit på offensiven, på de fyra år som har passerat sedan märket lanserades har åtta modeller kommit ut. På papperet övertygar nya 7X, som är utvecklad hos Zeekr Tech EU i Göteborg – till ett pris som inte är astronomiskt. En smart elbil likt Tesla Model Y, i formen av en medelstor suv likt Volvo XC60 – alltså de två bäst säljande modellerna under 2024.
Formatet landar mitt i smeten. Vi konstaterar en längd på 479 centimeter (exakt likt Model Y och decimetern längre än XC60) och ett bagageutrymme på 539 liter med baksätet uppfällt. Plus 66 eller 42 liter frunk beroende på bak- eller fyrhjulsdrift. Här är Model Y ljusår före.
Motoreffekt på 416 eller 639 hästkrafter är mer än vad konkurrenterna normalt sett har, tjänstevikt på 2 415 (bakhjulsdriven) eller 2 535 kg (fyrhjulsdriven) är åt det tyngre hållet. Men det är med en rejäl batteristorlek på 75 eller 100 kilowattimmar. Det sistnämnda är större än normalt för bilstorleken, dessutom med extrem laddprestanda på papperet. 800-voltsteknik och 480 kilowatt snabbladdning samt 22 kW hemmaladdning är siffror som ingen i klassen kommer i närheten av. Jämför snabbladdning på 250 kW för Tesla Model Y exempelvis.
Hur snabb laddning du kommer att kunna använda är dock oklart men 7X är på så sätt framtidssäkrad och Zeekr understryker att de klarat ladda 7X med 100 kWh-batteri 10-80 procent på elva minuter i Göteborg.
Innan jag tar mig in bakom ratten i Zeekr 7X öppnas förardörren på elektrisk väg men tydligen står jag för nära, dörren stannar och öppnas fullt ut först efter att jag flyttat mig. Kanske är finesser likt dessa viktiga på vissa marknader, men jag ser inte nyttan. Samtidigt noterar jag extremt bra öppningsvinkel för framför allt bakdörren. Det är smart och praktiskt. Sittkomforten är grymt bra i förarsätet och snudd på ännu bättre i baksätet där benutrymmet aldrig verkar ta slut.
Bakom ratten trivs jag direkt. Det är en bra förarmiljö med instrumentering rakt framför. Mitt i bilen sitter den 16 tum stora skärmen där lejonparten av funktionerna i bilen sköts. De fem genvägsknapparna under skärmen är ett välkommet inslag och förvaring finns i överflöd.
Den 639 hästar starka fyrhjulsdrivna elbilen kan accelerera från 0 till 100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder men kan också vara en lugn och följsam typ med mycket skön gång.
Styrningen är bra avstämd för biltypen. Här finns både respons och gensvar in i kurvorna när jag vill ha det samt fin riktningsstabilitet när färden så kräver. Luftfjädringen är bra i många lägen, men skulle kunna ha lite mer kraft och stötdämpning i vissa fall. Över större ojämnheter gungar det till lite för mycket. En av anledningarna är att 7X är en riktigt tung bil. Ställd mot jämförbar Tesla Model Y Long Range AWD – då väger 7X faktiskt 450 kg mer.
Under provkörningen märks en högre förbrukning, trots körning på långsammare vägar i moderat tempo. Färddatorn noterar 2,21 kWh/mil och när vi senare bakar in lite motorväg sticker förbrukningen upp runt 2,4 kWh/mil. Zeekr anger 1,99 kWh vid blandad körning, vilket vi aldrig kommer i närheten av. Räckvidden är satt till 54,3 mil för denna version. Som bakhjulsdriven är räckvidden 48 respektive 61,5 mil.
Zeekr har tidigare presterat bra hos Euro NCAP och deras representanter på plats vid provkörningen talar bara om att 7X ska nå lika högt. Bilen har all säkerhetsutrustning som krävs för det. Frågan är om det, tillsammans med resten av prestanda räcker för att Zeekr 7X ska bli en framgångsvåg i Sverige? Mycket talar för det.