Regeringens beslut som fattades på torsdagen innehåller inget besked om vad som ska ske med den nattågstrafik som staten i dag upphandlar.
Men infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson hänvisar i beslutet till den upphandling av nya nattåg som pågår.
– Det är därför lämpligt att utreda både ägarformerna för både befintliga och nya tåg och hur de ska finansieras, säger ministern.
Är du tveksam till värdet av nattåg i sig?
– Nej, nattågen har länge varit en del av vår transportförsörjning och det här uppdraget ska man inte minst se i ljuset av ett försämrat säkerhetsläge där nattåg kan ha betydelse för transporter.
– Så jag skulle säga att målet är att skapa en mer robust nattågstrafik som klarar av mer påfrestningar än i dag och är mer långsiktigt hållbar.
SJ:s nattåg finns i dag på sträckorna Stockholm-Narvik, Stockholm-Duved samt Stockholm-Hamburg/Berlin. Statligt stödda nattåg Göteborg-Duved upphörde i våras.
Trafikverkets avtal med SJ om Norrlandstrafiken från Stockholm sträcker sig till december nästa år, medan Hamburg/Berlin-avtalet går ut några månader tidigare, 31 augusti.
Vad som händer därefter med nattågen där biljetten delvis betalas av staten är alltså just nu oklart.
Oklart är det också hur det blir med den upphandling av 91 sovvagnar samt lok med en tänkt budget på 5,5 miljarder som Trafikverket försökt komma i mål med en längre tid. De befintliga vagnarna anses uttjänta och anbudstiden har förlängts i flera omgångar.
Trafikverket har bedömt att inget bud har motsvarat deras uppsatta krav och det har det riktats kritik mot att vagnarna kan bli för smala för att bli bekväma att sova i för långa personer.
Trafikverket har velat gå mot så kallad europeisk vagnsprofil för att de ska kunna säljas vidare till andra länder om de används för lite.
Regeringsbeslutet på torsdagen innehåller ett brett uppdrag till Trafikverket att ”utreda det statliga åtagandet” för just nattåg. Man vill ha svar på hur stor efterfrågan på nattresor är och att det ska tas hänsyn till att nattåg som staten upphandlar inte ska påverka nattåg som drivs av privata företag.
Regeringen vill också att Trafikverket pekar på för- och nackdelar med olika varianter för hur statens ägande av tågflottan bör ägas och finansieras med målet att hålla nere kostnaderna.
Regeringen vill även att Trafikverket går igenom de metoder som används för att analysera hur transporter mellan olika delar av landet fungerar.
I sin motivering till beslutet hänvisas alltså till oron för ökade kostnader för de nattåg som Trafikverket försöker köpa in. Regeringen skriver att kapitalkostnaderna ”ökar väsentligt” jämfört med i dag. Därför, menar regeringen, finns det skäl att ”se över formerna” för hur både befintliga och nya nattåg ska ägas och finansieras.
– Uppdraget vi fattat beslut om syftar till att se över hur den statliga fordonsflottan bäst organiseras, inte minst ur beredskapsperspektiv, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Inte minst inom turismnäringen har det kommit skarp kritik när olika nattågslinjer hotats, eller som i fallet Göteborg-Jämtland upphört. Nu hänvisar Andreas Carlson till att Trafikverket ska lyssna in branschens behov.
– Att inhämta turismens synpunkter är viktigt. Men det bedrivs ju nattåg i dag både på kommersiella grunder och som statliga uppdrag. Utredningen ska ta hänsyn till att inte påverka den kommersiella nattågstrafiken mer än nödvändigt.
















